Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 17 apr 2014 09:41

chrissiewizzie schreef: Stalen frames vanaf het begin van de 90's hebben meestal 130 mm inbouw breedte, dus dan zou het moeten passen. Maar in een 126 mm achtervork past het meestal ook wel zonder uitbuigen.
En anders buig je 't achterframe gewoon een stukje uit. Staal kan je nl. buigen da's juist zo leuk!
Wel na 't buigen de patten richten, zowiezo een goede gewoonte om dat te doen bij een nieuw oud frame

Afbeelding

Was ooit bedacht voor 6 speed is nu uitgebogen tot modern spul

dc
Forum-lid

dc 17 apr 2014 10:36

chrissiewizzie schreef:Sowieso zegt de fabrikant niet zoveel, maar moet je bepalen welk type buis je wil hebben. Columbus Aelle is pisbakkenstaal, vanaf Thron en Cromor begint het interessant te worden. Maar Reynolds 531 is ook gewoon top.
Ik hoop dat je je realiseert dat dit flauwekul is? Hier is een leuke blinde test aangaande staal:

http://www.habcycles.com/m7.html

Oftewel, het verschil is niet te voelen. Sterker: Comfort zit hem in je contactpunten (zadel, banden en stuur).

dc
Forum-lid

dc 17 apr 2014 11:25

Ik ben ook dol op bling, dus ik snap het wel :)

Ikzelf merk het 15 seconden of ik op mijn Alu Ridley met hoge velgen spring versus mijn oude stalen Kogatje met lage velgen. Daarna vergeet ik het. Wat helpt is dat ze allebei Campa 10 hebben (Chorus en Veloce). Volgens ieder forum en publicatie zou ik een wereld van verschil moeten voelen tussen de "knalharde" Ridley en de "comfortabele" Koga. Ik voel het echt wel... maar alleen als ik er echt bij stil sta.

Ik ben wel heel erg materiaal gevoelig voor fietsen met bagage: OS Alu all the way! Ik kan me dan ook voorstellen dat mijn gewicht (66kg) me ook zo ongevoelig maakt. Een 80+er zal toch sneller een frame voelen plooien dan ik :D

Overigens ben ik sowieso een agnost. Die Koga en Ridley zijn een ander maat (scheelt een centimeterje). Ik merk het nauwelijks. Fietsen is een dynamisch gebeuren, dus kleine maat verschillen merk je niet (iedereen schuift naar voren en achteren), zelfs zadelhoogte is voor de meeste mensen niet spannend (binnen een marge natuurlijk). Daarom geloof ik niet zo in het (vooral Angelsaxische) geloof in "fitters". Op gevoel kom je een heel eind. Ik heb ooit eens mijn instellingen vergeleken met wat gangbare meetsystemen en ik zat in dezelfde range (meetsystemen geven ook verschillende adviezen^^).

dc
Forum-lid

dc 17 apr 2014 11:53

Ow kijk eens wat ik vind:

http://www.tour-magazin.de/technik/ratg ... /a174.html

http://content.delius-klasing.de/interf ... nt/?id=188

Bevestiging dat materiaal voor comfort niet zo heel veel uitmaakt. En nee, dat is niet om te trollen, ik ben dol op Staal (vind het erg mooi), maar ik vind dat de discussie wel op goede gronden moet gebeuren. Er zijn goede redenen voor staal, maar comfort/rijeigenschappen zijn discutabele argumenten.

MT043
Forum-lid

MT043 18 apr 2014 09:46

nr071 schreef:Of je alle spulletjes van de Bulls zo maar kunt overplaatsen, is afhankelijk van het frame. De maat 56 zegt ook niet zo heel veel: de ene 56 is de andere niet.

Ik zou me ook niet blind staren op het fabrikaat buizen. Columbus is niet de enige.

Ik ken je budget niet, maar als ik niet al te veel te besteden zou hebben, zou ik naar een niet te duur nieuw frame kijken, bv Surly. Maar er zijn er wel meer te vinden.
Ik zit er zelf aan te denken om de shimano groep de mavic aksium velgen en het stuur etc over te zetten op een concorde of merckx frame. Is dat mogelijk?

Ik heb me trouwens op laten meten ( bikefit) en mn framemaat is 54,5. Dus 54 of 55 zou goed moeten zijn.

paul ulrix
Forum-lid

paul ulrix 18 apr 2014 12:29

Net deze opgepikt, reed voorbij een 2dehandswinkel en daar stond die in de etalage voor 150 euro's, en het was toevallig nog mijn maat.

Pinarello Treviso met campagnolo chorus erop, crank is ooit gewisseld voor een compact.

Afbeelding

Het zadel stond hier nog niet hoog genoeg.

MT043
Forum-lid

MT043 18 apr 2014 12:31

Wat een koopje!

Prachtige fiets

paul ulrix
Forum-lid

paul ulrix 18 apr 2014 12:35

dankjewel :)
alleen die zwarte crank vind ik niet passen, dadelijk maar even marktplaats afschuimen voor iets passend.

paul ulrix
Forum-lid

paul ulrix 18 apr 2014 17:24

H-W
Forum-lid

Gebruikersavatar H-W 20 apr 2014 10:09

Prachtige paasvondst!

dc
Forum-lid

dc 21 apr 2014 18:47

paul ulrix schreef:Net deze opgepikt, reed voorbij een 2dehandswinkel en daar stond die in de etalage voor 150 euro's, en het was toevallig nog mijn maat.
Afbeelding

paul ulrix
Forum-lid

paul ulrix 23 apr 2014 13:40

http://www.classicbikeshop.eu/frame-pin ... tails.html

Als ik op deze site kijk kom ik net hetzelfde frame als het mijne tegen.. Is blijkbaar geen Treviso maar een Stelvio, zelfde stickertje voor de Kens buis . Blijkbaar nog een reeks hoger ?

De Chorus crank heb ik ondertussen binnen, nu de as nog denk ik ? volgens die site gebruikt Pinarello ook Italiaanse draad, klopt dit ?

Plaats reactie