Vandaag geklust aan de fiets
De afgebroken linker STI (5800) brak toch weer door midden na mijn 'smeltactie', dus via RZCbike uit Frankrijk een linker STI 5800 gekocht (67€ incl verzenden). Dus deze maar eens op de indoor Canyon gezet, tevens meteen de 'oude' 6800 voorderrie eropgezet en een echte versteller ertussen (4mm, die van Jagwire).
Alles schakelt nu weer perfect om te Zwiften !
(en zo'n 49" UHD scherm is ook wel overweldigend lekker op 1m afstand)
Alles schakelt nu weer perfect om te Zwiften !
(en zo'n 49" UHD scherm is ook wel overweldigend lekker op 1m afstand)
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
- Marcopfiets
- Forum-lid
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40
Ketting gerouleerd, een met 1000km weer terug gelegd. Band die ik gisteren lek gereden heb geplakt. Twee kettingen schoon gemaakt. Weer geklooid met het afstellen derailleurs en remmen.
Wielas gedemonteerd, bij het terugzetten miste er een kogeltje (weet bijna zeker dat hij er niet uit is gevallen) Zijn er gevallen bekend dat er kogeltjes missen (zo uit fabriek) nieuw kogeltje erin gedaan.
De reden van demontage was dat het wiel eigenlijk nog nooit lekker heeft gedraaid, Voel altijd wat weerstand als ik hem zachtjes in de hand laat draaien, Hij komt ook nooit tot stilstand met ventiel beneden. Wiel is een Shimano R500 (ok niet het duurste wiel maar hij moet toch soepel draaien)Ca 6k mee gereden
De reden van demontage was dat het wiel eigenlijk nog nooit lekker heeft gedraaid, Voel altijd wat weerstand als ik hem zachtjes in de hand laat draaien, Hij komt ook nooit tot stilstand met ventiel beneden. Wiel is een Shimano R500 (ok niet het duurste wiel maar hij moet toch soepel draaien)Ca 6k mee gereden
Een lager met losse kogels moet altijd rumte in zitten.fred1965 schreef: ↑06 feb 2018 19:37 Wielas gedemonteerd, bij het terugzetten miste er een kogeltje (weet bijna zeker dat hij er niet uit is gevallen) Zijn er gevallen bekend dat er kogeltjes missen (zo uit fabriek) nieuw kogeltje erin gedaan.
De reden van demontage was dat het wiel eigenlijk nog nooit lekker heeft gedraaid, Voel altijd wat weerstand als ik hem zachtjes in de hand laat draaien, Hij komt ook nooit tot stilstand met ventiel beneden. Wiel is een Shimano R500 (ok niet het duurste wiel maar hij moet toch soepel draaien)Ca 6k mee gereden
Je kan hem helemaal volstoppen tot ze allemaal strak tegen elkaar zitten en dan 1 kogeltje eruit halen en volstoppen met vet.
Als links en rechts evenveel kogeltjes zitten is het dus een kwestie van tellen...?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4707
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Bij mij is het nog nooit voorgekomen dat een wiel dat soepel draait met het ventiel beneden stopt. Las is altijd het zwaarste punt, dus het ventiel eindigt boven.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4707
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Bij mijn aluminium velgen weet ik dit zeker, zelfs met ventielen van 60 mm lang. Carbon velgen heb ik niet, ik kan mij echter voorstellen dat je daar geen las hebt, zodat het anders zit.
Carbon velgen hebben geen las of sleeve, dus als het ventiel zwaarder is dan het kleine beetje carbon dat onbreekt t.p.v. het ventielgat , dan is de kant met het ventiel het zwaarste....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Waarschijnlijk zaten de conus en de bout te strak,iets losser gezet en het wiel draaide al beter (nog niet 100% )
Laatst een setje carbonwielen van FFWD gekocht via MP. Gebruikt, maar perfect in orde. Voorwiel was inderdaad perfect recht, maar meting van de spaakspanning leverde waardes op, varierend van 50 to 140 kgf ! Alles globaal op dezelfde spanning gezet (100 kgf) en het resultaat was slechts een minimaal slagje. Nuttige exercitie naar mijn idee. Nu nog even finetunen en netjes recht maken....