Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 29 jun 2009 03:32

Heeft iemand een korte werkbeschrijving hoe ik een gpx route voor mijn garmin aanpas

Bijvoorbeeld: ik heb een route van de joop zoetemelk classic die normaal start in leiden. Ik woon in den haag (ligt niet op de route zelf en wil daar de route graag starten e naar uitbreiden.

Ik heb al zitten klooien in mapsource en bikeroutetoaster, maar krijg het niet voor mekaar om de routes goed aan te laten sluiten en de start en finish te verplaatsen zonder dat de hele route om zeep wordt geholpen.
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 29 jun 2009 08:09

[quote="frenkie"]Heeft iemand een korte werkbeschrijving hoe ik een gpx route voor mijn garmin aanpas

Bijvoorbeeld: ik heb een route van de joop zoetemelk classic die normaal start in leiden. Ik woon in den haag (ligt niet op de route zelf en wil daar de route graag starten e naar uitbreiden.

Ik heb al zitten klooien in mapsource en bikeroutetoaster, maar krijg het niet voor mekaar om de routes goed aan te laten sluiten en de start en finish te verplaatsen zonder dat de hele route om zeep wordt geholpen.[/quote]

www.GPSies.com .

Laad je file daarna toe en via track veranderen of bewerken , kun je hem naar jouw plan veranderen.

Je pakt het startpunt op en verplaatst hem naar je eigen startpunt , de rest is blauwe of rode ( tussen- ) punten verplaatsen . Als je de rode verplaatst worden deze blauw en komen er vanzelf weer rode tussen de 2 blauwe te liggen .Zo ga je langzaam je eigen route er voor leggen. Zo doe je het ook met het einde .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Gebruikersavatar
jay
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 16 okt 2008 10:27

Gebruikersavatar jay 29 jun 2009 23:33

Ik heb zojuist een route aangemaakt in mapsource ( ik ga wat familie opzoeken in de buurt van Eindhoven)

ik heb begin tot eindpunt aangegeven. en mapsource het laten berekenen (op instelling fiets NIET op auto). hoe nu het makkelijkst te navigeren.

is dit het makkelijkst dmv:

- Compas (rode pijl in het midden, die aangeeft na hoeveel meter het volgende punt is)
- Route op kaart
- Instructies (met die kleine rode pijltjes)

ik denk zelf via compas. Maar dit is de eerste keer dat ik de 705 als route hulp ga gebruiken.
wat hebben jullie gebruikt om dit te doen? of wat zal de makkelijkste manier zijn?

alvast bedankt.
On the road S-Works Powered
Off the road (Niet meer)
Http://pina-power.pinkbike.com

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 29 jun 2009 23:56

De aller makkelijkste manier zonder gezeik van herberekenen etc. is gewoon een TCX te laden en de roze lijn te volgen. (je kan eventueel via GPSies nog wat trackpunten achter laten met "links" en "rechts", die beginnen dan vanzelf te piepen)

Op bovenstaande manier doe ik altijd en bevalt me TOP!

Gebruikersavatar
jay
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 16 okt 2008 10:27

Gebruikersavatar jay 30 jun 2009 00:00

ok duidelijk. heb net inderdaad even snel gekeken. en zag de roze lijn.
makkelijkste is dan in gpsies de file te laden. en dan wat herken punten er in zetten?
zoals je zelf zegt. als je fout gaat, dat je jezelf weer terug op de route zet?
On the road S-Works Powered
Off the road (Niet meer)
Http://pina-power.pinkbike.com

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 30 jun 2009 00:09

Nee, die punten zorgen er niet voor dat je terug op de route gezet wordt als je fout rijdt, dat zal je zelf moeten doen. Daar kan je trouwens wel de grote rode dikke pijl voor gebruiken.

Die punten gebruik ik gewoon voor afslagen die je makkelijk over het hoofd kan zien. Effe "links" of "rechts" erin zetten en je Garmin piept wel. Ik zal zo wel even een printscreen online zetten.

printscreen

Vergeet niet het "Track & Waypoint" rondje aan te vinken voordat je de TCX downloadt.

yugor
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 06 mar 2008 00:19

yugor 30 jun 2009 00:31

[quote="Moustache"]Nee, die punten zorgen er niet voor dat je terug op de route gezet wordt als je fout rijdt, dat zal je zelf moeten doen. Daar kan je trouwens wel de grote rode dikke pijl voor gebruiken.

Die punten gebruik ik gewoon voor afslagen die je makkelijk over het hoofd kan zien. Effe "links" of "rechts" erin zetten en je Garmin piept wel. Ik zal zo wel even een printscreen online zetten.

printscreen

Vergeet niet het "Track & Waypoint" rondje aan te vinken voordat je de TCX downloadt. [/quote] Dat ziet er uit als heel veel werk zeg :O
Met een GPX krijg je vanzelf pop-up meldingen bij de afslagen én je kan het lijntje volgen als je dat graag doet (of ter controle) :)


iets anders:
Ik ben er dit weekend achter gekomen dat als ik een TCX/CRS file op de SD plaats de Edge hem niet inleest bij "do course". Als ik hem op de Edge zelf zet doet ie het wel.
Erg vreemd, maar misschien komt het doordat ik de map \courses zelf ooit heb aangemaakt.

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 30 jun 2009 00:37

Ja, moet jij eens proberen een rondje te fietsen op basis van GPX. Moehahaha.
Ik heb precies deze route ook net als GPX ingelezen en ipv. 67km wordt hij dan 107!!! Huh?!
Mag jij me uitleggen hoe dat werkt.

Daarbij... die extra dingetjes neerzetten kost me (zonder overdrijven) 3 min. extra werk. Ik zet ze namelijk lang niet overal neer.

Gebruikersavatar
jay
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 16 okt 2008 10:27

Gebruikersavatar jay 30 jun 2009 09:48

[quote="Moustache"]Nee, die punten zorgen er niet voor dat je terug op de route gezet wordt als je fout rijdt, dat zal je zelf moeten doen. Daar kan je trouwens wel de grote rode dikke pijl voor gebruiken.

Die punten gebruik ik gewoon voor afslagen die je makkelijk over het hoofd kan zien. Effe "links" of "rechts" erin zetten en je Garmin piept wel. Ik zal zo wel even een printscreen online zetten.

printscreen

Vergeet niet het "Track & Waypoint" rondje aan te vinken voordat je de TCX downloadt. [/quote]

printscreen maakt een hoop duidelijk.
maar het gaat bij mij om 150 km. van haarlemmermeer naar helmond.
lijkt mij erg veel werk om daar de "links, rechts" punten in te geven.

is er trouwens iemand die wel eens rond zaltbommel op de fiets zit?
waar namelijk een beetje bang voor ben. is dat ik de Waal daar niet over kan steken. (weet niet of er daar naast de A2 een fietspad is).

volgens mapsource (kaart 2008) moet ik bij zaltbommel over kunnen steken.

(voor de geïnteresseerden kan ik eventueel mijn route mailen, graga via eem PM laten weten. Als ik dit weet te vinden op de edge "ben nu aan het zoeken")
On the road S-Works Powered
Off the road (Niet meer)
Http://pina-power.pinkbike.com

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9118
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 jun 2009 09:56

@Jay: Waarom maak je niet gewoon een route? Dan hoef je niet steeds het kaartje voor te hebben. Bij een afslag gaat 'ie vanzelf piepen. Het is dan wel verstandig om her en der wat via-punten er tussen te zetten, anders kan het met herberekenen wel eens mis gaan.
(zo doe ik het in ieder geval altijd. Werkt prima voor mij)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jay
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 16 okt 2008 10:27

Gebruikersavatar jay 30 jun 2009 10:02

ik heb inderdaad een route gemaakt. goed om te weten om toch wat plaatsen in de route op te nemen :) (is de eerste keer dat ik met de edge ga navigeren)

heb trouwens net bevestiging gehad van een collega dat ik bij Zaltbommel de Wall over kan (bij de A2).
On the road S-Works Powered
Off the road (Niet meer)
Http://pina-power.pinkbike.com

yugor
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 06 mar 2008 00:19

yugor 30 jun 2009 11:02

[quote="53x11"]@Jay: Waarom maak je niet gewoon een route? Dan hoef je niet steeds het kaartje voor te hebben. Bij een afslag gaat 'ie vanzelf piepen. Het is dan wel verstandig om her en der wat via-punten er tussen te zetten, anders kan het met herberekenen wel eens mis gaan.
(zo doe ik het in ieder geval altijd. Werkt prima voor mij)[/quote]
Juist - zo doe ik het dus ook altijd !
Als mapsource de route die ik in gedachten heb niet pakt, zet ik hem even op "direct routing" in de preferences en voila :) Zeker icm de OSM waar ook alle fietsaden opstaan kom je er dan eigenlijk altijd wel uit.

Route vervolgens saven als GPX en in de GPX map zetten.

@moustache - ook rondjes hoor en afsnijdingen en inkortingen :D
(als je er dan ook nog hetzelfde als course naast inlaadt heb je ook nog een hoogteprofiel)

Plaats reactie