Tijdritfietsen
Het bochtengedrag van een tube is altijd beter dan dat van een draadband omdat een tube veel soepeler is
Een tube is tevens lichter van gewicht dan van een draadband
Een set wielen voor tubes is ongeveer 300 tot 400 gram lichter dan dezelfde set voor draadbanden
Een tube is tevens lichter van gewicht dan van een draadband
Een set wielen voor tubes is ongeveer 300 tot 400 gram lichter dan dezelfde set voor draadbanden
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je bedoeld dat tubes zonder anti-lek laag? Je hebt ook gewoon bandjes zonder anti-lek laag. Ik vind het verschil in bochten gedrag zwaar overdreven, je wordt niet gelost in bochten als je met banden rijdt... Ik merk verdomd weinig verschil tussen een Dugast tube en een goede wegband.
-
- Forum-lid
- Berichten: 945
- Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24
met tijdrijden en triatlon is het verschil in de bochten niet heel erg van belang net zoals het gewicht bij de meeste wedstrijden.
Wat wel van belang is de rolweerstand, scheelt dat erg veel van de normale bandjes?
Wat wel van belang is de rolweerstand, scheelt dat erg veel van de normale bandjes?
Wanneer ik de rolweerstand van de Continental Competition tube vergelijk met de Continental GP 4000 S merk ik dat de rolweerstand van de tube minder is dan dat van de Continental draadband
Wanneer je met specifieke tijdrittubes zoals de Vittoria Evo Crono CS met een draadband van hetzelfde merk ga vergelijken is het verschil nog duidelijker te merken in de rolweerstand,dit omdat je tubes in het algemeen harder kunt oppompen
Mijn keuze om voor tubes te kiezen in de wedstrijden is dat tijdritwielen bv ZIPP 808 veel lichter van gewicht zijn dan de ZIPP 808 draadbandversie
Een ander voordeel van tubes is bij een lekke band,ik kan sneller een tube verwisselen dan menig persoon die met draadbanden rijdt
Wanneer je met specifieke tijdrittubes zoals de Vittoria Evo Crono CS met een draadband van hetzelfde merk ga vergelijken is het verschil nog duidelijker te merken in de rolweerstand,dit omdat je tubes in het algemeen harder kunt oppompen
Mijn keuze om voor tubes te kiezen in de wedstrijden is dat tijdritwielen bv ZIPP 808 veel lichter van gewicht zijn dan de ZIPP 808 draadbandversie
Een ander voordeel van tubes is bij een lekke band,ik kan sneller een tube verwisselen dan menig persoon die met draadbanden rijdt
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Op glad asfalt rijdt het wat lichter als de tube iets harder ( 9 bar ) is opgepompt
Wanneer er alleen maar klinkerwegen zou zijn is dit niet zo slim en dat doe ik dan ook niet
Ik doe alleen triathlonwedstrijden en met name de Long-Distance en dat zijn over het algemeen parcoursen over het asfalt
Ik kan inderdaad een tube sneller vervangen dan wanneer iemand een bandje moet vervangen
Degene die een bandje moet vervangen moet ook de buitenband nakijken of er iets in zit
( glassplinter,steentje) Nakijken kost tijd en dat is tijdsverlies
Je zult toch deze objecten uit de buitenband moeten halen en dat kost ook nog eens tijd
Ik weet uit ervaring dat het soms erg moeilijk is om een glassplinter of steentje die helemaal in het rubber van de draadband zit om die eruit te krijgen
Met tubes in de wedstrijd vervangen heb ik er geen last ,wiel eruit halen en binnen 15 seconden ligt de tube eraf omdat ik 10 cm links en rechts van het ventiel niet lijm dus ik weet meteen waar de beste plek is om de tube eraf te halen
Een gebruikte reservetube erop leggen gaspatroon erop en je kunt meteen weg
De tube richt zich welf wel uit als je hem meteen goed oplegt
@jona 91 Rervetube die smeer ik 1 dag van te voren in met een enkele laag lijm
De lijmresten op de velg in combinatie met de lijm van de tube is voldoende om ervoor de zorgen dat de tube niet van de velg afloopt,temeer omdat bij het rijden warmte vrij komt
In de bochten moet je het wel rustiger aan doen omdat het toch iets minder vast zit
Verder heb ik veel geoefend in het verwisselen van tubes zodat het een automatisme is geworden van hetgeen wat ik moet doen
@Amclassic-fan: Als tubes zwaarder zouden lopen waarom rijden bijna alle profs hun tijdritten op tubes ? en op glad asfalt staan de tijdrittubes harder dan 8 bar
Wanneer er alleen maar klinkerwegen zou zijn is dit niet zo slim en dat doe ik dan ook niet
Ik doe alleen triathlonwedstrijden en met name de Long-Distance en dat zijn over het algemeen parcoursen over het asfalt
Ik kan inderdaad een tube sneller vervangen dan wanneer iemand een bandje moet vervangen
Degene die een bandje moet vervangen moet ook de buitenband nakijken of er iets in zit
( glassplinter,steentje) Nakijken kost tijd en dat is tijdsverlies
Je zult toch deze objecten uit de buitenband moeten halen en dat kost ook nog eens tijd
Ik weet uit ervaring dat het soms erg moeilijk is om een glassplinter of steentje die helemaal in het rubber van de draadband zit om die eruit te krijgen
Met tubes in de wedstrijd vervangen heb ik er geen last ,wiel eruit halen en binnen 15 seconden ligt de tube eraf omdat ik 10 cm links en rechts van het ventiel niet lijm dus ik weet meteen waar de beste plek is om de tube eraf te halen
Een gebruikte reservetube erop leggen gaspatroon erop en je kunt meteen weg
De tube richt zich welf wel uit als je hem meteen goed oplegt
@jona 91 Rervetube die smeer ik 1 dag van te voren in met een enkele laag lijm
De lijmresten op de velg in combinatie met de lijm van de tube is voldoende om ervoor de zorgen dat de tube niet van de velg afloopt,temeer omdat bij het rijden warmte vrij komt
In de bochten moet je het wel rustiger aan doen omdat het toch iets minder vast zit
Verder heb ik veel geoefend in het verwisselen van tubes zodat het een automatisme is geworden van hetgeen wat ik moet doen
@Amclassic-fan: Als tubes zwaarder zouden lopen waarom rijden bijna alle profs hun tijdritten op tubes ? en op glad asfalt staan de tijdrittubes harder dan 8 bar
Mijn 2009 triathlonfiets, klaar voor zijn eerste wedstrijd van het seizoen:
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
C a s r a n schreef:Mijn 2009 triathlonfiets, klaar voor zijn eerste wedstrijd van het seizoen:
Prachtige fiets Casran!
Misschien een beetje domme vraag, maar rijd je met tubes of clincher? Ik neem aan met tubes, maar neem je dan ook nog ergens een opgevouwen reservetube mee? Of heb je daar die spuitbus voor meegenomen? Of zit er nog iets in dat Zipp-tasje?
En hoeveel liter kan er in je bidon? Ik heb zelf zo'n rammelende bontrager bidon, maar ben er niet helemaal tevreden mee. Die bontrager bidon is er lastig af te halen, rammelt als de ziekte en er kan maar een half litertje in.
En heb je de zipp 1080 ook nog overwogen?
Auke schreef:Prachtige fiets Casran!
Misschien een beetje domme vraag, maar rijd je met tubes of clincher? Ik neem aan met tubes, maar neem je dan ook nog ergens een opgevouwen reservetube mee? Of heb je daar die spuitbus voor meegenomen? Of zit er nog iets in dat Zipp-tasje?
En hoeveel liter kan er in je bidon? Ik heb zelf zo'n rammelende bontrager bidon, maar ben er niet helemaal tevreden mee. Die bontrager bidon is er lastig af te halen, rammelt als de ziekte en er kan maar een half litertje in.
En heb je de zipp 1080 ook nog overwogen?
Tubes uiteraard. Zo'n snelle fiets doe je m.i. teniet door er bandjeswielen onder te zetten. Op mijn bovenbuis zit idd een Vittoria Pitstop, voor mocht ik lekrijden. Het is overigens nog maar de 2de wedstrijd dat ik dat monteer: als ik lekrijd betekent dat voor mij in de meeste races het einde van de wedstrijd, al reed ik dus nog nooit lek (is een kwestie van goed je fiets onder jou bewegen, en geen pech hebben), maar de Pitstop volstaat dus (sommigen doen het er ook al preventief in).
Waar zie jij overigens een "Zipp-tasje"?
De Bontrager aero bidon is dan ook de slechtste aero bidon op de markt. Deze is van Arundel en is prima: even eenvoudig als elke andere bidon en er kan zo'n 600ml in.
Ik hou het bij 808. Het is voor het eerst dat ik het achterwiel gebruik: meestal kan ik gewoon een disc monteren. Dus -zolang ik niet over Hawaii moet nadenken- komt 1080 niet in aanmerking.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Oh, die zipp-sticker op die bidonhouder achter je zadel, ik dacht even dat het een tasje was. Is dat een bidonhouder van zipp, of ook gewoon van profile design?
Kan me ook voorstellen dat triathleten met draadbandjes rijden, is toch gemakkelijker met lekrijden voor velen. Trek je toch in geval van lekrijden de pitstoptijd af van je eindtijd? Niet iedereen doet mee voor de prijzen . Maar tubes rijd wel mooi inderdaad. Hoe breed zijn jouw bandjes, 23mm? Ik heb zelf 20mm zipp-tubes op mijn p2, en met 9 bar erin kun je echt merken dat je op smalle ijzers rijd, moest er in het begin gewoon aan wennen, maar het rijdt als een tierelier.
Doe je ook verschillende type drankjes in je bidon tijdens de wedstrijden? Ik knijp zelf wel eens 3 gelletjes uit in de kleine bontrager bidon, beetje aanlengen met water en heb daar dan aldus de geconcentreerde energie in zeg maar. De bidon achter je zadel zou je dan kunnen gebruiken om een en ander weg te spoelen. Nu weet ik niet hoe lang je fietsafstanden zijn, maar zo heb ik het in ieder geval opgelost tijdens de monstertijdrit van skits (123km).
Kan me ook voorstellen dat triathleten met draadbandjes rijden, is toch gemakkelijker met lekrijden voor velen. Trek je toch in geval van lekrijden de pitstoptijd af van je eindtijd? Niet iedereen doet mee voor de prijzen . Maar tubes rijd wel mooi inderdaad. Hoe breed zijn jouw bandjes, 23mm? Ik heb zelf 20mm zipp-tubes op mijn p2, en met 9 bar erin kun je echt merken dat je op smalle ijzers rijd, moest er in het begin gewoon aan wennen, maar het rijdt als een tierelier.
Doe je ook verschillende type drankjes in je bidon tijdens de wedstrijden? Ik knijp zelf wel eens 3 gelletjes uit in de kleine bontrager bidon, beetje aanlengen met water en heb daar dan aldus de geconcentreerde energie in zeg maar. De bidon achter je zadel zou je dan kunnen gebruiken om een en ander weg te spoelen. Nu weet ik niet hoe lang je fietsafstanden zijn, maar zo heb ik het in ieder geval opgelost tijdens de monstertijdrit van skits (123km).
C a s r a n schreef:Auke schreef:Prachtige fiets Casran!
Misschien een beetje domme vraag, maar rijd je met tubes of clincher? Ik neem aan met tubes, maar neem je dan ook nog ergens een opgevouwen reservetube mee? Of heb je daar die spuitbus voor meegenomen? Of zit er nog iets in dat Zipp-tasje?
En hoeveel liter kan er in je bidon? Ik heb zelf zo'n rammelende bontrager bidon, maar ben er niet helemaal tevreden mee. Die bontrager bidon is er lastig af te halen, rammelt als de ziekte en er kan maar een half litertje in.
En heb je de zipp 1080 ook nog overwogen?
Tubes uiteraard. Zo'n snelle fiets doe je m.i. teniet door er bandjeswielen onder te zetten. Op mijn bovenbuis zit idd een Vittoria Pitstop, voor mocht ik lekrijden. Het is overigens nog maar de 2de wedstrijd dat ik dat monteer: als ik lekrijd betekent dat voor mij in de meeste races het einde van de wedstrijd, al reed ik dus nog nooit lek (is een kwestie van goed je fiets onder jou bewegen, en geen pech hebben), maar de Pitstop volstaat dus (sommigen doen het er ook al preventief in).
Waar zie jij overigens een "Zipp-tasje"?
De Bontrager aero bidon is dan ook de slechtste aero bidon op de markt. Deze is van Arundel en is prima: even eenvoudig als elke andere bidon en er kan zo'n 600ml in.
Ik hou het bij 808. Het is voor het eerst dat ik het achterwiel gebruik: meestal kan ik gewoon een disc monteren. Dus -zolang ik niet over Hawaii moet nadenken- komt 1080 niet in aanmerking.