Het grote domme vragen topic
Maar, als je dat drie- van die vierduizend hebt gebruikt.....?
Ik heb gisteren geprobeerd om SwissStop Disc 15 remblokken te installeren ter vervanging van de standaard Shimano B01S blokken. Na installatie past de remschijf niet meer tussen de blokken. Of beter gezegd, het past wel maar de schijf loopt de hele tijd aan en de geleider om de remmen uit te lijnen past niet tussen de schijf en de blokken.
Ik heb al geprobeerd om de zuigers wat terug naar buiten de duwen met een bandenlichter, maar daar zag ik niet veel beweging in. De nieuwe blokken zijn 0,25mm dikker dan de oude (die er al 3,5 jaar op zitten). Wie weet raad?
Ik heb al geprobeerd om de zuigers wat terug naar buiten de duwen met een bandenlichter, maar daar zag ik niet veel beweging in. De nieuwe blokken zijn 0,25mm dikker dan de oude (die er al 3,5 jaar op zitten). Wie weet raad?
BMC Roadmachine 02 2020
BMC Alpenchallenge 01 2016
BMC Alpenchallenge 01 2016
Ff ontluchten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ipv bandenlichter; neem een serieus stevige platte schroevendraaier en duw daarmee de rem open -zonder de remblokjes geplaatst.
Veelal lukt het zo wel.
Maat als de nieuwe remblokjes maar 0.25mm dikker zijn, had je volgens mij niet moeten wisselen van remblokken.
Walter
Veelal lukt het zo wel.
Maat als de nieuwe remblokjes maar 0.25mm dikker zijn, had je volgens mij niet moeten wisselen van remblokken.
Walter
Om de cilinders van de remklauw goed open te drukken vind ik een bleed block zoals https://www.aliexpress.com/item/32950379850.html erg handig. Door de wigvorm druk je deze probleemloos in de klauw waarna de rem mooi open is (vooraf even alles goed schoonmaken natuurlijk).
Zit ook sleufje in waarmee je een kleine slinger uit de remschijf kunt halen.
Zit ook sleufje in waarmee je een kleine slinger uit de remschijf kunt halen.
Zuigers kun je verplaatsen. Cylinders niet.
Als het Shimano remmen zijn: zet een schroevendraaier tussen je oude blokjes en NIET direct tegen de zuigers zelf.
Die keramische zuigers beschadigen heeeel makkelijk met een puntbelasting. En als ze scheuren kun je de klauw weggooien...
Die keramische zuigers beschadigen heeeel makkelijk met een puntbelasting. En als ze scheuren kun je de klauw weggooien...
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Bedankt voor de tips iedereen, hier kan ik mee aan de slag.
@walter, misschien geen domme vraag, maar ik vond het nogal dom dat ik het niet voor elkaar kreeg om nieuwe blokken te installeren . De reden dat ik ze wil vervangen is dat er bij de originele blokken stukjes zijn beginnen afbrokkelen aan de rand. Na bijna 4 jaar vond ik het wel tijd voor nieuwe, ook al zijn de oude nog niet helemaal versleten.
@walter, misschien geen domme vraag, maar ik vond het nogal dom dat ik het niet voor elkaar kreeg om nieuwe blokken te installeren . De reden dat ik ze wil vervangen is dat er bij de originele blokken stukjes zijn beginnen afbrokkelen aan de rand. Na bijna 4 jaar vond ik het wel tijd voor nieuwe, ook al zijn de oude nog niet helemaal versleten.
BMC Roadmachine 02 2020
BMC Alpenchallenge 01 2016
BMC Alpenchallenge 01 2016
Om even terug te komen op mijn vraag op vorige pagina:
Mijn 3de kleinste kransje (13T) op mijn cassette liep niet meer lekker. (nieuwe fiets, 4000KM gefietst)
Nu heb ik het kransje vervangen door een nieuwe en loopt het weer goed.
Bij vergelijking met het nieuwe kransje was duidelijk te zien dat die versleten was.
Alleen nu merk ik dat 14 en 15 ook niet lekker lopen.
Ik had nog een nieuwe cassette liggen en die heb ik er even opgezet en dan loopt alles weer goed.
Als ik de ketting check met een kettingchecker past 0.75 mm er nog net niet tussen...
Wat is nu wijsheid?
De nieuwe cassette er op leggen en ook de ketting vervangen?
En de voor bladen ook?
Mijn 3de kleinste kransje (13T) op mijn cassette liep niet meer lekker. (nieuwe fiets, 4000KM gefietst)
Nu heb ik het kransje vervangen door een nieuwe en loopt het weer goed.
Bij vergelijking met het nieuwe kransje was duidelijk te zien dat die versleten was.
Alleen nu merk ik dat 14 en 15 ook niet lekker lopen.
Ik had nog een nieuwe cassette liggen en die heb ik er even opgezet en dan loopt alles weer goed.
Als ik de ketting check met een kettingchecker past 0.75 mm er nog net niet tussen...
Wat is nu wijsheid?
De nieuwe cassette er op leggen en ook de ketting vervangen?
En de voor bladen ook?
Waar stellen mensen goede vragen in die topic?
Na 4000km enkel kransen vervangen is dom- om in de geest van het topic te blijven. Altijd ook nieuwe ketting dan.
Welke cassette en ketting zijn dat? Een cassette moet toch altijd ketting overleven.
Walter
Na 4000km enkel kransen vervangen is dom- om in de geest van het topic te blijven. Altijd ook nieuwe ketting dan.
Welke cassette en ketting zijn dat? Een cassette moet toch altijd ketting overleven.
Walter