Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 28 aug 2014 19:57

H-W schreef:Ik las dat Bart (ja die Bart) voor jou dit frame aan het bouwen is. Dat zal wel loslopen denk ik ...keep us posted!
Ehh welke Bart is dat ....
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

sheep
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 sep 2011 17:46

sheep 28 aug 2014 20:19


velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 28 aug 2014 20:24

Aha die Bart.
Bedankt voor het linkje.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

vizzer
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 aug 2014 23:56

vizzer 29 aug 2014 00:30

Ik ben sinds ruim een jaar in het, ik mag wel zeggen gelukkige, bezit van een tailor made Blacksmith Avenue van Reynolds 853 staal. Daarvoor reed ik op een aluminium Bulls Harrier.

De Blacksmith (race) fiets is door de Patrick Uijl uit Apeldoorn gemaakt en opgebouwd met een aantal aandachtspunten waar ik om gevraagd heb. Het is allereerst een racefiets, uitgerust met een Ultegra tripel; de fiets heeft goede klim- en vooral daaleigenschappen. Hij geeft een zeer zeker en veilig gevoel in de afdaling. Met mijn hoge zwaartepunt (ik ben 2 meter lang) heb ik toch het gevoel dat ik altijd "in control" ben.

Vergeleken met de aluminium Bulls is de stijfheid van het frame ongeveer hetzelfde, tot zelfs nog iets stijver. Toch is de Blacksmith veel comfortabeler, zeker als ik er wat bredere banden op zet. De Blacksmith is zeker niet de lichtste (+/- 8,5 kg) maar met mijn gewicht en lengte is dit voor mij niet echt bezwaarlijk. Ik ga liever voor veiligheid en comfort.

Een wat meer bijzonder aandachtspunt is dat ik de fiets ook heb gebruikt voor lange fietstochten met bagage, met als hoogtepunt een fietstocht van 5 weken over 100 Cols (de Honderd Cols tocht) afgelopen zomer. Er zijn daarvoor door Patrick Uijl speciale nokjes gelast op het frame. De fiets heeft geen krimp gegeven. Zelfs met 15 kg bagage klimt en daalt de fiets bijzonder stabiel. Ik ken geen carbon of aluminium racefietsen waarmee je ditzelfde kunt doen, maar ik wordt graag tegengesproken op dit punt :-)

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit op een carbon fiets gereden, ik kan die vergelijking dus niet maken. Maar mijn gevoel zegt dat een fiets van staal moet zijn, al was het maar uit milieu technische overwegingen....Carbon is volgens mij nogal een belasting. Bovendien zijn de stalen buizen van tegenwoordig ook sterke staaltjes van techniek: de wanddiktes zijn minimaal terwijl de stijfheid en sterkte aanzienlijk zijn. Helemaal zuiver in de leer ben ik niet want de Blacksmith is wel afgemonteerd met een carbon Enve Road 2.0 vork en een carbon stuur :)

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 29 aug 2014 00:41

Dat van die milieutechnische overwegingen snap ik niet. Waarom?

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3209
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 29 aug 2014 06:43

@Vizzer: ik ben wel benieuwd naar een foto van de fiets. Dat milieu aspect kan ik mij ook wel in vinden. Carbon is moeilijk tot niet te recyclen en ook het productieproces met onder meer oplosmiddelen is nou niet echt milieu- en arbovriendelijk

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16753
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 aug 2014 08:26

Het productieproces van staal is nu ook weer niet echt milieuvriendelijk. Denk een aan de de vervuiling van ijzerertsmijnen, de benodigde energie en de uitstoot van fijnstof van staalfabrieken.

Op grond van de mogelijkheid van recyclen maar vooral de levensduur van een stalen frame denk ik wel dat staal licht in het voordeel is maar als je milieubewust wilt sporten moet je in je blote kont gaan hardlopen.

En ik wil ook wel een foto zien eigenlijk...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9128
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 29 aug 2014 08:46

Ernie C. schreef:(...)moet je in je blote kont gaan hardlopen.

En ik wil ook wel een foto zien eigenlijk...
Ik niet! :o:P
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16753
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 aug 2014 09:06

...Van de fiets :oops: ;)

Alhoewel ik soms wel eens dames zie hardlopen waarvan ik denk dat ze best eens wat meer milieubewust bezig mogen zijn...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 29 aug 2014 09:47

Heren..... 't is nog géén vrijdagmiddag hè ;)

Gebruikersavatar
fred404
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 25 jul 2010 11:07
Locatie: Oldenzaal

Gebruikersavatar fred404 29 aug 2014 10:59

Het produceren van een aluminium frame kost (vanaf het delven van de erts) 5 x zoveel energie dan staal. Van carbon weet ik dat niet, maar dit is al helemaal niet ter recyclen. Dus de slechtste carbon footprint ;). Rij zelf titanium.

Gebruikersavatar
r600
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 mar 2009 00:46
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar r600 29 aug 2014 17:29

@vizzer: zie ook het Blacksmith topic

Plaats reactie