Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 02 okt 2015 11:57

JM_H schreef:Vanmorgen was het inderdaad schitterend!
Mooie plaatjes! Maar die fiets zo op het asfalt... brrr....
Voor wat betreft het besparen. Ik moet er nog iets meer werk van maken voor exacte cijfers. Maar dit is wel degelijk mogelijk. Voorheen ging ik met het OV. Sinds ik de fiets heb heb ik mijn auto verkocht. Alleen al dit jaar heb ik al ruim € 400,- bespaard t.o.v. het OV. Dit is bruto. Dus exclusief fietsgerelateerde aankopen.
Bruto gaat de besparing inderdaad best wel hard. Voor mij €7,50 per dag t.o.v. het OV dus dat was alleen in de afgelopen 2 weken al €60,- :D En ook als je de investeringen meerekent zal het t.o.v. auto of OV zeker nog de goedkoopste manier zijn om op het werk te komen. En de gezondste en de leukste. Wat wil je nog meer?

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 02 okt 2015 12:04

En ik dacht dat ik mooi wat kon besparen door te gaan fietsen, maar nog afgezien van de investeringen in kleding e.d., gaat een deel van de besparing al weer op aan extra eten. Ik heb het gevoel dat ik de hele dag wel door kan eten ;-)

Dit heb ik gelukkig niet anders pas ik niet meer door de deur.
Maar nu moet ik zeggen dat ik altijd al extreem erop let wat ik eet.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 02 okt 2015 12:09

klaastuin schreef:Van mij mag het dit weer blijven tot de kerst ;-)
Graag. ;)
klaastuin schreef:En ik dacht dat ik mooi wat kon besparen door te gaan fietsen, maar nog afgezien van de investeringen in kleding e.d., gaat een deel van de besparing al weer op aan extra eten. Ik heb het gevoel dat ik de hele dag wel door kan eten ;-)
Ooh, vandaar dat ik, nadat ik ben begonnen met woon/werk op de fiets, een kilo of 5 ben aangekomen. :D :lol: :mrgreen:

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 02 okt 2015 12:15

Het wordt pas interessant als je w-w reisvergoeding krijgt, en die krijg ik per kilometer! Dan is fietsen toch een stuk aantrekkelijker dan de auto. Dat is het sowieso omdat het onze hobby is natuurlijk al, maar financieel dus ook :)

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 02 okt 2015 12:25

Theo V schreef:Ooh, vandaar dat ik, nadat ik ben begonnen met woon/werk op de fiets, een kilo of 5 ben aangekomen. :D :lol: :mrgreen:
Allemaal beenspieren! :lol:

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 02 okt 2015 12:28

klaastuin schreef:Maar Opperhoofd, je weet toch hoe leuk het is om de mtb zo af en toe uit te laten... :?
Ja inderdaad, daar heb je me. :lol:
klaastuin schreef:Auto de deur uit is met werk en gezin geen optie. Maar wellicht een wat zuiniger exemplaar als de huidige (diesel) aan vervanging toe is. Maar ja, dat ding slijt nu voor geen meter, dus dat kan nog wel even duren :lol:
Het ligt uiteraard aan het aantal kilometers dat je rijdt. Voor mij kon het prima uit om de zware diesel te vervangen voor een benzine geval. Tevens ook een wat simpelere (van Audi A4 naar Seat Altea :roll: ) wat me weer aanmoedigt om niet met de auto te gaan. Autorijden in dat ding is gewoon geen reet aan :lol:
Met auto weg bedoelde ik van 2 naar 1. M'n vriendin heeft ook een auto. Op zich zou het best kunnen maar dan moet ik echt alle dagen op de fiets. In sommige gevallen is dat niet mogelijk (kinderopvang, daardoor te weinig tijd om te fietsen) en wordt het strak plannen als het een keer goed waait en ik wil windsurfen (zeg maar dat van de mooie winddagen)

Even een snelle berekening van de eerste 9 maanden. De verzekering laat ik weg, die streep ik tegen elkaar af (scheelde zo goed als niets, 38 en 40 €) Voor het aantal kilometers reken ik wat ik in totaal heb gereden met de auto, dus ook non-woonwerk er bij. Idem voor reiskostenvergoeding a 160 € per maand.

DIESEL
kosten wegenbelasting + brandstof = 1940 €
besparing door fietsen = 340 €

BENZINE
kosten wegenbelasting + brandstof = 1634
besparing door fietsen = 878 €

Het verschil is nu 306 € door een auto op andere brandstof te nemen. Dat wordt nog iets kleiner de komende maanden. Echt heel veel schiet ik er niet mee op :? Wat wel zo is is dat ik meer "bespaar" door te gaan fietsen. Achteraf gezien... De oorzaak van het kleine verschil is dat ik 3000 meer prive km heb gereden dan gepland.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 02 okt 2015 12:35

Ik zou (met de huidige km) ws ongeveer €50,- per maand kunnen besparen door op benzine te gaan rijden. Maar aangezien de afschrijving van de huidige auto ongeveer 0 is en dat bij aanschaf van een andere niet het geval zal zijn, worden het al snel heel erg lange terugverdientijden :-(

Maar goed, daar zijn weer andere fora voor ;-)

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 02 okt 2015 13:54

Ik heb nog een woon-werk vraagje aan de jonge ouders onder jullie. Hoe doen jullie dat met het halen/brengen van je kind naar de opvang/school? Een zitje op de racer/snelle woonwerk fiets lijkt me geen optie ;) Eerst je kind wegbrengen, dan naar huis en dan op de racer stappen is veel tijdverlies. Je vrouw/man/vriendin/vriend ermee opzadelen? Lijkt me ook niet een optie.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 02 okt 2015 14:09

Soms met de auto en dan meteen door :x Als ik het vantevoren weet dan ga ik de dag ervoor weleens wat intensiever en/of een lusje om.

Soms brengt de oppas aan huis (opa en oma of eenmaal per week een betaalde) de kids naar school en kan ik op de fiets. Al moet ik niet veel later vertrekken. Dat is dan net dat halve uurtje wat ik niet kan missen.

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 02 okt 2015 14:46

Goede vraag! Onze dochter gaat 1x/week naar de opvang. Aangezien mijn vrouw te vroeg begint met werken is dat mijn taak. De opvang is 650 meter fietsen enkele reis. Ik zorg ervoor dat ik alle fietskleding al klaar ligt. (Doe ik sowieso al de avond van te voren, net als brood klaar maken en schone kleding in mijn tas). Mijn ondershirt en fietssokken heb ik vaak al aan. Als ik dan terug ben van de opvang is het snel omkleden en door.

@klaastuin: met beleid neergelegd kan dat prima ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 02 okt 2015 15:57

1X brengt mijn vriendin, 1X opa/oma, twee dagen breng ik, en ik werk één dag thuis. Oftewel, 2 dagen per week om op de fiets te gaan. Die dagen ga ik altijd, weer of geen weer. Aangezien wij beiden full time werken en twee kleine kinderen hebben waar we graag veel mee ondernemen is trainingstijd schaars. Woon werk is dan een hele efficiënte manier van trainen, waar ik zoveel mogelijk gebruik van maak!

(Misschien forumlid Bart v eens iets laten maken waar én kinderen op kunnen én hard op gereden kan worden, dan kan ik 4x/week op en neer naar werk :) )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 02 okt 2015 17:21

53x11 schreef:1X brengt mijn vriendin, 1X opa/oma, twee dagen breng ik, en ik werk één dag thuis. Oftewel, 2 dagen per week om op de fiets te gaan. Die dagen ga ik altijd, weer of geen weer. Aangezien wij beiden full time werken en twee kleine kinderen hebben waar we graag veel mee ondernemen is trainingstijd schaars. Woon werk is dan een hele efficiënte manier van trainen, waar ik zoveel mogelijk gebruik van maak!

(Misschien forumlid Bart v eens iets laten maken waar én kinderen op kunnen én hard op gereden kan worden, dan kan ik 4x/week op en neer naar werk :) )
fietskarretje achter je woning-werk fiets die je bij school/kdv kan laten staan? :lol:

Plaats reactie