klaastuin schreef:Maar Opperhoofd, je weet toch hoe leuk het is om de mtb zo af en toe uit te laten...
Ja inderdaad, daar heb je me.
klaastuin schreef:Auto de deur uit is met werk en gezin geen optie. Maar wellicht een wat zuiniger exemplaar als de huidige (diesel) aan vervanging toe is. Maar ja, dat ding slijt nu voor geen meter, dus dat kan nog wel even duren
Het ligt uiteraard aan het aantal kilometers dat je rijdt. Voor mij kon het prima uit om de zware diesel te vervangen voor een benzine geval. Tevens ook een wat simpelere (van Audi A4 naar Seat Altea
) wat me weer aanmoedigt om niet met de auto te gaan. Autorijden in dat ding is gewoon geen reet aan
Met auto weg bedoelde ik van 2 naar 1. M'n vriendin heeft ook een auto. Op zich zou het best kunnen maar dan moet ik echt alle dagen op de fiets. In sommige gevallen is dat niet mogelijk (kinderopvang, daardoor te weinig tijd om te fietsen) en wordt het strak plannen als het een keer goed waait en ik wil windsurfen (zeg maar dat van de mooie winddagen)
Even een snelle berekening van de eerste 9 maanden. De verzekering laat ik weg, die streep ik tegen elkaar af (scheelde zo goed als niets, 38 en 40 €) Voor het aantal kilometers reken ik wat ik in totaal heb gereden met de auto, dus ook non-woonwerk er bij. Idem voor reiskostenvergoeding a 160 € per maand.
DIESEL
kosten wegenbelasting + brandstof = 1940 €
besparing door fietsen = 340 €
BENZINE
kosten wegenbelasting + brandstof = 1634
besparing door fietsen = 878 €
Het verschil is nu 306 € door een auto op andere brandstof te nemen. Dat wordt nog iets kleiner de komende maanden. Echt heel veel schiet ik er niet mee op
Wat wel zo is is dat ik meer "bespaar" door te gaan fietsen. Achteraf gezien... De oorzaak van het kleine verschil is dat ik 3000 meer prive km heb gereden dan gepland.