Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wilier

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 11 apr 2012 09:37

juulh schreef:naar mijn weten wordt GXP enkel gebruikt door sram, en volgens zij gebruiken geen triple cranks, wellicht dat het daardoor niet past. Of je moet overstappen naar compact, of een ander bracket en waarschijnlijk ook dus een ander crankstel.
havana schreef:Klopt helemaal. GPX is van SRAM; er passen alleen SRAM cranks op. Geen Shimano-cranks, dus ook geen triples.
In mijn 1e bericht schreef ik al dat het een crank was van Truvativ, die hebben wel triples ;)

tevens
steven250 schreef:Zowel de Ultegra 6600 crank als die GXP crank raken het BB, zie foto's
.
die Ultegra 6600 (ook op foto) is wel een Hollowtech II crank. Die past dus prima in de lagers, maar raakt met het kleinste blad het frame. Ik heb dit 30t blad er dus maar even af gehaald
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

Gebruikersavatar
cliors
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 09 mar 2005 22:16

Gebruikersavatar cliors 11 apr 2012 09:37

Nou volgens mij niet helemaal waar, GXP was van truvativ wat door SRAM is overgenomen.
En Truvativ heeft tot een aantal jaren geleden ook gewoon triple cranks gemaakt met GXP (kan het weten want mijn tacx fiets heeft er een!)
Oftewel op GXP lagers zou wel een triple moeten passen al zal je dan op zoek moeten naar een Truvativ triple crankstel, alleen zijn die niet meer zo makkelijk te vinden volgens mij......
Weet alleen niet of er een verschil in GXP lagers zit tussen dubbel en triple ?? Of dat het verschil in de cranks zelf zit??

Aanvulling: ze maken ze nog steeds, deze dus: http://www.sram.com/truvativ/products/t ... erm-id/280" onclick="window.open(this.href);return false;

Aanvulling2: steven250 is me net voor :)
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 apr 2012 11:08

Weer 1 van de handige eigenschappen van die BB386 standaard. Als ze 't bracket niet zo achtelijk breed hadden gemaakt dan hadden dit soort problemen zich niet voorgedaan.

Probleem is volgens mij wel met een dremel op te lossen, gewoon het binnenblad te lijf gaan ;). Misschien dat een 6700 triple crank wel past, die heeft een iets andere constructie. Of evt een ander binnenblad op je huidige crank monteren als je niet zo van 't dremelen bent.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

GasDrOp
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 feb 2012 13:47
Locatie: Hapert

GasDrOp 11 apr 2012 14:44

In het Fiets magazine van enkele maanden geleden stond een uitgebreid artikel over bracketstandaarden. Sla het er eens op na, wellicht kom je tot een oplossing...

Gebruikersavatar
juulh
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 jan 2010 11:14
Locatie: Doetinchem

Gebruikersavatar juulh 12 apr 2012 16:24

GasDrOp schreef:In het Fiets magazine van enkele maanden geleden stond een uitgebreid artikel over bracketstandaarden. Sla het er eens op na, wellicht kom je tot een oplossing...
Heb ik hier naast me liggen, ik kan wat gedetailleerde foto's maken en die mailen? Scannen kan ook, heb je ze in betere kwaliteit, maar dan zul je even moeten wachten :-)
Specialized Tarmac Elite Compact

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 12 apr 2012 19:05

Doe geen moeite, hier is het artikel ;)

http://www.veltec.com/downloads/BB%20ar ... 0Fiets.pdf
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Gebruikersavatar
juulh
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 jan 2010 11:14
Locatie: Doetinchem

Gebruikersavatar juulh 12 apr 2012 21:27

mont aigoual schreef:Doe geen moeite, hier is het artikel ;)

http://www.veltec.com/downloads/BB%20ar ... 0Fiets.pdf
Dankje!
Specialized Tarmac Elite Compact

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 14 apr 2012 19:17

daar is ie dan!

Afbeelding

Ik heb er vandaag voor het eerst serieus mee gereden, 135km, en dat ging super!
Ik ben vorig jaar met mijn Cube Agree GTC uit 2009 verongelukt en reed sinds die tijd op een oude stalen Batavus die ruim 5kg zwaarder is dan deze fiets, en dat voel je! Deze weegt nu iets van 7,8kg en voelt een stuk wendbaarder en comfortabeler
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 14 apr 2012 19:21

steven250 schreef:daar is ie dan!

Ik heb er vandaag voor het eerst serieus mee gereden, 135km, en dat ging super!
Ik ben vorig jaar met mijn Cube Agree GTC uit 2009 verongelukt en reed sinds die tijd op een oude stalen Batavus die ruim 5kg zwaarder is dan deze fiets, en dat voel je! Deze weegt nu iets van 7,8kg en voelt een stuk wendbaarder en comfortabeler


http://vandale.nl/opzoeken?pattern=verongelukt&lang=nn" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus een start van je 2e leven met een nieuwe bike? :oops:
Addict R1

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 14 apr 2012 19:30

jansen01 schreef:
steven250 schreef:daar is ie dan!

Ik heb er vandaag voor het eerst serieus mee gereden, 135km, en dat ging super!
Ik ben vorig jaar met mijn Cube Agree GTC uit 2009 verongelukt en reed sinds die tijd op een oude stalen Batavus die ruim 5kg zwaarder is dan deze fiets, en dat voel je! Deze weegt nu iets van 7,8kg en voelt een stuk wendbaarder en comfortabeler


http://vandale.nl/opzoeken?pattern=verongelukt&lang=nn" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus een start van je 2e leven met een nieuwe bike? :oops:
spreekwoordelijk, veel zal het namelijk niet gescheeld hebben:

Afbeelding
(zoek de liggende fietser)
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 15 apr 2012 10:09

steven250 schreef:
jansen01 schreef:
steven250 schreef:daar is ie dan!

Ik heb er vandaag voor het eerst serieus mee gereden, 135km, en dat ging super!
Ik ben vorig jaar met mijn Cube Agree GTC uit 2009 verongelukt en reed sinds die tijd op een oude stalen Batavus die ruim 5kg zwaarder is dan deze fiets, en dat voel je! Deze weegt nu iets van 7,8kg en voelt een stuk wendbaarder en comfortabeler


http://vandale.nl/opzoeken?pattern=verongelukt&lang=nn" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus een start van je 2e leven met een nieuwe bike? :oops:
spreekwoordelijk, veel zal het namelijk niet gescheeld hebben:

(zoek de liggende fietser)

Auwwwwwww: heb het gelezen ja. Wie was er nou schuldig; kan me iets herinneren van een bus die een brug wilde oprijden maar te ruim de bocht nam?
Addict R1

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 15 apr 2012 10:43

jansen01 schreef:
Auwwwwwww: heb het gelezen ja. Wie was er nou schuldig; kan me iets herinneren van een bus die een brug wilde oprijden maar te ruim de bocht nam?
Uiteindelijk is de schuld op 75% bij de bus komen te liggen. Mij is verwijtbaar dat ik onvoldoende snelheid had geminderd, ik keek toen alleen naar links en had dus moeten remmen ivm de dichte bocht naar rechts.
De definitieve afrekening volgt nog omdat ik nog wel wat knie-klachten heb. Zoals vandaag, gister heb ik meer dan 5 uur gefietst, en dan voel ik nu wat stijfheid in mijn knie.
De materiële schade heb ik gelukkig wel een voorschot voor gehad, zodat ik een nieuwe fiets kon bouwen
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

Plaats reactie