Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
erikkie39
- Forum-lid
erikkie39
12 aug 2017 20:38
Cold_ schreef: ↑12 aug 2017 20:02
Heeft er iemand positieve of negatieve ervaringen met TRP Spyre C cable disc schijfremmen ?
Yes, die heb ik op mijn fiets. Van de mechanische remmen verreweg de best aangeschreven keuze, doordat beide armen van de rem bewegen. Remkracht is uitstekend, ook als het nat is. Maar blijft mechanisch, dus je moet ze zelf blijven stellen bij slijtage, en je mist de 1-vinger-remmodulatie die je bij hydraulische remmen wel hebt.
Vanwege dat laatste ga ik die van mij volgende maand vervangen voor hydraulisch, als je interesse hebt om ze over te nemen moet je maar even een PM sturen.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4
-
Cold_
- Forum-lid
Cold_
13 aug 2017 16:27
erikkie39 schreef: ↑12 aug 2017 20:38
Heeft er iemand positieve of negatieve ervaringen met TRP Spyre C cable disc schijfremmen ?
Yes, die heb ik op mijn fiets. Van de mechanische remmen verreweg de best aangeschreven keuze, doordat beide armen van de rem bewegen. Remkracht is uitstekend, ook als het nat is. Maar blijft mechanisch, dus je moet ze zelf blijven stellen bij slijtage, en je mist de 1-vinger-remmodulatie die je bij hydraulische remmen wel hebt.
Vanwege dat laatste ga ik die van mij volgende maand vervangen voor hydraulisch, als je interesse hebt om ze over te nemen moet je maar even een PM sturen.
Bedank. Klinkt positief. Voor mij zijn schijfremmen niet nodig, maar ze zitten op een nieuwe fiets die ik graag wil kopen. Het enige punt van twijfel zijn de remmen voor mij, vandaar de vraag.
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
Lcsmet
13 aug 2017 16:57
Ik heb ze gehad op mijn Diverge.
Hier kan je een
test lezen.
Alhoewel dit erg goede remmen zijn zijn de TRP Hy/Rd beter en volledig hydraulische remmen stoppen nog sneller en zijn nog beter doseerbaar.
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
hopjes
- Forum-lid
hopjes
14 aug 2017 10:10
Vanwege dat laatste ga ik die van mij
volgende maand vervangen voor hydraulisch, als je interesse hebt om ze over te nemen moet je maar even een PM sturen.
Wat gaat dat je in totaal kosten? Ik zat daar ook aan te denken maar was aan het twijfelen geslagen of ik niet beter nog een jaar kan wachten (ontwikkelingen op schrijfremgebied gaan snel) en is het niet handig om het te combineren met een nieuwe fiets
-
erikkie39
- Forum-lid
erikkie39
14 aug 2017 10:36
hopjes schreef: ↑14 aug 2017 10:10
Vanwege dat laatste ga ik die van mij
volgende maand vervangen voor hydraulisch, als je interesse hebt om ze over te nemen moet je maar even een PM sturen.
Wat gaat dat je in totaal kosten? Ik zat daar ook aan te denken maar was aan het twijfelen geslagen of ik niet beter nog een jaar kan wachten (ontwikkelingen op schrijfremgebied gaan snel) en is het niet handig om het te combineren met een nieuwe fiets
Ik heb voor ongeveer 400 euro de remmen en shifters weten te kopen via Heuvel bike parts, en reken op ongeveer 100-150 arbeidsloon bij de FM voor het installeren. Ben er zelf helaas net niet handig genoeg voor, en kom wat gereedschap tekort
Ik heb dan wel een setje vrijwel nieuwe 105 5800-shifters en de Spyre remmen over die ik wil gaan verkopen, dus als je dat er weer vanaf trekt komen de totale kosten rond de 350-400 euro uit.
Ik heb ook dezelfde afweging gemaakt, maar heb mijn fiets (Giant Defy Advanced 2 2016) nu nog maar een jaar en vind het zonde om al aan een nieuwe te denken. Met deze nieuwe remmen, en op termijn beter setje wielen moet hij zeker nog een aantal jaar mee kunnen. Achteraf wel beetje spijt dat ik niet langer heb gewacht (nieuwe modeljaar van deze fiets had bijvoorbeeld wel hydraulische remmen, steekassen en flatmount bevestiging), maar vanwege aflopende fietsenregeling van mijn werk en deelname aan Alpe d'Huzes moest ik de keuze wel maken.
Gazelle XR4
-
hopjes
- Forum-lid
hopjes
14 aug 2017 11:07
erikkie39 schreef: ↑14 aug 2017 10:36
Ik heb voor ongeveer 400 euro de remmen en shifters weten te kopen via Heuvel bike parts, en reken op ongeveer 100-150 arbeidsloon bij de FM voor het installeren. Ben er zelf helaas net niet handig genoeg voor, en kom wat gereedschap tekort
Ik heb dan wel een setje vrijwel nieuwe 105 5800-shifters en de Spyre remmen over die ik wil gaan verkopen, dus als je dat er weer vanaf trekt komen de totale kosten rond de 350-400 euro uit.
Ik heb ook dezelfde afweging gemaakt, maar heb mijn fiets (Giant Defy Advanced 2 2016) nu nog maar een jaar en vind het zonde om al aan een nieuwe te denken. Met deze nieuwe remmen, en op termijn beter setje wielen moet hij zeker nog een aantal jaar mee kunnen. Achteraf wel beetje spijt dat ik niet langer heb gewacht (nieuwe modeljaar van deze fiets had bijvoorbeeld wel hydraulische remmen, steekassen en flatmount bevestiging), maar vanwege aflopende fietsenregeling van mijn werk en deelname aan Alpe d'Huzes moest ik de keuze wel maken.
Ik heb 3 maand geleden dezelfde afwegingen gemaakt (vond die shifters wel heel erg groot en wilde ook wachten op die nieuwe ultegra) en mede gezien die ontwikkelingen zo snel gaan heb ik besloten dat ik beter kon wachten. Als je je huidige fiets inruilt tegen een nieuwe zul je je max 600 euro moeten bij betalen (denk ik).
-
erikkie39
- Forum-lid
erikkie39
14 aug 2017 11:13
hopjes schreef: ↑14 aug 2017 11:07
erikkie39 schreef: ↑14 aug 2017 10:36
Ik heb 3 maand geleden dezelfde afwegingen gemaakt (vond die shifters wel heel erg groot en wilde ook wachten op die nieuwe ultegra) en mede gezien die ontwikkelingen zo snel gaan heb ik besloten dat ik beter kon wachten. Als je je huidige fiets inruilt tegen een nieuwe zul je je max 600 euro moeten bij betalen (denk ik).
Begrijpelijke keuze. Voor mij zou alleen dat bijbetalen bij een nieuwe fiets wel iets gaan tegenvallen. Ik gok dat mijn fiets rond de 1000-1200 nog waard is (nieuwprijs vorig jaar was 1500), dus wil ik dan een 'echte' upgrade (niet alleen maar betere remmen, maar ook wat lichter, Ultegra ipv 105, etc) zal er minstens 1000 euro bij moeten.
Gazelle XR4
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
14 aug 2017 11:36
Nieuwprijs vorig jaar €1500? Dagwaarde zal nu dichter bij de €700 zitten dan de €1000 vrees ik.
Less is bore
-
erikkie39
- Forum-lid
erikkie39
14 aug 2017 11:40
daniel1975 schreef: ↑14 aug 2017 11:36
Nieuwprijs vorig jaar €1500? Dagwaarde zal nu dichter bij de €700 zitten dan de €1000 vrees ik.
Nog meer reden dus om voor een upgrade ipv inruil te kiezen, thanks!
Gazelle XR4
-
Bredalp
- Forum-lid
Bredalp
14 aug 2017 15:30
Ik heb ook mechanische schijfremmen. Maar dan niet die spyre, maar de slechtste versie.
Maar als ik dat om wil bouwen naar hydraulisch, moet je dan ook geen leidingen aanleggen ipv kabels? En is het frame geschikt om van mechanisch naar hydraulisch te gaan?
Ik ga eens aan kijken hoe dat gaat bij jou Erikkie. Wens je veel succes met de ombouw.
--
Hmmmm misschien handig om te zeggen wat ik dan heb...
http://www.cannondale.com/nl-NL/Europe/ ... 6fed148141
Moet ik dan aan een honderdje of 6 denken? (Inclusief montage)
Laatst gewijzigd door
Bredalp op 14 aug 2017 15:48, 2 keer totaal gewijzigd.
-
erikkie39
- Forum-lid
erikkie39
14 aug 2017 15:36
Bredalp schreef: ↑14 aug 2017 15:30
Ik heb ook mechanische schijfremmen. Maar dan niet die spyre, maar de slechtste versie.
Maar als ik dat om wil bouwen naar hydraulisch, moet je dan ook geen leidingen aanleggen ipv kabels? En is het frame geschikt om van mechanisch naar hydraulisch te gaan?
Ik ga eens aan kijken hie dat gaat bij jou Erikkie. Wens je veel succes met de ombouw.
Klopt, kabels moet je vervangen door leidingen, maar wat ik kan vinden op internet is dat je die ook gewoon door je frame kan laten lopen (heb interne kabels). Ook heb je andere remgrepen/shifters nodig, omdat daar het hydraulisch reservoir in zit. En dus moet je ook de derailleurkabels vervangen, opnieuw afstellen, etc... Ik verwacht eind september/begin oktober (als ik zelf naar mijn winterfiets overstap) hem naar de FM te brengen voor dit project.
Mijn Spyres komen tegen die tijd dan ook te koop te staan, mocht je daar naartoe willen upgraden is dat een veel voordeligere en makkelijker klusje, dan hoef je alleen maar de remmen zelf te vervangen
Gazelle XR4
-
Bredalp
- Forum-lid
Bredalp
14 aug 2017 15:47
Ja dat klopt, die spyres heeft iemand anders ook nog liggen hier. Die heeft mij uitgelegd hoe dat moet, had alleen geen geld. Nu nog steeds niet haha. (Terwijl ik wel allerlei overbodige jerseys koop
) Maar ik denk nu, dat als ik ga upgraden, het meteen 'goed' ga doen.
Fiets ook nog redelijk nieuw. Maar denk dat als de remmen iets beter zijn, dat die echt af is.
Ben benieuwd naar hoe het jou bevalt hoor.