Pagina 127 van 281

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 23 sep 2018 22:31
door DDX
TL@ schreef: 23 sep 2018 18:31 Wat scheelde er precies aan? Hoe heb je gemerkt dat er een lek was?

Ik moet de mijn ook nogal veel ontluchten (al 2 keer dit jaar) en misschien heb ik ook een lek.

Volgens mij hebben we allebei de R8000 shifters.
Rem steeds verder kunnen inknijpen tot hij tegen stuur aankomt.
Eerst denk je nog dat het bleeden niet goed is gegaan, maar merkte toen ook wat vloeistof op onder rubber.
Dus vorige week shifter er maar af gehaald en retour gestuurd.
Idd de 8070.

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 24 sep 2018 13:14
door ramon2
Heft er iemand Gravel tips wat betreft de bandenspanning?
Ik ben van plan aanstaand weekeind een grave-tocht te rijden in de Eifel van 140 km met mijn MTB en MTB banden, maar nu rij ik de banden op MTB-tracks op een bandenspanning van circa 1,5 - 2.0 bar, op de weg vaak richting 3 - 3,5 bar.
Waar zou ik voor de gravel rit mee kunnen starten? ergens er tussen in of net zo hard als op de weg?
Alle tips met onderbouwing zijn welkom.
Groeten Ramon

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 24 sep 2018 15:01
door TL@
DDX schreef: 23 sep 2018 22:31
TL@ schreef: 23 sep 2018 18:31 Wat scheelde er precies aan? Hoe heb je gemerkt dat er een lek was?

Ik moet de mijn ook nogal veel ontluchten (al 2 keer dit jaar) en misschien heb ik ook een lek.

Volgens mij hebben we allebei de R8000 shifters.
Rem steeds verder kunnen inknijpen tot hij tegen stuur aankomt.
Eerst denk je nog dat het bleeden niet goed is gegaan, maar merkte toen ook wat vloeistof op onder rubber.
Dus vorige week shifter er maar af gehaald en retour gestuurd.
Idd de 8070.
Ik ga er ook maar eens op letten, thanks :winkthumb:

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 28 sep 2018 16:37
door TL@
Mijn 27.5" wielset zit in elkaar, tubeless gemaakt en dikke banden erop.

Het zijn Conti X-king 2.0" geworden (vallen trouwens net iets breder dan 2" (iets meer dan 51mm), de velgen zijn ook wel lekker breed. Het past trouwens perfect in het frame.

Afbeelding

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 28 sep 2018 18:19
door Arno357
Iemand ervaring met 27,5 inch velgen in de Canyon Inflite ?

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 28 sep 2018 22:22
door sleech
Ik heb een Trek Domane ALR5 dat ik wil gebruiken als gravel/winter fiets. Ik kan 35mm banden (bijv Schwalbe G-One) tubeless opzetten, en dan moet het lukken om een de Nederlandse grindpaden te rijden.....

Maar..... het gaat bijna 200 Euro kosten bij de lokale FM om de nieuwe banden te installeren etc (ja, ik weet dat ik het zelf goedkoper kan doen, maar.......). Ook liefst wil ik breder dan 35mm gaan, maar dat lukt niet. Kan ik beter de Domane verkopen, en dan het gebruiken om een ‘echte’ gravel fiets te kopen, of is de Domane met 35mm wel goed genoeg voor gravel in Nederland?

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 28 sep 2018 22:26
door jwkeij
Het ligt er ook aan welke maat banden je nu hebt. Van 25 naar 35 is echt een wereld van verschil. In positieve zin.
Met 35mm kom je hier in Nederland goed mee weg over onverharde paadjes. Prima keuze.

Maar: 200,-?? Heilige moeder! Ik zou een 'doe-het-zelf-pakketje' inslaan.

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 29 sep 2018 09:00
door hotrod
Tweehonderd Euro voor tubeless maken is wel heel erg veel! Ik heb al aardig wat wiel-banden-combi's tubeless gemaakt: tubelesse velgen met tubeless banden, maar ook niet-tubeless velgen met niet-tubeless banden. Telkens ging het eigenlijk heel eenvoudig. Meestal zelfs met een goede hogedrukpomp. Een enkele keer heb ik CO2-patronen gebruikt. Tegenwoordig heb ik zo'n tank om in één keer een shot lucht te geven.
Ik weet niet of je velgen al tubeless zijn? Als dat niet zo is, dan werkt een tubeless kit van Joe's No Flats met luchtdichte velgband, ventielen en vloeistof heel eenvoudig en goed.

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 29 sep 2018 10:04
door Ernie C.
Sowieso zou ik niet met een systeem gaan rijden waarvan je zelf geen band kunt vervangen.

Het nut van tubeless 35mm banden op een Domane is imho beperkt. Echt lage druk is vooral handig als het terrein zwaarder wordt en dan wil je ook wat meer ruimte rondom je band hebben en niet iets dat net aan past.

Ik zou voor een setje Conti Cyclocross Speed gaan. Dan ben je voor een paar tientjes klaar om zelf te ervaren of jij de Domane geschikt vindt voor wat je van plan bent. Theoretisch gezien heb je meer kans op lekrijden maar ik heb op dat gebied zeer positieve ervaringen met die band.

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 29 sep 2018 12:04
door w1ll14m
sleech schreef: 28 sep 2018 22:22 Ik heb een Trek Domane ALR5 dat ik wil gebruiken als gravel/winter fiets. Ik kan 35mm banden (bijv Schwalbe G-One) tubeless opzetten, en dan moet het lukken om een de Nederlandse grindpaden te rijden.....

Maar..... het gaat bijna 200 Euro kosten bij de lokale FM om de nieuwe banden te installeren etc (ja, ik weet dat ik het zelf goedkoper kan doen, maar.......). Ook liefst wil ik breder dan 35mm gaan, maar dat lukt niet. Kan ik beter de Domane verkopen, en dan het gebruiken om een ‘echte’ gravel fiets te kopen, of is de Domane met 35mm wel goed genoeg voor gravel in Nederland?
35mm Schwalbe Gravel One (op lage druk) is voldoende voor Nederlandse grindpaden.

Je hoeft niet direct naar tubeless te gaan om dit te proberen; je kunt de banden ook gewoon met binnenband monteren (wel een binnenband voor grotere diameter buitenband monteren; gewone racefiets binnenbanden zijn te klein).
Als dat bevalt (en past in je frame), kun je alsnog kiezen om de wielen tubeless te (laten) maken.

William

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 29 sep 2018 16:08
door sleech
Dank je wel voor de advies. Misschien een goed idee om wat gravel banden te proberen zonder helemaal naar tubeless te gaan.

Ik vind de Conti Cyclocross Speed nergens te koop. Is dat misschien vervangen door de Conti Speed King CX?

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 29 sep 2018 23:57
door Ernie C.
Dat is inderdaad de opvolger.