Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

Gebruikersavatar
rene909
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 09 apr 2013 22:35

Gebruikersavatar rene909 08 okt 2014 19:23

Inderdaad een erg mooie fiets. Zelf zou ik de stickers van de wielen verwijderen. Dat zou nog mooier bij de klassieke look van de fiets passen denk ik.

klimski
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 mei 2013 19:50

klimski 08 okt 2014 20:02

dickygiovanni schreef:
klimski schreef:Ik fiets op staal en vind het heerlijk. Denk er (vooralsnog) niet aan om iets anders te kopen. Gewicht boeit mij niet zo, en uit metingen blijkt dat mijn frame even stijf is als moderne topcarbon en alu fietsen.

Dat gezegd hebbende, zou ik nu een gloednieuwe fiets kopen, dan kocht ik waarschijnlijk toch carbon. Is toch echt van deze tijd he? En wat een prachtige lijnen kunnen ze ermee maken, en dat gewicht. Tot slot, vind ik (smaak = persoonlijk!!) de moderne stalen en titanium frames zonder lugs gewoon minder mooi dan een stalen gelugd frame van weleer.

Just my 2cts.

Werkelijk?
Om jouw kort en bondig geformuleerde vraag uitgebreid te beantwoorden:

Mijn frame, uit oversize ovalized stalen Miyata buizen, zoals gemeten (door Fiets):

"De torsiestijfheid: 102 Nm/º, de bracketstijfheid 56 Nm/º"

En een het lijstje carbon frames van profietsen.nl ter vergelijking (linkergetal torsie, rechts bracket):


Scott CR1 102 48
Specialized Roubaix 62 47
Storck C 0.9 87 52
Trek Madone 77 36
Pinarello F4:13 76 46
Colnago C50 87 51
Cervelo P3 109 50

Maar goed mijn frame + fork wegen samen 2,8 kilo de carbon frames plus vorken hierboven vaak rond de 1,5 kilo. Verschil moet er zijn!

Apropos over de lugs: dus er wordt ook nog zo gebouwd, vind ik dus mooier. Volgens mij is er voor iedereen wel een ideale fiets, heerlijk.
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16753
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 okt 2014 21:25

Veel stijver dan Columbus Max en de Miyata imitatie kan een stalen frame ook niet gemaakt worden. Mijn Duell was echt fantastisch maar helaas iets te klein voor mij.

Columbus heeft Max onlangs opnieuw uitgebracht dus je kunt een vergelijkbaar frame laten bouwen alleen iets lichter omdat het nu iets dunwandiger Niobium staal is i.p.v Nivacrom. Dan betaal je wel een paar duizend euro voor een paar gram winst want als je er zuinig op bent rijdt die Koga over 25 jaar nog even fantastisch als nu.
Campagnolo Ultra Dork

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 09 okt 2014 19:37

bontempi056 schreef:Dit is mijn nieuwe stalen bike voor 2015 '' Stevens Race Classic road 91 '' :)

Afbeelding
Mooi hoor zeg ik als old skool fan.

Even de lugs bekeken op de site en dat is erg luxe, heel mooi bewerkt en een prachtige prijs ik kan niet anders zeggen.

Gefeliciteerd met je aankoop en veel plezier
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 09 okt 2014 21:19

Mooi hoor. Hier krijg ik een beter gevoel van dan al die eenheidsworsten. En het rijdt nog beter ook :-)

Gebruikersavatar
zjon van Rooijen
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 okt 2014 20:44

Gebruikersavatar zjon van Rooijen 17 okt 2014 14:49

Afbeelding

Mijn 'zelfbouw project'
Stalen Ralleigh met een MTB verzet. Gebruikt om mee in Toscane te fietsen.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 17 okt 2014 21:21

zjon van Rooijen schreef:Afbeelding

Eh, ik zie niks!

Gebruikersavatar
gazelle79
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 30 okt 2012 14:03
Locatie: Hoeven

Gebruikersavatar gazelle79 28 okt 2014 21:28

Al enige tijd de trotse bezitter van Wind! Cycleworks #5. Door het vele fietsen op deze geweldige fiets is het er nog niet eerder van gekomen wat foto's te up loaden.

Hierbij een kleine selectie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De fiets rijdt echt heerlijk en is, voor mij althans, de ideale combinatie tussen comfort en stijfheid. Alle hulde en dank gaat uit naar Bart (zie zijn eerdere topics op dit forum), want wat een vakman is dit... Als ik kijk naar de lasnaden op een Speedvagen of een Firefly ziet dit er stuk strakker uit!

Daarnaast kan ik het iedereen aanraden die niet een 13 in een dozijn fiets wilt. Het is echt enorm leuk om de kleur van het kader te bepalen en om de mix van onderdelen en de kleur hiervan uit te zoeken.

Het frame is opgebouwd met Columbus buizen, Life, Zona en Megatube om precies te zijn.

Voor meer foto's verwijs ik jullie graag door naar de Flickr pagina van Wind! Cycleworks (https://www.flickr.com/photos/windcycleworks) of voor meer verhalen naar de Tumblr van Wind!Cycleworks (http://windcycleworks.tumblr.com/nederlands),

Fijne avond, mvg,

Paul
Afbeelding

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 28 okt 2014 21:34

gazelle79 schreef:Als ik kijk naar de lasnaden op een Speedvagen of een Firefly ziet dit er stuk strakker uit!
Ben je nu gelast titanium met fillet brazed staal aan het vergelijken? Dat is appels en peren.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
gazelle79
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 30 okt 2012 14:03
Locatie: Hoeven

Gebruikersavatar gazelle79 28 okt 2014 22:57

@timo2.0 : Vergelijking met Firefly is inderdaad niet de goede.. Maar Speedvagen dan...
Afbeelding

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 28 okt 2014 23:06

Wat is het verschil dan? Bij Speedvagen stalen frames zie ik ook gewoon strak soldeerwerk.

Bijvoorbeeld:

http://www.cycleexif.com/speedvagen-neon-covert
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Demax69
Forum-lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 14 aug 2014 09:28

Gebruikersavatar Demax69 29 okt 2014 08:47

Vind m prachtig. Zoveel oog voor detail. Mooie kleur ook. Kan me voorstellen dat je er veel plezier aan beleefd!

Plaats reactie