Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

JorBak
Forum-lid

Gebruikersavatar JorBak 30 aug 2017 08:39

Klopt Daniel, zegt niks maar is toch leuk leesvoer zo op de vroege morgen niet?

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 aug 2017 08:40

daniel1975 schreef: 30 aug 2017 08:30 Ik vind het eerlijk gezegd nikszeggend.... wat is nu echt de kern van zijn betoog?
Dat we niet zo moeten huilen over schijfremmen, omdat velgremmen echt (nee echt niet) zomaar verdwijnen en de schijfremmen ons ook echt niet zo hard door de strot geduwd worden als sommige reageerders keer op keer beweren.

Met een paar voorbeelden van velgrem ontwikkeling/opties van dit moment.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Karl66
Forum-lid

Karl66 30 aug 2017 11:14

Dus we mogen over alles klagen en zeuren, we mogen de meest onzinnige regels verzinnen, we mogen overal een mening over hebben, zolang we de schijfremaanbidders maar met rust laten. Want het is zielig om mensen met zo'n fetish aan te pakken... :D
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 30 aug 2017 11:47

Karl66 schreef: 30 aug 2017 11:14 Dus we mogen over alles klagen en zeuren, we mogen de meest onzinnige regels verzinnen, we mogen overal een mening over hebben, zolang we de schijfremaanbidders maar met rust laten. Want het is zielig om mensen met zo'n fetish aan te pakken... :D
Wat mij opvalt is dat de tegenstanders van schijfremmen er meestal nog niet mee gereden hebben.
Ik heb velgremmen gehad, indertijd nog de deltaremmen van Campa tot de hedendaagse remmen.
Ik heb met wielen met alu en carbon remrand gereden.
Met allerlei verschillende remblokken.
Altijd tevreden over geweest (behalve de deltaremmen dan :) )

Ik ben dan begin dit jaar overgegaan op schijfremmen op de racefiets.
Eerst de hydraulisch bediende TRP remmen en sinds begin juli de hydraulische Sram Etap remmen.

Remmen schijfremmen beter dan velgremmen?
Velgremmen remmen goed bij droog weer, schijfremmen ook.
Velgremmen remmen niet zo goed op full carbon in de regen, bij schijfremmen maakt regen niet zo veel uit.

Dat een fiets met schijfremmen meer kost dan dezelfde fiets met velgremmen is ook waar. Wat ook juist is dat een fiets met schijfremmen meer weegt dan dezelfde fiets met velgremmen, dat schijfremmen soms lawaai maken.

En dan? :D :D
I know myself like no one else
Nothing to defend

JorBak
Forum-lid

Gebruikersavatar JorBak 30 aug 2017 13:19

Fietsen met velg of schijfremmen kunnen toch prima naast elkaar (blijven) bestaan? Voor ieder wat wils, iedereen tevreden, einde discussie.

Overigens goed punt @ Lcsmet, zelf heb ik bijvoorbeeld nooit met schijfremmen gereden. Hoeft ook niet, ik ben namelijk overtuigd van het feit dat schijfremmen in nat weer of in een afdaling prima en vast ook beter werken. Ik vind het alleen minder mooi maar dat is natuurlijk puur persoonlijk.

ceon
Forum-lid

Gebruikersavatar ceon 30 aug 2017 16:29

Iemand bekend met minerale olie van Elvedes ?
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 30 aug 2017 17:19

Waarom zou je andere olie gaan gebruiken?
Less is bore

ceon
Forum-lid

Gebruikersavatar ceon 30 aug 2017 22:20

Prijs ??

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 30 aug 2017 22:23

Dus je koopt een dure fiets, dure schijven en gaat dan paar eurocent besparen op olie?? Voor €17,50 koop je genoeg olie voor het hele forum.
Less is bore

ceon
Forum-lid

Gebruikersavatar ceon 31 aug 2017 12:54

Hoezo koop ik een dure fiets ? Wie zegt dat ? Ik stel een vraag omdat Elvedes ook minerale olie levert. En die is toevallig goedkoper dan shimano.
De reden waarom, als je dat zo graag wil weten, is dat ik een cadeaubon heb van 25 euro van Bol.com. Bij het kopen van shimano olie in combinatie met brake-pads, overigens wel van shimano, ik over het bedrag van de cadeaubon heen ging met de prijs. Dus vroeg ik mij of als de eigenschappen van de Elvedes olie veel anders zijn dan de eigenschappen van Shimano olie. Bovendien was shimano maar 50ml en Elvedes 100ml.
Lijkt me een heel normale vraag of er al iemand ervaring heeft met Elvedes olie.

Ik merk trouwens regelmatig dat hier een groepje is dat zich blijkbaar zo belangrijk en interessant vind dat ze op een hele normale vraag steeds hun eigen mening menen te moeten te ventileren. Zelfs moderatoren die slechts toezicht moeten houden.

Pollekes
Forum-lid

Pollekes 31 aug 2017 17:19

Pas op met andere olie in je Shimano remmen.
Mocht je door problemen garantie willen claimen, dan wordt die afgewezen als er geen shimano olie in zit.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 31 aug 2017 20:45

Waarom met andere olie gaan klooien dan het origineel? Het gaat om je remmen.
Zal ongetwijfelt meestal goed gaan, maar voor zulke essentiele dingen kies ik het origineel.
Less is bore

Plaats reactie