Het grote domme vragen topic
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 622
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Vandaag mijn nieuwe centaur groepset op mijn fiets gemonteerd. Alles goed afgesteld, nog even checken of alles goed is aan gedraaid en zo snel mogelijk uitproberen natuurlijk, opruimen kan later.
Dus ik spring op de fiets voor een zondagmiddag rondje.
Alles draait goed en ik kom na een fijne fietsrit terug in mijn rommelige schuurtje.
Tijd om om te ruimen en de oude onderdelen netjes in doosjes te doen. Wie weet gebruik ik het ooit nog eens.
En toen zag ik het, verstopt onder een papiertje met garatie gebrabbel, nog een onderdeel.
Dus om een lang verhaal kort te houden: wat is dit? Hoe en waar had het tussen gemoeten?
Dus ik spring op de fiets voor een zondagmiddag rondje.
Alles draait goed en ik kom na een fijne fietsrit terug in mijn rommelige schuurtje.
Tijd om om te ruimen en de oude onderdelen netjes in doosjes te doen. Wie weet gebruik ik het ooit nog eens.
En toen zag ik het, verstopt onder een papiertje met garatie gebrabbel, nog een onderdeel.
Dus om een lang verhaal kort te houden: wat is dit? Hoe en waar had het tussen gemoeten?
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Staat toch gewoon in de handleiding, die ook in datzelfde stapeltje.....
Nu het weer donkerder begint te worden: De verlichting op mijn commuter wordt gevoed door een naafdynamo. Als ik de lampjes aanzet, moet ik dan meer energie leveren? Of gaat die energie anders verloren in warmte? (Met middelbare school kennis over inductie zou ik die vraag zelf moeten kunnen beantwoorden, maar die kennis is ver weggezakt vrees ik...)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ja, je zal harder moeten trappen. In mijn gazelle stadsfiets zie ik dat mijn voorwiel (sneller) stil staat als ik mijn licht aanzet. Merk ik het verschil? Nee niet echt.
Ik zie dat de meeste naafdynamos 6V/3W zijn. En 3 W op mijn vermogen op mijn commuter ligt in de marge van 1,5 - 2% of zo.
Ik zie dat de meeste naafdynamos 6V/3W zijn. En 3 W op mijn vermogen op mijn commuter ligt in de marge van 1,5 - 2% of zo.
Mechanisch zal je wel een beetje meer moeten leveren dan die 3W dan. Wat is het rendement van die dingen?
En wat gebeurt er precies als je de stroomkring sluit? M.a.w.: waarom kost het me op dat moment meer energie om te fietsen?
En wat gebeurt er precies als je de stroomkring sluit? M.a.w.: waarom kost het me op dat moment meer energie om te fietsen?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Schakel je die dynamo dan expliciet in? Met andere woorden, is de dynamo onder normale omstandigheden dan fysiek ontkoppeld? Mijn gevoel zegt me dat de rotor van de dynamo altijd al draait en je dus altijd al een paar mW. extra trapt in vergelijking met eenzelfde fiets zonder naafdynamo . Ik denk dan ook dat je van van de elektronen die door het draadje lopen niet zo veel meer vermoeid raakt
(Het moge overigens duidelijk zijn dat ik geen idee heb hoe zo'n fiets in elkaar steekt).
(Het moge overigens duidelijk zijn dat ik geen idee heb hoe zo'n fiets in elkaar steekt).
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
Volgens wiki: Bij naafdynamo's ligt het rendement gemiddeld rond de 42%, bij een zeer goede naafdynamo rond de 55%. Dus ja, ik ben op mijn woon werk fiets (lamp staat altijd aan) al snel 3-5% extra aan het trainen.
Voor meer details: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsdynamo
Voor meer details: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsdynamo