Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
-
Kornuit
- Forum-lid HC
Kornuit
16 nov 2017 09:31
vincent75 schreef: ↑16 nov 2017 08:35
NuitKor schreef: ↑15 nov 2017 16:39
Aerostuur combinatie. en ik vind de geo beter bij mij passen. Rij nu op een oude Ultimate CF uit 2010 en die heeft dezelfde geometrie als de huidige SLX. (M met 12cm stuurpen). Ik heb ook een Ultimate AL gehad die 5mm korter is dan CF en ook lager. Daar heb ik nooit zo lekker op gezeten. Maar ja dat is heel persoonlijk he.
De huidige (CF) carbon modellen van de Ultimate en Endurace hebben in de SL en SLX uitvoering exact dezelfde Stack en Reach.
Bij de identieke uitvoering, bv.:
Ultimate CF SL Disc 8.0 Aero vs. Ultimate CF SLX Disc 8.0
Endurace CF SL Disc 8.0 Aero vs. EnduraceCF SLX Disc 8.0
Is het verschil tussen de SL en SLX 0.2kg en €600
Die 0.2kg in gewicht kan mij niet echt boeien. Waar ik wel benieuwd naar ben is waar het verschil dan wel in zit?
Ik drop de vraag ook even bij Canyon, denk dat zij best hoog scoren op Havana's Bingo kaart
Exact dezelfde stack en reach? Waar heb jij naar gekeken dan?
Ultimate CF SL stack 560 en reach 383
Ultimate CF SLX stack 567 en reach 391
Dat verschil had ik ook tussen mijn huidige CF SL uit 2010 en Ultimate AL uit 2014. Op de CF SL zat ik veel prettiger met een 12cm stuurpen dan ik op de Ultimate AL zat met een 13cm stuurpen. Natuurlijk vergelijk ik nu carbon met alu. Maar ze zijn qua geo niet beide exact hetzelfde.
Edit: oh wacht, jij vergelijkt disc met elkaar, daarbij zie ik idd dat de SL en SLX gelijk zijn. De frames ogen ook gelijk. Geen idee waar het verschil in zit. Misschien wat dunnere wanden gebruikt zodat hij lichter is, maar dat verschil ga je niet merken.
-
jeroen@tajoby.com
- Forum-lid
jeroen@tajoby.com
16 nov 2017 09:38
daniel1975 schreef: ↑16 nov 2017 09:11
Zat nog te kijken om een Ultimate als winterfietsje op te bouwen. Maar ze willen gewoon geen blauw verkopen....
Die levertijden gaan nergens over
Heb in begin september een Aeroad frameset besteld (en direct betaald) met levertermijn April 2018, frame werd eind september geleverd. Dus blijkbaar willen ze inderdaad echt niet verkopen of had ik mazzel en had iemand anders zijn order gecancelled.
-
HarryuitHilversum
- Forum-lid
HarryuitHilversum
16 nov 2017 11:53
Inderdaad jammer dat Canyon per modeltype maar 2 kleurenopties geeft en verder geen enkele keuzevrijheid mbt afmontage en wielen. Dat doet Rose dan toch een heel stuk beter. Een los frameset kopen lost dit op, maar is tegelijkertijd ook heel onvoordelig qua geld en tijd. Als ik kijk naar mijn huidige fiets (Canyon ultimate SLX uit 2017) kon dat echt niet uit. Voor het bedrag wat je betaalt voor het frame en de groep, zit je al op het bedrag waar je een volledige fiets voor krijgt. Dus ik heb voor het laatste gekozen, alle onderdelen (wielen, zadel, derailleur) die ik niet wilde nieuw op marktplaats gezet en de juiste componenten zelf aangeschaft. Een configurator zou wat mij betreft heel welkom zijn.
-
Kornuit
- Forum-lid HC
Kornuit
16 nov 2017 15:06
HarryuitHilversum schreef: ↑16 nov 2017 11:53
Inderdaad jammer dat Canyon per modeltype maar 2 kleurenopties geeft en verder geen enkele keuzevrijheid mbt afmontage en wielen. Dat doet Rose dan toch een heel stuk beter. Een los frameset kopen lost dit op, maar is tegelijkertijd ook heel onvoordelig qua geld en tijd. Als ik kijk naar mijn huidige fiets (Canyon ultimate SLX uit 2017) kon dat echt niet uit. Voor het bedrag wat je betaalt voor het frame en de groep, zit je al op het bedrag waar je een volledige fiets voor krijgt. Dus ik heb voor het laatste gekozen, alle onderdelen (wielen, zadel, derailleur) die ik niet wilde nieuw op marktplaats gezet en de juiste componenten zelf aangeschaft. Een configurator zou wat mij betreft heel welkom zijn.
Ja het hele systeem gaat nergens over. Ik heb net een losframe besteld met Aerostuur. Direct aangegeven dat ik een langer stuur nodig heb, nee ik krijg eerst deze opgestuurd en moet het dan aangeven en de ander terugsturen...belastender voor het milieu kan je niet werken.
-
kooijtje2
- Forum-lid
kooijtje2
16 nov 2017 15:09
Ja jammer hoor zo moeilijk hoef het toch niet te zijn om bepaalde combo's te kunnen maken .
-
Kornuit
- Forum-lid HC
Kornuit
16 nov 2017 15:29
kooijtje2 schreef: ↑16 nov 2017 15:09
Ja jammer hoor zo moeilijk hoef het toch niet te zijn om bepaalde combo's te kunnen maken .
Nee idd, snap best dat je complete fietsen wil verkopen zoals ze uit de fabriek komen, maar zij weten zelf ook wel dat elke klant een andere stuurpen etc nodig heeft ivm lichaamsmaten. Beetje doelloos om daar geen keuzes in te maken.
-
kooijtje2
- Forum-lid
kooijtje2
16 nov 2017 16:01
Wil zelf graag een endurance 8.0 disc (ultegra)deze is er in zwart of rood maar ik vind de blauwe 7.0 (105) veel mooier . Ook gevraagd of dit mogelijk was antwoord was nee ik vroeg of de fiets al klaar staat nee meneer worden pas volgend jaar weer geleverd moeten vanaf het frame worden opgebouwd pak dan voor mij een blauw frame
Maar helaas onmogelijk .
-
MarkVeenstra
- Forum-lid HC
MarkVeenstra
16 nov 2017 16:14
tja, bekend minpunt van Canyon en toch hebben ze zat marktaandeel... Zelfs de mensen die er niet over te spreken zijn kopen alsnog de Canyon (NuitKor, HarryUitHilversum). Dus kennelijk is het niet belangrijk genoeg om op aan te passen op dit moment.
Al vind ik dat omruilen door eerst te laten bezorgen, en dan terug moeten sturen en dan toch een andere maat stuur mogen krijgen, ook wel erg suf en geen voorbeeld van (milieu) bewust ondernemen. Maarja, de prijs is voor ons vaak toch leidend boven het milieu zo blijkt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
-
Kornuit
- Forum-lid HC
Kornuit
16 nov 2017 16:20
MarkVeenstra schreef: ↑16 nov 2017 16:14
tja, bekend minpunt van Canyon en toch hebben ze zat marktaandeel... Zelfs de mensen die er niet over te spreken zijn kopen alsnog de Canyon (NuitKor, HarryUitHilversum). Dus kennelijk is het niet belangrijk genoeg om op aan te passen op dit moment.
Al vind ik dat omruilen door eerst te laten bezorgen, en dan terug moeten sturen en dan toch een andere maat stuur mogen krijgen, ook wel erg suf en geen voorbeeld van (milieu) bewust ondernemen. Maarja, de prijs is voor ons vaak toch leidend boven het milieu zo blijkt.
Voor mij is het de reden dat ik voor Canyon kies, omdat ik al 4 jaar heerlijk op mijn huidige Canyon rij, de nieuwe Canyon dezelfde geometrie heeft en ik het frame mooi vind. Maar ook het gebrek aan concurrentie op dit vlak. Wil je een gelijkwaardig frame van een ander merk, dan moet je al snel dieper in de buidel tasten. Daarbij heb ik dan nog dat de geometrie lang niet van alle frames geschikt is.
Canyon stuurt wel direct een andere maat op en daarna hoeft pas de ander terug.
Maar over dat aerostuur gesproken. Weet iemand hoe die maat van het stuur wordt gemeten (stuurpen) doen ze dat vanuit het hart van de schroef tot center stuur? Ik rij nu namelijk met een Ritchey stuurpen (Canyon) in 120mm. Kan ik dan ook het aerostuur 120mm nemen? Reach van het frame is gelijk.
-
HarryuitHilversum
- Forum-lid
HarryuitHilversum
16 nov 2017 16:50
Hoi Mark,
Zeker zou ik ondanks de nadelen nog altijd voor een Canyon gaan. Het is een geweldige fiets tegen een hele scherpe prijs, ook als je de kosten van vervangen en wisselen van onderdelen erbij optelt. Ik ben superblij met mijn Ultimate SLX en ook mijn nieuwe MTB zal een Canyon worden. Ook de service na aankoop is dik in orde. Maar dat laat onverlet dat ik graag zou zien dat er keuzemogelijkheden komen wat afmontage en kleurkeuze betreft. En ik vind het ook belangrijk om op dit forum aspirant kopers de goede informatie hierover te geven. Als je minder handig bent en bijvoorbeeld niet zelf een derailleur kan wisselen, dan ben je bij Rose of de fietsenmaker wellicht beter uit.
-
iroelho
- Forum-lid
iroelho
16 nov 2017 17:30
Spijtig dat Canyon ervoor gekozen heeft om alle Endurace CF SL en CF SLX modellen te voorzien van schijfremmen. Bij de Ultimate SL en SLX series heb je tenminste nog de mogelijkheid om te kunnen kiezen tussen velg- en schijfremmen. Ik hoop dat deze keuze bij de Endurace modellen van volgend jaar (dat duurt nog wel effe helaas...) terug komt maar gezien de ingeslagen (schijfremmen)weg ben ik er bang voor... jammer!
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
16 nov 2017 18:28
Endurace is juist de logica voor schijven: frame is geschikt voor bredere banden dan met goed fatsoen in standaard velgremmen kan.
Less is bore