Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

baron062
Forum-lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 16 jul 2009 11:05

[quote="Moustache"]En waarom zouden OSM en CN niet samen werken? Nou? :rolleye:
Ze draaien allebei in Mapsource, dus geen probleem lijkt me. Ga het vanavond even proberen.[/quote]

Ik had me nog niet heel erg in OpenStreetMap verdiept, was in de veronderstelling dat je alleen de gmapsupp.img kon downloaden. Dat combineert dan wat minder handig...

robertoscatta
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 nov 2006 20:43

robertoscatta 16 jul 2009 14:17

[quote="53x11"]+ Zet 'em in een mapje met de naam 'garmin'![/quote]

Blijkbaar niet meer nodig dan dit ... Heb een mapje gemaakt GARMIN op het SD kaartje en het werkt! Thanks.

tinuz0
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 26 jan 2008 13:33
Locatie: Groningen

tinuz0 16 jul 2009 14:51

@ Moustache; ben je er al uit?

Zo nee, je kan via Mapsource meerdere verschillende kaarten selecteren (Shift-toets ingedrukt houden). Als je alles geselecteerd heb (roze kleur, geel omrand) kun je deze naar je Edge sturen. Duurt vervolgens wel een tijdje, omdat je *.img waarschijnlijk veel groter wordt.

Zo heb ik de Onroute fietskaart van NL (aanrader!) en CN West-Europa op mijn Edge gezet. Als ik de grens over ga kan ik overschakelen op de CN... :)
..::Tinuz::.. a.k.a MdeB | Stevens SLC team: 6,45 kg

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 16 jul 2009 14:55

Nog niet geprobeerd, vanavond.

Kaarten oversturen middels Mapsource is geen probleem.
Ik wist alleen niet dat je 2 soorten kaarten tegelijk kan oversturen en dat je Garmin daar dan automatisch een onderscheid in ziet.

ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 16 jul 2009 15:11

[quote="baron062"]Maar combineert CN dan met OpenStreetMap? Nou?:rolleye:[/quote]
die "nou ?:rolleye: " komt een beetje arrogant over, terwijl ik/we je alleen proberen te helpen. hoop maar dat je het niet zo bedoelde....

terugkomt op je vraag : Misschien wel, misschien niet ......

Heb geen Openstreetmap-kaarten, voor hetzelfde geld kan je die kaarten wel in mapsource openen en zo ook selecteren om te uploaden.

Probeer het eens (mocht je het antwoord nog niet weten)

baron062
Forum-lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 16 jul 2009 16:10

[quote="Ted038"][quote="baron062"]Maar combineert CN dan met OpenStreetMap? Nou?:rolleye:[/quote]
die "nou ?:rolleye: " komt een beetje arrogant over, terwijl ik/we je alleen proberen te helpen. hoop maar dat je het niet zo bedoelde....

terugkomt op je vraag : Misschien wel, misschien niet ......

Heb geen Openstreetmap-kaarten, voor hetzelfde geld kan je die kaarten wel in mapsource openen en zo ook selecteren om te uploaden.

Probeer het eens (mocht je het antwoord nog niet weten)[/quote]

Ik was niet degene die de vraag stelde overigens.

Daarnaast schreef ik al dat ik verder maar een weinig ervaring heb met OSM. Er zijn echter ook wat forumleden die er, wellicht OOK uit ontwetendheid, vanuitgaan dat OSM hetzelfde werkt als de Garmin kaarten, terwijl ze dit niet onderbouwen, of hun ervaringen op "papier" zetten.

Maar goed, Moustache heeft al ondervonden dat OSM op dezelfde manier benaderd kan worden als de Garmin kaarten, was alleen nog niet op de hoogte van het kunnen combineren in 1 gmapsupp.img. Opgelost, ik ben ook wat wijzer, en Moustache is geholpen.... Maar wellicht moet ik ook maar eens met OSM gaan experimenteren....

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 16 jul 2009 22:44

Hupsakee, hij is aan het pruttelen. OSM icm CN.
Duurt nog wel een uurtje (of 2) voordat hij klaar is. Daarna zullen we zien of het werkt.

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 16 jul 2009 23:39

En ja hoor... we hebben beeld. Nu staan ze er allebei op!
Thanx for the tips guys!

tinuz0
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 26 jan 2008 13:33
Locatie: Groningen

tinuz0 17 jul 2009 14:04

@ Moustache; Welke van de twee kaarten prefereer jij? De CN of OSM?
..::Tinuz::.. a.k.a MdeB | Stevens SLC team: 6,45 kg

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 17 jul 2009 14:35

Ligt er een beetje aan.
Ik teken al mijn routes via GPSies en daar schakel ik vaak tussen OSM en Google om een route te tekenen. Daar kan ik dan ook fietspaden in meenemen.

Als ik dan een route heb met wat fietspaden dan neem ik de OSM cycle map als ondergrond, omdat die de fietspaden laat zien. Ik weet alleen niet hoe dit werkt met de GPX Track file, dit heb ik nog niet geprobeerd. Als ik geen specifieke fietspaden heb, dan heb ik de CN als ondergrond. Maar op de Hoge Veluwe bijvoorbeeld prefereer ik OSM.

De OSM map is vrij volledig omdat ze ooit het kaartmateriaal van Andes geschonken hebben gekregen waardoor NL een erg goede dekking heeft.

dvangennip
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 apr 2008 23:36
Locatie: Breda
Contact

dvangennip 17 jul 2009 15:25

Het kaartmateriaal van OSM (dat ze inderdaad van kaartenmaker AND hebben gekregen) is qua wegen wel volledig, zij het wat achterhaald. Ik kwam er eergisteren achter dat sommige wegen ontbreken of niet langer bestaan. Wijzigingen i.v.m. met de HSL-Zuid zijn bijvoorbeeld niet meegenomen. Een weg die vroeger doorliep hield nu ineens op :( Gelukkig kan je het zelf aanpassen bij OSM, als je daar zin in hebt.

Fietspaden ontbreken bij OSM in Nederland soms nog wel, maar dat is met andere kaarten niet anders. Ook hier geldt dat het kaartmateriaal zelf aan te passen is en langzaamaan staan er dus flink wat fietspaden in.

Mijn ervaring is dat navigatie met OSM heel behoorlijk werkt, zolang je zelf een beetje meekijkt en niet blind een akker inrijdt omdat je Edge dat zegt :)

tinuz0
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 26 jan 2008 13:33
Locatie: Groningen

tinuz0 17 jul 2009 15:33

Oke, bedankt!
Ik ga ook OSM maar even op mijn Garmin zetten, dan zie ik wel welke ik ga gebruiken... :)
..::Tinuz::.. a.k.a MdeB | Stevens SLC team: 6,45 kg

Plaats reactie