Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

Erik
Forum-lid

Erik 13 jan 2015 22:40

Afbeelding

Zo, die is klaar. Moeten nog wel wat afsteldingetjes gebeuren, onder anderen het stuur, maar dat doen we wel tijdens het eerste testritje. :)
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

JoostG
Forum-lid

JoostG 14 jan 2015 13:25

Goed om te lezen. Veel plezier ermee.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Erik
Forum-lid

Erik 14 jan 2015 16:27

Dank je, gaat vast lukken. :) Wat me wel opvalt is dat het afstellen toch iets anders loopt dan bij een wegfiets. Die Shorty's goed krijgen is nogal een gemier en ook de achterderailleur reageert anders door de afwijkende kabelloop.
- H.G. Wells

JoostG
Forum-lid

JoostG 14 jan 2015 18:13

Herkenbare problemen. Twee voordelen: 1 keer door de modder en je weet niet meer of het geratel komt door de troep of slechte afstelling; 1 keer door de modder en de remmen lopen aan of werken niet meer :D
insta #gravelgremmen

Erik
Forum-lid

Erik 14 jan 2015 21:28

Ik kan niet wachten! :D Nog een vraagje, trouwens: klopt het dat de armen van de Shorty's achter omhoog gericht staan en voor als een soort vleugels horizontaal? Of heb ik dan ergens iets verkeerd gedaan? :oops:
- H.G. Wells

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 14 jan 2015 22:16

Nee, waarschijnlijk niet. Je kunt ze op twee manieren afstellen. Zie bijv. deze link:

http://www.mantel.com/avid-shorty-ultimate

Onderaan de afbeelding kun je beide standen aanklikken.

Erik
Forum-lid

Erik 14 jan 2015 22:22

:oops: Ah, juist, snap hem.. De ene was dus 'wide' en de andere 'narrow' vooringesteld... Ik ga een torx sleuteltje zoeken... :oops:
- H.G. Wells

Harryfietst
Forum-lid

Gebruikersavatar Harryfietst 27 jan 2015 10:12

Wie kan mij meehelpen zoeken naar de gewichten van de volgende crossframes?

- Bianchi Zurigo
- Colnago World Cup SL
- Ridley X-Ride
- Stevens Vapor

Ik heb me laten vertellen dat met name de Colnago relatief zwaar zou zijn, vandaar dat ik deze frames even wil vergelijken. Is het nou echt zo of is het een fabeltje? Om het eerlijk te houden ben ik benieuwd naar het gewicht van de losse frames om zo verschil in afmontage er buiten te laten.

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 27 jan 2015 19:28

Beetje een cross( :D )post met het "Vandaag gefietst in 2015" topic:
JoostG schreef:Ik had een weekendje Eifel met vrienden .........

Gedurende de rit begon zich ijs te vormen op mijn remblokken. Regelmatig had ik het voetje erbij nodig om de snelheid naar beneden te controleren. Ik zie inmiddels wel het nut in van schijfremmen, aangezien de MTB boys het een stuk minder warm kregen tijdens een afdaling.

Op 2/3 van de rit reden we langs weilanden waar recent zwaar materieel had gereden. Diepe, opgevroren sleuven met een verse laag gladde sneeuw. Wat een "k" combinatie! Je kon de sleuven maar moeilijk zien, en tikte je de wand aan, dan was er bijna geen houden aan. Op een stukje van 2 km ben ik dan ook 2x hard op mijn plaat gegaan. Snel volgde waar een lange klim en werd ik weer helemaal blij van mijn lichte cyclocrosser. Terwijl ik heerlijk van het uitzicht genoot, kwamen de MTB-ers 1 voor 1 ploeterend en puffend boven.

Uiteindelijk hadden we 3,5 uur nodig voor een ritje van 39km.

Afbeelding

Al met al een heerlijk weekend, en volgend jaar kom ik zeker terug. Met de cyclocrosser :D
Mooi verhaal Joost. Wat ik mij afvroeg, is of je met cantilever remmen minder problemen zou hebben. Als ik het goed zie, heb je die nu niet.

JoostG
Forum-lid

JoostG 27 jan 2015 20:19

Goede vraag, en ik zou het niet weten. Ik houd het op een vervelende combinatie van factoren, waardoor ik mijn remkracht bijna volledig kwijt was. De dag daarna had ik er namelijk geen last meer van.

Wie heeft een idee?
insta #gravelgremmen

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 27 jan 2015 21:52

Volgens mij heeft hij in de Eifel v-brakes gebruikt, en over het algemeen remmen die juist beter dan de traditionele (cross) cantileverremmen.

Ik denk dus dat je remprobleem nog erger geweest zou zijn.
Overigens vormt zich in dergelijke omstandigheden ijs op je velgen, wat de remkracht enorm vermindert. Levensgevaarlijk eigenlijk, om daarmee echt steile afdalingen in te gaan.

Schijfremmen zijn in dit geval superieur.

JoostG
Forum-lid

JoostG 27 jan 2015 22:27

Dat ben ik wel met je eens. Een paar lastige stukjes in de afdaling heb ik ook lopend gedaan. Later die middag heb ik een stukje gereden op een MTB met discs en daar kan je zelfs in deze omstandigheden goed mee afdalen. Mijn conclusie: v-brakes in NL en onder normale omstandigheden voldoen. Met sneeuw in de Eifel ga ik ze niet aanraden :-)
insta #gravelgremmen

Plaats reactie