Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 31 aug 2017 21:12

JorBak schreef: 30 aug 2017 13:19 Fietsen met velg of schijfremmen kunnen toch prima naast elkaar (blijven) bestaan? Voor ieder wat wils, iedereen tevreden, einde discussie.

Overigens goed punt @ Lcsmet, zelf heb ik bijvoorbeeld nooit met schijfremmen gereden. Hoeft ook niet, ik ben namelijk overtuigd van het feit dat schijfremmen in nat weer of in een afdaling prima en vast ook beter werken. Ik vind het alleen minder mooi maar dat is natuurlijk puur persoonlijk.
Minder mooie is wat mij betreft het enige juiste argument met de prijs (als dat je intresseert).
Iedereen die ermee gereden heeft kan niet anders dan concluderen dat het fijner remt.

Met elke innovaties is een groot deel tegen en twee jaar later hebben ze het zelf ook.
Carbon, spd, electronisch schakelen

Het gaat echt niet naast elkaar blijven twee jaar geleden schreef ik hier over vijf jaar heeft elke racer schijven.
Er werd door een hoop heel hard gelachen, we zitten al op de helft................

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 aug 2017 21:19

De lijst met tegen argumenten staat nog gewoon. Als ik een multi purpose fiets aan zou schaffen, met het hippe label 'gravel racer', dan is het voor mij een no-brainer dat 't er eentje wordt met hydraulische schijven. Voor een racefiets denk ik er niet eens aan. Wielen met steekassen in koers snel wisselen? Waarom denk je dat er bij de profs meteen een andere fiets van het dak getrokken wordt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 31 aug 2017 22:10

Koers is een argument, maar voor 99% van het forum ook weer niet.
Daarnaast de toppers krijgen vrijwel altijd een andere fiets en geen wiel.
Ik denk niet dat de fabrikanten aan de 1% amateur fietsers blijven denken........

Fabrikanten willen ook graag steekassen, er zijn nu veel claims met versleten patten. Ik zie over een jaar of 2 a 3 echt niet bijzonder veel fietsen met elgrem meer verschijnen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 aug 2017 23:34

Versleten patten?

Profs gaan ook koersen verliezen als je altijd van fiets moet wisselen omdat een wiel wisselen geen optie meer is. Fietsfabrikanten hebben er geen baat bij om velgremmen uit te bannen, er moeten alleen voldoende 'nieuwe' producten zijn om de verkoop op gang te houden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 01 sep 2017 08:30

Ideaal, schijfremmen. Met een minimale beweging van mijn wijsvingers heb ik totale controle over voor- en achterwiel. Met name in lange, langzame, steile technische afdalingen is dat heel prettig. Dat ik daarbij in modderige omstandigheden nauwelijks aan remkracht hoef in te boeten is mooi meegenomen (al vreten die zelfde omstandigheden wel remblokjes).

Irritant ook, schijfremmen. Bij de kleinste regendruppel beginnen ze te piepen. Nieuwe blokjes plaatsen kan in theorie in 30 secondes. In de praktijk komt het er op neer dat de zuigers teruggeduwd moeten worden (met platte schroevendraaier of speciaal tooltje), dat dan vervolgens blijkt dat de schijf aanloopt en de hele caliper dus opnieuw afgesteld dient te worden. ALS de schijf al tussen de blokken past, want met een beetje pech kun je de leidingen ontluchten (been there). En dan zullen we het nog maar niet hebben over de vele "standaarden" van steekassen vs. de standaard quick release.

Al met al voor mij precies de argumenten om schijfremmen op mijn MTB te willen en niet op de racefiets. Sowieso snap ik die focus op remmen op de racefiets niet zo. Hoe vaak knijp je (zeker in NL) nou werkelijk in je remmen? (Wer bremst, verliert!) Het is veelzeggend dat altijd hetzelfde voorbeeld (carbon velgen in een lange, regenachtige afdaling) aangehaald moet worden om het nut van schijven op de racefiets aan te tonen. Hoe vaak komt dat nou voor? En is het het dan waard om daarvoor je hele fiets aan te passen? Lijkt me niet.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Bartmans
Forum-lid

Bartmans 01 sep 2017 09:07

Waarom moet er nou steeds een discussie plaatsvinden over schijfremmen? Iedereen moet lekker kiezen wat hij of zij zelf graag wilt. Komop zeg als we allemaal hetzelfde zouden doen wordt het echt heel saai! Schijf en velgremmen kunnen en zullen naast elkaar blijven bestaan.
Apex Aerodyn R8070 (2018)

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 01 sep 2017 10:15

Bartmans schreef: 01 sep 2017 09:07 (...)Schijf en velgremmen kunnen en zullen naast elkaar blijven bestaan.
Dat was de stelling inderdaad. Daar mag je van jou niet over discussieren? Raar...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 01 sep 2017 10:59

Die post van 53x11 markeren, vastzetten en dan topic sluiten. Alles staat erin :winkthumb:
Less is bore

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 01 sep 2017 11:36

daniel1975 schreef: 01 sep 2017 10:59 Die post van 53x11 markeren, vastzetten en dan topic sluiten. Alles staat erin :winkthumb:
Totaal niet.
I know myself like no one else
Nothing to defend

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 01 sep 2017 11:47

Inderdaad, het vreselijke uiterlijk van de schietschijven is nog onbenoemd gebleven ;)

Alk81
Forum-lid

Alk81 01 sep 2017 12:02

Zoals ik het zie, los van esthetica;
Grootste voordeel van schrijfremmen op racefietsen wordt behaald bergaf en/of in de regen. Daarnaast slijten velgen niet met schijfremmen. Wel heb je stevigere vork (zwaarder) nodig.
Heb je velgremmen en rijd je meestal in droog weer met alu velgen en niet vaak bergaf is er nauwelijks verschil, wellicht zelfs winst voor velgrem (lichter en aerodynamischer).
Afstellen van schijfremmen vraagt in de regel meer handigheid en blokken slijten relatief snel.

- Heb zelf op mtb schijfremmen
- Race velgremmen

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 01 sep 2017 14:07

amclassic-fan schreef: 31 aug 2017 23:34 Versleten patten?
Natuurlijk van mensen die geen geode QR,s hebben of ze niet goed vastzetten. maar het schijnt volgens scott en trek redelijk vaak voor te komen.

Plaats reactie