Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Vandaag gefietst in 2012

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39661
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 aug 2012 16:05

Grimpeur, hij is weer fraai.
Hoe lang puzzel jij vooraf om al je ritten op precies 100km te krijgen? ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 12 aug 2012 16:07

havana schreef:Grimpeur, briljant verslag weer. Vraagje drink jij het water uit de diverse fonteintjes gewoon? Soms staat er een bordje bij (non potable) maar soms ook niet. Is dat drinkbaar voor zover je weet?
Dank je! Ja, al zolang ik in Frankrijk fiets 'aap ik de Fransen' (een beetje) na en drink ik gewoon uit de fonteintjes waar niet bij staat dat het geen drinkwater is. De Franse fietsers zag ik dat ook doen, dus waarom ik niet? Ik heb er nooit iets mee opgelopen. Kijk, als het ergens op een afgelegen plek is, waar ik het niet vertrouw, dan natuurlijk niet. Maar gewoon in de dorpjes, ook de wat hoger gelegen, kun je dat rustig doen.
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 12 aug 2012 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 12 aug 2012 16:13

daniel1975 schreef:Grimpeur, hij is weer fraai.
Hoe lang puzzel jij vooraf om al je ritten op precies 100km te krijgen? ;-)
Ook bedankt! Ja, als ik een streek goed ken, ken ik ook de afstanden van dorpje tot dorpje zo ongeveer en als ik niet bekaf ben, wil ik natuurlijk de 100 km vol maken. Dus maak ik gewoon een extra 'ommetje'. Of ik rijd hier nog een keertje extra naar de rotonde bij Robion heen en weer, want 98,.. km staat ook zo l...ig ;).
60 x Ventoux

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 13 aug 2012 13:35

Afgelopen zaterdag met een leuke groep van wielertoerist.be een rondje door de Condroz gereden. Prachtig parcours door een rustige streek waar het prettig fietsen is. En ondanks dat het "slechts" een forumritje was hadden de mannen zelfs een volgauto voorzien waar halfweg een complete bevoorrading uit kwam zetten. Een paar plaatjes van een mooie fietsdag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goed voor 120km fietsplezier met ongeveer 1900 hoogtemeters. Na afloop gelegenheid tot douchen en nog even gezellig een bordje spaghetti en een drankje.

Afbeelding

Topdag dus!

jz2009
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 dec 2009 21:11
Locatie: Purmerend

jz2009 13 aug 2012 18:55

Benen ook met vakantie....zat werkelijk totaal geen vuur in.....

-------------
Gisteren aangekomen in Lloret de Mar. Met gezin met de auto stukkie gereden. Fiets mee.

Aangezien ik gister nog niet op internet kon de tips nog niet bestudeert die ik gekregen had

in rubriek "leuk om te fietsen in Lloret".

Vanmorgen rond 10:00 uur opgestapt vanuit Lloret, even de weg zoeken nog. Over de centrale

rotonde richting Blanes en vervolgens naar Margrat de Mar om daar
vervolgens binnen door langs de kust terug te kunnen. Ondanks de slechts 37 KM gefietst te

hebben toch voldaan en aardig wat korte stijle klimmetjes gehad
van zeker 15 %. Ook nog even wennen aan de temperatuur zo rond de 34 graden zag ik op de

Garmin.

Geprobeerd in Blanes langs de kust naar Lloret te fietsen maar kwam er achter dat er veel

doodlopende straten waren dus ook voor fietsers.

Verder langs de kust schittende uitzichten. Morgen of overmorgen Camera mee.


Afbeelding

Groet,
JZ

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 aug 2012 13:27

Eerste ritje na terugkomst uit de Provence. Zo'n eerste ritje in het vlakke Nederland is altijd even wennen, zowel mentaal als fysiek. Het mentale viel dan nog mee aangezien het goed weer was. Alhoewel, ik maakte het mijzelf mentaal niet makkelijk door naar het Oldambtmeer te rijden. Onderweg nog wat foto's gemaakt zelfs, speciaal voor het forum ;) Wilde ook nog ergens een kop koffie doen, maar de Groningse horeca is collectief dicht op dinsdag.

Route: Groningen - Ruischerbrug - Slochteren - Siddeburen - Scheemda - Midwolda - Wagenborgen - Tjuchem - Steendam - Schildmeer - Overschild - Ten Post - Ten Boer - St. Annen - Zuidwolde - Groningen. Goed voor precies 100 km.

Aan het Oldambtmeer is zoals gewoon weer helemaal niks te doen. Zelfs op een mooie dag geen recreatie :roll:
Afbeelding

Windmolens bij Delfzijl. Wind was zoals voorspeld OZO.
Afbeelding

Was noodgedwongen op de winterfiets aangezien de C'dale nog in Zeist staat. Was ook wel weer een keer leuk
Afbeelding

Het Schildmeer, naar mijn mening het mooiste meer van Groningen
Afbeelding

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 14 aug 2012 14:19

havana schreef:Aan het Oldambtmeer is zoals gewoon weer helemaal niks te doen. Zelfs op een mooie dag geen recreatie :roll:
Havana: hoe is het eigenlijk gesteld met de Groningse stranden, ik hoor daar nooit wat over. Men heeft het altijd (bij het weer/file informatie) over Zandvoort, Noordwijk aan zee enz...
Addict R1

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 aug 2012 14:39

Bij mijn weten heb je geen stranden, maar ik kan het mis hebben!

Aan de noordkant heb je een lange dijk die vanaf Lauwersoog helemaal doorloopt tot Duitsland. Langs die dijk kun je fietsen, al heb je wel last van schapenroosters en (in de zomer/lente) de bijbehorende schapen. Maar in de winter mag ik daar graag fietsen, het is er heerlijk rustig en bij noordenwind fiets je heerlijk in de luwte van de dijk. Als je de dijk opklimt zie je aan de andere kant keien, geen strand dus.

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 14 aug 2012 15:02

Een uurtje of twee geleden een rondje van 75 km gemaakt rondom Zuid-Beveland.
Was het eerste ritje op vlak terrein na afgelopen zondag terug van vakantie uit het Zwarte woud. Daar heb ik toch mooi 7 keer een ritje van 65 km gemaakt en 1 van 90. Het zijn niet de Alpen, maar de kuiten worden daar toch goed gegeseld.
Vanuit Munstertal naar Shauinsland krijg je 5 km 18 % te verwerken, en op de Feldberg 8 km van 10 %, als de bordjes kloppen.
Kortom, de spieren zijn gesterkt en dat kon ik vanochtend op het vlakke merken.
Was wel erg benauwd hier in Zeeland, de relatieve vochtigheid is erg hoog, weinig wind en zo'n 26 gr. Ik vind dat niet lekker, en zeker niet om je in te spannen

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 14 aug 2012 15:55

Op en neer naar het centrum, meer dan 10 km zal het niet geweest zijn:

Afbeelding
Gazelle Team TVM \'99

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6363
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 15 aug 2012 11:38

Afgelopen week nog wat woon/werk gedaan , toch nog 340 km in totaal met dit lekkere weer. Zo mag het voor mij het hele jaar zijn qua weer !

@ marc , waar fiets jij vandaan ? Vlgs mij vanaf Zuid Beveland of niet ?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 15 aug 2012 12:28

Van oost naar west door de Alpilles

Eigenlijk had ik boven dit fotoverslag 'RAS' willen schrijven. 'RAS' is de Franse afkorting voor rien à signaler (niets te melden). Doch omdat een fietser altijd
wel iets beleeft, maak ik toch maar een verslagje van mijn fietstocht van gisteren. Ik had mij voorgenomen eens helemaal vanaf het oosten naar het
westen door de Alpilles te fietsen. Dan moet je dus eerst, het is inmiddels bekend, naar Cavaillon. Daar wordt volgens de borden nog tot 24 augustus aan de
weg gewerkt, dus is er nog steeds een déviation als je door het centrum wilt. Ik heb, zoals ik een vorige keer al schreef, een eigen variant ('gepikt' van de
Franse automobilisten hier ter plaatse ;)). Dus weer even 'plat op de fiets' voor het 'tunneltje' met een doorrijdhoogte van 1,80 m. Of het nu door de
wegwerkzaamheden kwam, weet ik niet, doch het was redelijk rustig in het centrum. Een mooie gelegenheid om de 'zon' die op de rotonde midden in Cavaillon
staat eens te fotograferen.

De 'zon' in hartje Cavaillon en de Colline St. Jacques op de achtergrond:

Afbeelding

Ik heb ook al diverse keren gewag gemaakt van de uitgestrekte boomgaarden hier in de vallei van de Durance. En dat fruit moet, eenmaal geoogst, natuurlijk
ook ergens in verpakt worden. Geen wonder dat er hier dan ook kistjes gefabriceerd worden. Direct na de fietsbrug over de ligne TGV Méditerranée en de
Autoroute du soleil staat zo'n enorme kistenfabriek. Er heerst daar altijd een bedrijvigheid van autootjes van de boeren die hun kistjes op komen halen. Er
loopt daar ook een parallelweg, waar ik als fietser dankbaar gebruik van maak en zo een stukje van de immer drukke D99 mijd.

Fruitkistenfabriek bij Cavaillon:

Afbeelding

Na Orgon 'duik' ik de Alpilles in. Eerst gaat het een stukje langs de voet van de noordoostelijke uitlopers, daarna fiets ik over de D569 naar het zuiden, richting
Eyguières. Ik moet hier tegen een côte naar 128 m hoogte fietsen. 'Eindelijk' merk ik dat ik beetje conditie begin te krijgen, want het binnenblad blijft ongebruikt. Net
na die côte kun je linksaf naar Sénas. Dat ga ik vandaag maar eens doen, om zo via een alternatieve route naar Eyguières te rijden. Bij die afslag is ook
een enorme carrière (steengroeve) met imposante installaties die hier de boel afgraven. Ik lees dat de activiteiten door Lafarge - granulat sud
uitgevoerd worden. Er is te veel tegenlicht om er een goede foto van te kunnen maken.

Op de D569 in de oostelijke Alpilles, bij de afslag naar Sénas:

Afbeelding

Op de weg naar Sénas is het eerst nog opletten geblazen, want om de honderd meter of zo ligt er telkens aan de kant van de weg een stukgeslagen bierflesje.
En een lekke band is natuurlijk wel het laatste waar ik op zit te wachten! Ik kom niet in Sénas zelf, want de D72 begint al voordat je in het stadje bent. Het eerste
stuk van deze niet al te druk bereden weg geeft je een mooi zicht op het oosten van de Alpilles. Helaas ontsieren de enorme hoogspanningsmasten en
-leidingen wel het landschap. Het lukt mij dan ook niet om een geschikt punt voor een foto te vinden, zonder dat die enorme staketsels en/of 'draden' het beeld
domineren. Wat verder rijd ik een bos binnen en begint de weg te stijgen. Het wegdek is prima en zo af en toe heb je een doorkijkje op de Alpilles en de
achterzijde (?) van de ruïne van de Castelas de Roquemartine.

Vanaf de D72 is er af en toe een doorkijkje op de Castelas de Roquemartine bij Eyguières:

Afbeelding

Ook het centrum van Eyguières bereik ik niet, want ik blijf in de 'buitenwijken' rijden en zit al snel weer op de D569, die ik nu dus in tegengestelde richting rijd.
Zo'n 3 km na Eguières ga ik linksaf de D25 op en dan volgt de lange en door een fraai landschap voerende klim naar de naamloze col in deze weg. Ook hier is
weinig verkeer. In de Alpilles is het eigenlijk alleen druk in en rond St. Rémy-de-Provence, Les Baux-de-Provence en in mindere mate bij Maussane-les-Alpilles.
De toeristen schijnen overal en altijd het zelfde 'programma' te hebben ;). Zo af en toe kom ik een andere racefietser tegen en een enkele keer een groepje.
Voor fietsers is het hier dan ook een soort paradijsje.

De GPM-streep (GPM = Grand Prix de la Montagne) op de col in de D25:

Afbeelding

Na het colletje volgt er een mooie afdaling, vooral mooi vanwege de fraaie landschappen die je te zien krijgt. Ondanks het wat 'moeilijke' licht (heel of half
tegenlicht), waag ik er toch maar een paar fotootjes aan. Misschien zijn ze bruikbaar...

Landschappen langs de D25 in de oostelijke Alpilles tussen Eyguières en Eygalières:

Afbeelding


Afbeelding

Op een ander 'hoog' (232 m) punt in deze weg ligt de afslag naar Aureille en dat is voor vandaag het vervolg van mijn route. Na een tweetal bochten ben ik, op
het buitenblad rijdend, op de Pas de la Figuière (247 m). Vanaf deze kant is het geen echte klim, vanuit Aureille wel.

Afbeelding

In de afdaling word ik ingehaald door een groepje Franse racefietsers. Ik zie mooie 'spullen': o.a. een Orbea, een titanium Basso, een mooie Look en een
Colnago. Wel valt het mij op dat ik ook nog wat Campa remmen uit het tijdperk van vóór de 'skeletons' voorbij zie flitsen. Maar het ziet er allemaal piekfijn uit!
Kennelijk zijn het, net als ik, 'poetsers' ;). In Aureille zoek ik de D24a op. Dit is een heel rustig binnenweggetje naar Mouriès en veel interessanter dan de drukke,
rechte en daardoor enigszins saaie D17. Ik rijd voor het grootste deel langs mooie olijfboomgaarden en hoef bijna niets te doen, want het is hoofdzakelijk dalen
richting Mouriès. Genieten, genieten... Net buiten dit stadje is er nog zo'n binnenweggetje, nu richting Maussane-les-Alpilles. Ik fiets daar op de D5.

In Maussane wilde ik dwars door het centrum naar Paradou fietsen, doch dat ging helaas niet door. Al uit de verte zie ik het bekende bord Déviation. 'Er is
zeker weer markt' denk ik, dus daar kan ik wel gewoon door. Niks hoor. Ik kom bij een grote vrachtauto met een enorme container-achtige bak, die midden op
de weg staat. Links en rechts van die auto zijn de doorgangen afgesloten met meer dan manshoge dranghekken. Als snel heb ik in de gaten dat er hier
stierenrennen aan de gang moeten zijn. Ik zie 'woeste mannen', een soort cowboys, op hun paarden mijn kant op komen. Op de bak van de vrachtauto, die van
boven kennelijk open is, zie ik twee mannen met hevig bezwete 'koppen' die in de 'container' met stokken de 'inhoud' in bedwang houden. Ze schreeuwen van
alles tegen elkaar en dan gaat de, voor mij onzichtbare, achterzijde open en rent er een stier de dorpsstraat in. De cavaliers op hun paarden rennen mee.
Even later komt het hele zaakje terug. Uit de luidsprekers hoor ik dat er verderop in het dorp un grand spectacle aan de gang is. Ook wordt er
gewaarschuwd voorzichtig te zijn, vooral als men niet vertrouwd is met dit soort activiteiten, want se passe vite (het gaat snel - fout -). Toch staan er in het
afgezette gebied gewoon mensen te kijken en te fotograferen. En voor het café vlak bij de vrachtauto is wel een deel van de ingang afgezet, maar een groot
deel is gewoon open en daar zitten de toeschouwers aan hun tafeltje langs het smalle trottoir naar het schouwspel te kijken. Je moet er niet aan denken, wat voor 'n
ravage er ontstaat als een stier er in slaagt 'uit te breken' en het café binnestormt... Ik houd niet zo van dit soort 'spelletjes' met dieren, maar heb er toch één foto
aan gewaagd.

Stierenrennen in Maussane-les-Alpilles:

Afbeelding

Ik zoek zelf mijn weg naar Paradou, want de aangegeven omleiding vertrouw ik niet. Na Paradou kom ik op de brede en van fietsstroken voorziene weg naar
Fontvieille. Om te voorkomen dat ik al weer op een rit van 100 km uit kom ( ;)), neem ik niet de afslag naar de tweelingstad Beaucaire-Tarascon, maar besluit via
Fontvieille te rijden. Daarna kom ik uiteraard toch weer op de weg naar Beaucaire-Tarascon. Ook hier weer brede fietsstroken. Ik fiets nu helemaal langs de
westelijke voet van de Alpilles. Een paar kilometer voor St. Etienne-du-Grès passeer ik de mooie, uit de twaalfde eeuw stammende Romaanse Chapelle St.
Gabriël
.

De Chapelle St. Gabriël (12e eeuw) bij St. Etienne-du-Grès:

Afbeelding

Ook in St. Etienne-du-Grès is er vandaag een stierenren geweest. Het ziet er in elk geval naar uit dat het spectakel al achter de rug is, dus denk ik wel door het
voor mij onbekende stadje te kunnen fietsen. Maar al na een paar honderd meter stuit ik op een feestende massa en klinkt er oorverdovende 'muziek' uit de
gigantische geluidsintallatie. Hier kan en wìl ik niet door!

Ook in St. Etienne-du-Grès is er 'stierenrennen' geweest:

Afbeelding

Dan maar weer even op intuïtie om de boel heen gefietst. Dat lukt prima en ook de Vieux chemin d'Arles, die mij naar St. Rémy moet brengen, heb ik snel
gevonden. Volgens de waarschuwingsborden is het een Voie étroite sur 3,5 km (smalle weg over 3,5 km). Dat klopt, maar het maakt mij niets uit. Het is er
rustig, het wegdek is goed en ik rijd in de schaduw. Op mijn gemak peuzel ik een meuslireep op. Het is wel vals plat, dus moet ik nog wel een beetje 'trappen'.
Vlak voor St. Rémy sla ik rechtsaf, want deze 'oude Arlense weg' is als je St. Rémy binnerijdt niet best qua wegdek en bovendien kom je ook 'verkeerd' uit. Ik
neem dus de Ancienne Via Domitia. Altijd handig als je ergens een beetje de weg weet ;). In het gezellige St. Rémy zijn de terrasjes van de restaurants nog
afgeladen en is het daardoor nog redelijk rustig op de wegen. Deze keer kom ik er dan ook snel door en zoek ik het vervolg van de Via Domitia, die hier de
naam Ancienne voie Aurélia heeft gekregen. Ook hier weer een prima wegdek en veel schaduw.

Rond St. Rémy-de-Provence kun je over historische wegen fietsen...:

Afbeelding

En zo kom ik dan bij La Galine uit. Daar steek ik de D99 over en ga een stukje door de binnenlanden fietsen. Omdat ik ga 'experimenteren' met allerlei
binnenweggetjes, kom ik toch weer op de D99 uit... Het valt mee met de drukte, dus waag ik het er op en blijf op deze hoofdweg. Ik ga netjes op het kantje rijden
en het verkeer gaat prima met een ruime boog om mij heen. Een grote combinatie blijft een hele poos keurig achter mij 'hangen' tot hij mij ruim kan passeren.
Als hij mij voorbij is, steek ik mijn hand op als 'dankjewel' en hoop ik dat hij 't in z'n buitenspiegel zal zien. 't Is nog een aardig stuk fietsen, eer ik weer bij de
'kistenfabriek' ben. Maar ik had gelukkig de wind een beetje in de rug, dus schoot het wel aardig op. Nog even door Cavaillon, nu zonder déviation en als ik
8 km verder het bordje 'Maubec' passeer ben ik al weer bijna 'thuis'.

Al weer bijna 'thuis':

Afbeelding

Weer een flink aantal kilometers gefietst:

Afbeelding
60 x Ventoux

Gesloten