Pagina 130 van 314

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 06 mar 2017 10:37
door Keezx
jakkel schreef:
Materiaal- en minieme geoverschillen en hoge of lage wieltjes doen naar mijn gevoel als wielertoerist en sporadisch wedstrijdrijder bitter weinig tot haast niets aan het uiteindelijk merkbare rendement.
Dat klopt, daarom maak ik me geen seconde druk over hoge velgen, da's voor 99% van de gebruikers louter poseren, terwijl je de nadelen wel permanent moet meeslepen.
Hoeveel echt aerodynamische wielen kunnen uitmaken is o. a. hier te lezen:
http://flocycling.blogspot.nl/2014/01/f ... eight.html

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 06 mar 2017 10:42
door Fietsen?altijd
Er was wel een test op cycling weekly met Enve's en die waren met 300 watt 2km/h sneller dan lage wielen. Dit was op een wielerbaan op dezelfde dag. Niet heel nauwkeurig maar wel een goede inschatting.

De houding is heel belangrijk ja maar ik denk dat banden nog belangrijker zijn dan banden druk. (Mits je niet 7 bar met 2 vergelijkt)

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 06 mar 2017 10:48
door havana
Maar een wielertoerist rijdt geen 300 watt maar eerder 180 watt. En dan is het verschil nauwelijks nog significant.

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 06 mar 2017 11:10
door Fietsen?altijd
Met 200 ook getest toen was er 1km/h verschil geloof ik.

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 06 mar 2017 11:19
door jakkel
havana schreef:Maar een wielertoerist rijdt geen 300 watt maar eerder 180 watt. En dan is het verschil nauwelijks nog significant.
Dat is het.

Plus dat zulke testen niet altijd even eerlijk en/of objectief gebeuren.

Het is uiteraard haast niet meetbaar om zulk een praktijkverschil voor een wielertoerist die pakweg 30 gemiddeld rijdt te meten. Maar ik vrees dat het om héél kleine verschillen gaat.

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 06 mar 2017 11:23
door havana
Wie handig is met cijfers kan het zo berekenen. Dat is op dit forum al eens gebeurd. Bij 40 km/uur is het verschil zeker significant. Bij snelheden rond de 30 km/uur hebben we het over tienden van kilometers per uur. Dit is niet te voelen voor een doorsnee wielertoerist.

Neemt niet weg dat rijden met hoge wielen leuk kan zijn, en het mentale aspect moet je ook niet onderschatten. ;)

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 06 mar 2017 11:31
door Orlok
Fietsen?altijd schreef:Look what I found on AliExpress
http://s.aliexpress.com/bYJ7JBNB

Iemand ervaring met deze combi? Van de naven weet ik al dat ze prima zijn. Lekker licht setje voor de 50 of 60 mm clincher.
Fietsen?altijd schreef:Weet ik maar ik gebruik maar 25 mm banden met op zn zachtst 6,5 bar. Doe ik nu ook op 15c en gaat goed.
De interne breedte van deze 20,5 mm velg is 13C. Persoonlijk zou ik met een 25 mm band minimum de 23 mm velg nemen want die is intern 15C breed en de 25 mm velg is 17C breed. Mocht je tubeless willen rijden dan is de 13C wel erg (te) krap voor het plaatsen van een tubeless ventiel.! Dat laatste praat ik uit ervaring. ;)

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 06 mar 2017 11:33
door scottwilko
Inderdaad mag je het Plasma effect niet onderschatten. Dat kan ook zomaar 1km/h schelen.

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 06 mar 2017 11:35
door amclassic-fan
Die tiende km/h was tussen een Open Pro met 32 spaken en een HED H3. Verschil tussen een Scirocco wielset (die dankzij de 20 spaken al een stuk minder weerstand heeft dan een 32 spaaks wiel) en een 50 mm carbon velg met standaard profiel en 20 spaken is maar zeer beperkt.

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 06 mar 2017 11:39
door havana
scottwilko schreef:Inderdaad mag je het Plasma effect niet onderschatten. Dat kan ook zomaar 1km/h schelen.
Placebo-effect.

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 06 mar 2017 11:48
door Keezx
Orlok schreef:
Fietsen?altijd schreef:Look what I found on AliExpress
http://s.aliexpress.com/bYJ7JBNB

Iemand ervaring met deze combi? Van de naven weet ik al dat ze prima zijn. Lekker licht setje voor de 50 of 60 mm clincher.
Fietsen?altijd schreef:Weet ik maar ik gebruik maar 25 mm banden met op zn zachtst 6,5 bar. Doe ik nu ook op 15c en gaat goed.
De interne breedte van deze 20,5 mm velg is 13C. Persoonlijk zou ik met een 25 mm band minimum de 23 mm velg nemen want die is intern 15C breed en de 25 mm velg is 17C breed. Mocht je tubeless willen rijden dan is de 13C wel erg (te) krap voor het plaatsen van een tubeless ventiel.! Dat laatste praat ik uit ervaring. ;)
Verouderde rommel, daarom waarschijnlijk goedkoop.
Beter 1 x 400 uitgeven voor een velg die het goed doet met 25 mm dan 1x 300, verpatsen voor 200 + 400 voor wel goed rijdende velgen.

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 06 mar 2017 12:16
door Fietsen?altijd
Orlok schreef:
Fietsen?altijd schreef:Look what I found on AliExpress
http://s.aliexpress.com/bYJ7JBNB

Iemand ervaring met deze combi? Van de naven weet ik al dat ze prima zijn. Lekker licht setje voor de 50 of 60 mm clincher.
Fietsen?altijd schreef:Weet ik maar ik gebruik maar 25 mm banden met op zn zachtst 6,5 bar. Doe ik nu ook op 15c en gaat goed.
De interne breedte van deze 20,5 mm velg is 13C. Persoonlijk zou ik met een 25 mm band minimum de 23 mm velg nemen want die is intern 15C breed en de 25 mm velg is 17C breed. Mocht je tubeless willen rijden dan is de 13C wel erg (te) krap voor het plaatsen van een tubeless ventiel.! Dat laatste praat ik uit ervaring. ;)
Ik was niet van plan tubeless te gaan.