Pagina 14 van 112
Geplaatst: 07 jul 2010 10:09
door havana
Dat mag dan voor Landen gelden, in Nederland is het toch echt van een ander laken een pak. Er zijn maar heel weinig FM's die tubes op voorraad hebben (al moet bestellen geen probleem zijn). Dat is niet zo verwonderlijk, want er is maar heel weinig vraag naar en behoudens wat liefhebbers zoals fdegrove en een enkele wedstrijdrenner rijdt er er eigenlijk niemand (meer) mee. Zal door de opkomst van full carbon clinchers alleen nog maar afnemen.
Geplaatst: 07 jul 2010 15:38
door skimons
fdegrove schreef:Hoi,
Je voorziet je reservetube van een laagje lijm op de biastape (het lint dat over het stiksel heen is aangegebracht).
Na een tiental minuten drogen plooi je die dan met de verlijmde kant naar elkaar gericht samen.
Zodoende verhardt de lijm niet te snel en kan er geen vuil aan de lijm.
Ciao,
Plak je het ventiel er dan tussen? Of draai je dat het best naar buiten??
Geplaatst: 07 jul 2010 16:18
door rene
skimons schreef:fdegrove schreef:Hoi,
Je voorziet je reservetube van een laagje lijm op de biastape (het lint dat over het stiksel heen is aangegebracht).
Na een tiental minuten drogen plooi je die dan met de verlijmde kant naar elkaar gericht samen.
Zodoende verhardt de lijm niet te snel en kan er geen vuil aan de lijm.
Ciao,
Plak je het ventiel er dan tussen? Of draai je dat het best naar buiten??
Ventiel aan de binnenkant er tussen , en als elastiek bandje om de opgerolde tube gebruik ik een Latex biba van een ATB - knalt nooit kapot en is supersterk.
P>S> ik ben ook zo'n toerist die enkel nog op tubes rij en heb er nog geen spijt van gehad.
Geplaatst: 07 jul 2010 21:51
door havana
Tjsa maar de meeste mensen hebben toch echt twee linker handen en durven niet eens hun zadel hoger of lager te zetten. Dan kun je nog wel heel hard roepen dat tubes verwisselen zo moeilijk nog niet is, maar daar heeft die groep echt geen boodschap aan.
Geplaatst: 08 jul 2010 01:39
door fdegrove
Hoi,
havana schreef:Dat mag dan voor Landen gelden, in Nederland is het toch echt van een ander laken een pak. Er zijn maar heel weinig FM's die tubes op voorraad hebben (al moet bestellen geen probleem zijn). Dat is niet zo verwonderlijk, want er is maar heel weinig vraag naar en behoudens wat liefhebbers zoals fdegrove en een enkele wedstrijdrenner rijdt er er eigenlijk niemand (meer) mee. Zal door de opkomst van full carbon clinchers alleen nog maar afnemen.
Frank, zijn carbon clincher wielen dan zo zaligmakend?
Ik dacht van niet maar als je echt gegronde argumenten hebt dan horen we het graag.
Mijn marktinzicht zegt me dat de ruimte voor carbonclinchers ettelijke malen kleiner is dat voor carbon tubevelgen.
Maar soit, van marketing heb ik geen kaas gegeten.
Da's jouw vak en als ik zo de ondertoon goed begrijp zijn voor jou latex biba's en tubes taboe. Omdat jij het verschil niet voelt misschien?
Beetje zwak als onderbouw voor je anti-tube campagne, toch?
Ciao,
Geplaatst: 08 jul 2010 01:55
door fdegrove
Hoi,
havana schreef:Tjsa maar de meeste mensen hebben toch echt twee linker handen en durven niet eens hun zadel hoger of lager te zetten. Dan kun je nog wel heel hard roepen dat tubes verwisselen zo moeilijk nog niet is, maar daar heeft die groep echt geen boodschap aan.
En waar slaat dit nu weer op?
Als ik zo het zenuwachtige gefriemel van wielertoeristen aan de kant van de weg gade sla slagen ze er nog met zijn drieen niet in om binnen de vijf minuten een nieuwe bibaatje te steken en als ze pech hebben staan ze honderd meter verder weer lek.
Als ze dubbel pech hebben was dat dan het enige CO2 patroon dat ze dan hebben verschoten en kunnen ze de GSM bovenhalen om mevrouw om hulp te vragen.
Sommigen onder ons, ook ik, gaan tot 150 km van huis zonder gsm maar met een reservetube, een CO2 patroon en that's it.
Liever haar op de tanden dan een domme havana in de kop....:p
Ciao,
Geplaatst: 08 jul 2010 02:35
door amclassic-fan
Zo gek vind ik 't echt niet wat Havana zegt. Sterker nog voor 98% van de fietsers in Nederland werkt het gewoon zo. "Wat de boer niet kent, dat eet hij niet". Het grootste deel van de fietsers brengt gewoon de fiets voor ieder wissewasje na de FM. Een cassette wisselen is voor velen al te moeilijk. Dat bandje wisselen lukt (uiteindelijk, al dan niet met hulp) wel. Maar een tube wisselen? Ze weten niet eens wat een tube is in veel gevallen, alleen de oude generatie die al lang fietsen weten dat nog.
Geplaatst: 08 jul 2010 09:53
door superrose
Daar schrik ik inderdaad weleens van, dan kom ik mannen tegen die hun casette nieteens kunnen verwisselen, of een vrouw die altijd korte ritjes maakt, want ze kan geen band vervangen. Dat is toch jammer.
Geplaatst: 08 jul 2010 12:13
door mister_arby
fdegrove schreef:Hoi,
havana schreef: Zal door de opkomst van full carbon clinchers alleen nog maar afnemen.
Frank, zijn carbon clincher wielen dan zo zaligmakend?
Ik dacht van niet maar als je echt gegronde argumenten hebt dan horen we het graag.
Mijn marktinzicht zegt me dat de ruimte voor carbonclinchers ettelijke malen kleiner is dat voor carbon tubevelgen.
Carbon clinchers zijn op dit moment redelijk 'hot'. Ze missen namelijk enige nadelen van alu+carbon clinchers en tubes. Alu+carbon clinchers zijn over het algemeen vrij lelijk en zwaar. Full carbon wielen voor tubes zijn dan weer onhandig voor de 'gemiddelde' recreant. Daarnaast hebben Full carbon clinchers verder niet echt grote nadelen. Dit gaat naar mijn idee de komende jaren steeds groter worden.
Zelf heb ik nu al verschillende wedstrijden met m'n tubes gereden en relatief groot aantal mee getraind. En mij bevallen ze zeer goed.
Maar toch zou ik niet ieder aanraden om te gaan gebruiken. Zoals eerder gezegd. Voor de wat meer eisende wedstrijdrijders en fanatieke recreanten.
Geplaatst: 08 jul 2010 17:32
door rene
mister_arby schreef:Full carbon wielen voor tubes zijn dan weer onhandig voor de 'gemiddelde' recreant. Daarnaast hebben Full carbon clinchers verder niet echt grote nadelen. Dit gaat naar mijn idee de komende jaren steeds groter worden.
Zelf heb ik nu al verschillende wedstrijden met m'n tubes gereden en relatief groot aantal mee getraind. En mij bevallen ze zeer goed.
Maar toch zou ik niet ieder aanraden om te gaan gebruiken. Zoals eerder gezegd. Voor de wat meer eisende wedstrijdrijders en fanatieke recreanten.
Het grootste nadeel van Full Carbon Clinchers is een knal van je band en dan een buitenband die eraf loopt want dat kan wel eens je velg kosten. Een opstaande carbon remrand kan niet zo goed tegen steentjes.
Ik rij als liefhebber met tubes - niet als fanatieke recreant en zeker al niet als wedstrijd rijder. Ik heb de laatste 7000-8000km slechts 1 keer lekgereden en dat was met draadband. Met tubes ( ongeveer 2500km van die 8000km ) nog geen enkele maal lekgereden terwijl ik naar mijn werk genoeg slecht wegdek tegenkom ( industrie gebied )
Het is best te leren om met tubes te rijden / en het leren van tubes lijmen en onderhouden is echt geen rocket science. Het gaat er alleen om : Wil ik het wel leren en wil ik de moeite nemen om het te leren. Als je daar JA op kan antwoorden is het voor iedereen te doen.
Voor een ieder die het wil proberen - koop een goedkopere set alu wielen voor tubes op goede naafjes - Ultegra - Record - Chorus en ga dan eens rijden / plakken / verwisselen / klooien. Je komt er dan achter dat het allemaal best meevalt - echt niet zo vaak lekrijdt als je dacht en dat het gewoon heel erg fijn is om op tubes te rijden.
Geplaatst: 08 jul 2010 18:06
door charite
+1 had het zelf niet beter kunnnen omschrijven
Peter
Geplaatst: 08 jul 2010 20:21
door nick-yan
hoeveelheid tube lijm
een tijdje geleden heb ik voor het eerst tubes geplakt.
maar ik vraag me af hoeveel tube lijm moet je nou gebruiken. ik heb continental carbon tube lijm gebruikt en de instructies van conti gebruikt. eerst een laag op het band en dan een laag op de velg. 2 uur laten drogen en daarna nog een laag op het band en dan plakken. toen ik klaar was had ik mijn 25g tube helemaal op.
moet je nou meer lijm gebruiken bij een set wielen of juist minder. of is het precies goed?