TijdstrijdersCup 2010
[quote="Corniel"]Dat renners meerdere keren langs komen heeft zeker zijn charme, maar als deelnemer heb ik liever een veilig rondje, waar ik heerlijk kan doorrijden, dan dat ik drie keer naar m'n moeder kan zwaaien. En als je het rondje drie keer wilt rijden...
Ik sta open voor het aanmelden en regelen van daglicenties, maar daarvan wordt het niet informeler natuurlijk.
Er zijn veel nadelen aan het rijden van meerdere rondjes:
- onoverzichtelijk voor de deelnemers (In mijn hoeveelste rondje zit ik eigenlijk?)
- onoverzichtelijk voor de tijdwaarnemers (is deze nu gefinisht, of was dit slechts een doorkomst)
- gevaarlijk rond de finish (veel mensen gaan daar dan tegelijk zijn)
- vermindert de capaciteit van je parcours.
[/quote]
In deze argumenten sta helemaal achter je.
Het heeft voor- en na- delen een lang parcours, maar ook wat mij betreft zijn meer voordelen dan nadelen.
En als toevoeging; bij 1 lang rondje is windinvloed constanter, lekker om in een ritme te komen ipv continue wisselingen.
Op zich vind ik 1 of 2 passages nog best overzichtelijk, maar als t niet nodig...
Maar de parcourskeuze is toch al definitief zeker?
Dus waarom nog deze vragen / opmerkingen / discussies ?
Ik sta open voor het aanmelden en regelen van daglicenties, maar daarvan wordt het niet informeler natuurlijk.
Er zijn veel nadelen aan het rijden van meerdere rondjes:
- onoverzichtelijk voor de deelnemers (In mijn hoeveelste rondje zit ik eigenlijk?)
- onoverzichtelijk voor de tijdwaarnemers (is deze nu gefinisht, of was dit slechts een doorkomst)
- gevaarlijk rond de finish (veel mensen gaan daar dan tegelijk zijn)
- vermindert de capaciteit van je parcours.
[/quote]
In deze argumenten sta helemaal achter je.
Het heeft voor- en na- delen een lang parcours, maar ook wat mij betreft zijn meer voordelen dan nadelen.
En als toevoeging; bij 1 lang rondje is windinvloed constanter, lekker om in een ritme te komen ipv continue wisselingen.
Op zich vind ik 1 of 2 passages nog best overzichtelijk, maar als t niet nodig...
Maar de parcourskeuze is toch al definitief zeker?
Dus waarom nog deze vragen / opmerkingen / discussies ?
Om me optimaal voor te bereiden op de grote TijdstrijdersCup in april; ik vroeg me af of de volgende redenering klopt:
Het is bekend dat je met tegenwind meer verliest dan je met wind mee goed kunt maken (gemiddelde snelheid-technisch gesproken). Het is dus belangrijk om vooral bij wind tegen de schade te beperken. Dit zal meer opleveren in termen van gemiddelde snelheid dan volle bak rijden met wind mee. Vanwege dit mechanisme is het het meest efficient om ervoor te zorgen dat je hartslag met wind tegen iets hoger ligt dan je hartslag met wind mee.
Het is bekend dat je met tegenwind meer verliest dan je met wind mee goed kunt maken (gemiddelde snelheid-technisch gesproken). Het is dus belangrijk om vooral bij wind tegen de schade te beperken. Dit zal meer opleveren in termen van gemiddelde snelheid dan volle bak rijden met wind mee. Vanwege dit mechanisme is het het meest efficient om ervoor te zorgen dat je hartslag met wind tegen iets hoger ligt dan je hartslag met wind mee.
Dat is wel mijn ervaring. Mijn hartslag ligt wind-tegen altijd hoger. Wind-mee gebruik ik om te eten. Uiteindelijk is mijn kruissnelheid tegen-wind ook mijn gemiddelde snelheid. Alles wat ik wind-mee sneller rij dan wind-tegen is compensatie voor bochten en zo.
Empirisch misschien niet helemaal juist omdat mijn ervaring zich beperkt tot triatlonnetjes. Ik kom altijd met een vrij hoge hartslag het water uit vanwege mijn beperkte zwemcapaciteiten.
Empirisch misschien niet helemaal juist omdat mijn ervaring zich beperkt tot triatlonnetjes. Ik kom altijd met een vrij hoge hartslag het water uit vanwege mijn beperkte zwemcapaciteiten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 945
- Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24
Je moet gewoon continu druk op de pedalen houden. En bij wind tegen is dat iets makkelijker dan met wind mee. Bij een tijdrit van 40km is het van belang om steeds rond je omslagpunt te fietsen. Je moet het in ieder geval beetje verdelen.
Klopt, en eten zal je niet doen met 40,8 km. Er zullen er wel velen zijn die zullen drinken.
Ik dacht om m'n tacx in te zetten in deze race tegen de klok; afstanden van rond de 40 km zo hard en gelijkmatig mogelijk tacxen. Lijkt mij dat je daar toch wel iets als kracht-duurvermogen ofzo mee traint? Hoe/wat trainen jullie specifiek voor tijdritten?
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;
[quote="mispoes"]Ik dacht om m'n tacx in te zetten in deze race tegen de klok; afstanden van rond de 40 km zo hard en gelijkmatig mogelijk tacxen. Lijkt mij dat je daar toch wel iets als kracht-duurvermogen ofzo mee traint? Hoe/wat trainen jullie specifiek voor tijdritten?[/quote]
Als de tijdrit 40 km is, doe ik altijd 41 km op m'n TACX, zo hard mogelijk!
Geintje, beetje flauw. Specifieke voorbereiding? Tempoblokjes op de TT bike tegen het te leveren wedstrijdvermogen, vooral ter bevordering van de neurale aansturing van spieren. Voorwaardelijk veel rustige duurtraining.
Cesar
Als de tijdrit 40 km is, doe ik altijd 41 km op m'n TACX, zo hard mogelijk!
Geintje, beetje flauw. Specifieke voorbereiding? Tempoblokjes op de TT bike tegen het te leveren wedstrijdvermogen, vooral ter bevordering van de neurale aansturing van spieren. Voorwaardelijk veel rustige duurtraining.
Cesar
Enerzijds schijn je niet te hard te moeten beginnen. Anderzijds moet je wel goed hard opwarmen kort voor de start.
Is dat dan niet in strijd met elkaar? Ik bedoel, als ik gewoon goed hard begin warm ik toch ook op? En een harde opwarming voor de start kost toch net goed kracht als hard beginnen?
Is dat dan niet in strijd met elkaar? Ik bedoel, als ik gewoon goed hard begin warm ik toch ook op? En een harde opwarming voor de start kost toch net goed kracht als hard beginnen?
@FWR: Wat bedoelt wordt met niet 'te hard' beginnen, is zo hard van start gaan, dan je direct verzuurt omdat je (veel) meer vermogen levert dan je rond omslag vast kan houden. En dat risico is best groot.
Bij warmrijden, rijd je vooral onder je omslag, en misschien twee korte blokje erboven. Dat is zeker behoorlijk inspannend, maar toch totaal iets anders dan (meer dan) volle bak uit de startblokken.
Bij warmrijden, rijd je vooral onder je omslag, en misschien twee korte blokje erboven. Dat is zeker behoorlijk inspannend, maar toch totaal iets anders dan (meer dan) volle bak uit de startblokken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 01 mar 2008 14:02
- Locatie: Le Mont-Dore, Puy de Dôme, Auvergne, Frankrijjk
- Contact
Tijdritten trainen kun je onder andere doen m.b.v. bloktrainingen waarbij je een stuk of 8 keer 4 minuten (iets) boven je omslagpunt fietst (dus met een snelheid die je niet een heel uur zult volhouden) gevolgd door anderhalve minuut rustig rijden (laag D1). Hiermee vergroot je je kracht die je kunt leveren op je omslagpunt en zul je dus sneller gaan tijdrijden.
Deze trainingsvorm heb ik uit een oud nummer van fiets (servicerubriek) en toegepast tijdens de voorbereiding voor de beklimming van de Mont Ventoux, en is dus niet geheel zonder succes gebleken (zie MV topic met tijden van forum leden)
Deze trainingsvorm heb ik uit een oud nummer van fiets (servicerubriek) en toegepast tijdens de voorbereiding voor de beklimming van de Mont Ventoux, en is dus niet geheel zonder succes gebleken (zie MV topic met tijden van forum leden)