Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 19 apr 2010 19:32

Tuurlijk kan je de zadelhoogte nog verstellen! Het is geen lijm, het is montagepasta en een must bij het monteren van een zadelpen.
Vet moet je juist niet gebruiken. Door vet wordt carbon namelijk een glijbaan, vandaar dat je zadelpen steeds zakt!
Dus, het vet van de zadelpen en uit de zitbuis verwijderen en de zadelpen met montagepasta voor carbon (Tacx of Dynamic, al eerder genoemd) monteren.

twofourtwo
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 mar 2010 14:02

twofourtwo 19 apr 2010 20:18

jasperr schreef:Tuurlijk kan je de zadelhoogte nog verstellen! Het is geen lijm, het is montagepasta en een must bij het monteren van een zadelpen.
Vet moet je juist niet gebruiken. Door vet wordt carbon namelijk een glijbaan, vandaar dat je zadelpen steeds zakt!
Dus, het vet van de zadelpen en uit de zitbuis verwijderen en de zadelpen met montagepasta voor carbon (Tacx of Dynamic, al eerder genoemd) monteren.


pfft ... zoveel te leren ... zo een weinig tijd :) het is nu duidelijk ... thanks guys!

maar bon, morgen langs FM om te zien of de carbonbuis waar de zadelklem opzit ondertussen niet beschadigd is.
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!

Gebruikersavatar
geertjan5
Forum-lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:41
Locatie: Friesland, nabij Sneek

Gebruikersavatar geertjan5 19 apr 2010 20:22

Anaszi2.0 schreef:
Geert Jan schreef:gisteren met de ketting invetten kwam ik er achter dat er iets heel erg goed aanliep. dacht eerst aan de ketting/crank. Het getril was door het hele frame te horen en te voelen. Crank geinspecteerd niks mis mee. Ketting lijkt mij ook niet(heb hem alleen maar ingevet). maar ik zit te denken aan de achterderailleur. Nog even een op onderzoek uit dus.

Iemand een tip?:)

Edit: als ik de achterderailleur iets naar voren buig(zodat de spanning er van af is) is het verholpen. Zodra hij weer op spanning staat is het weer zover.


Loopt het bovenste wieltje niet tegen je kransjes aan?


sorry voor de late reactie.
Ik had de ketting er weer afgehaald en de derailleur gedemonteerd.. Alles los en toen weer vast gedraaid en het draaide weer heerlijk. Zelf vond ik het bovenste tandwieltje nogal veel speling hebben. Maar of dit de oorzaak is betwijfel ik. Enfin de boel loopt weer lekker. Maar wat het toch is geweest is nogsteeds een raadsel.



Afgelopen donderdag uit school op weg naar huis lekker door gereden. Ik had zin om het weekend te vieren;) vlak bij huis nog even een keer aanzetten en alles wat onder mijn voeten zat viel spontaan uit elkaar(A). Laatste stukje maar ''gestept''. Thuis fiets op de kop en alle kransjes van de achterkrans en tandblad-voor waren allemaal versleten. En ook miste er een groot aantal(A) Ook zat er een kilometer speling op de ketting. Ik moet toegeven het is wel een oud karretje. Maarja daar zijn schoolfietsen toch voor?:)
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.

sirbas
Forum-lid
Berichten: 452
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:21

sirbas 19 apr 2010 21:34

Onlangs een setje BBB Hexastars besteld om het verwisselen van de 40 voor een 34 op mijn compact wat makkelijker te maken. Het concept van beide zijden een inbus is geniaal.
Ik was alleen iets minder geniaal toen ik de boel aan het aantrekken was. Je voelt hem bij het begin van mijn verhaal al aankomen, ik trok natuurlijk de hele kop eraf bij één van die bouten. Is toch stuk slapper materiaal dan de oorspronkelijke bladbouten.
En ik heb gewoon een momentsleutel liggen, die had ik kunnen gebruiken, ware het niet dat ik het aanhaalmoment niet zou weten. Maar zal toch niet meer dan een 5-6 nm hoeven zijn lijkt me...
Overige boutjes meteen maar slagje losser gedraaid. Krengen waren nog duur ook, 18 euro voor 5 @#$% boutjes.

skimons
Forum-lid
Berichten: 2424
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 19 apr 2010 23:50

nog niet, sta op het punt mijn frame te verzagen :D

zal zo'n vaart niet lopen hoor. ik zal t wel even documenteren ;)

bdk9001
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 mar 2010 00:45

bdk9001 21 apr 2010 17:02

Het kettingblad van een op te knappen fiets verziekt door ipv een fatsoenlijke cranktrekker (die nog bij mn ouders lag) 'eventjes' met een 2-armige pulleytrekker aan de gang gegaan. Ondanks hamers en tot 100kg aan gewicht het blad nooit meer recht gekregen... :(

korrel
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 jun 2007 18:05

korrel 21 apr 2010 18:23

Gisteren met het schoonmaken en weer monteren van m'n voorrem het boutje aan de achterkant dolgedraaid. Hij zit wel vast, dus laat het maar zo. Alleen als tie eraf moet, wordt het nog wat.....ach zorg voor later..

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 21 apr 2010 18:27

Korrel schreef:Gisteren met het schoonmaken en weer monteren van m'n voorrem het boutje aan de achterkant dolgedraaid. Hij zit wel vast, dus laat het maar zo. Alleen als tie eraf moet, wordt het nog wat.....ach zorg voor later..


Ik zou daar niet mee doorrijden. Wat als hij ineens los komt als je hard remt!!?

korrel
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 jun 2007 18:05

korrel 21 apr 2010 18:36

Onee...ik bedoelde dat ik hem zo vast heb gedraaid dat die dol is geworden en dan bedoel ik de zeskant van de inbus en niet het draad. Hij zit eerder te vast dan te los..

Overigens zou een fietsenmaker deze wel eraf krijgen ?!

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 21 apr 2010 18:38

Okee, verkeerd begrepen. :)

skimons
Forum-lid
Berichten: 2424
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 21 apr 2010 21:51

GastheerG schreef:
Korrel schreef:
Overigens zou een fietsenmaker deze wel eraf krijgen ?!


inbusleutel afvijlen op 1 vlak. In de moer steken en in het gat een kleine schroevendraaier slaan.


gewoon uitboren lijkt mij gemakkelijker.. maar goed, kan het mishebben en dit is voor andere gevallen wel een goeie truc

Plaats reactie