Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Go !!Johnny Hoogerland

wcs
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 17 jul 2010 00:28

wcs 11 jul 2011 15:04

@am-classic fan:

Mwah, vind ik ook wat kort door de bocht.
Rij dan wel geen wedstrijden, maar dat heeft geen bal te maken met hoe een dergelijke zaak op een zo net mogelijke, correcte manier afgehandeld kan (lees: moet/hoort te) worden.

Zal mijn mening verduidelijken:
- Dat renners onderweg zelf risico’s nemen en dat er soms op smalle, bochtige wegen gereden wordt, dat is bekend. Het is nu eenmaal een sport die op de openbare weg plaatsvindt, en dan is het aan de renners zelf om in te schatten tot hoever ze kunnen gaan. (zeker als je met 200man tegelijk op de 1e rij wilt zitten). Dus dat is een ingecalculeerd risico van het vak.
- De organisatie heeft daarvoor al een regeltje om de renners in een finale wat te beschermen. En als je dan valt, of opgehouden wordt door een val voor je, in de laatste km’s (3 geloof ik), dan krijg je dezelfde tijd als de laatste van de groep waar je in zat. Dat is op zich mooi, maar is eigenlijk een regel die dus de renners tegen zichzelf in bescherming neemt, omdat ze aan het eind v/e etappe vaak nog meer risico’s nemen richting de sprint.
- In het geval Hoogerland/Flecha (en ook eerder met Sörensen), gaat het om renners die door door de organisatie toegelaten voertuigen, die renners praktisch uit koers rijden. Als renner kun je, en hoef je mijns inziens, hier geen rekening mee te houden. De organisatie kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor alles wat zich op/rond het parcours afspeelt. Bijvoorbeeld, overstekende honden, kinderen, toerist met fototoestel langs de rand van de weg, daar kunnen zij niets aan doen, behalve duidelijke voorlichting geven en toeschouwers en renners waarschuwen. Deze voorvallen zijn echter randvoorwaarden rondom de wedstrijd waarmee renners rekening mee kunnen houden mijns insziens.
MAAR: voor voertuigen die met de renners meerijden en die door de organisatie geauthoriseerd zijn om deel te nemen aan de wedstrijd als volger, vind ik dat de organisatie de verantwoordelijkheid heeft. De renners (en daar hoort het in een wedstrijd om te gaan!!!!!), moeten erop kunnen vertrouwen dat de begeleidende voertuigen geen gevaar vormen voor hen. Daarom vind ik dat in een geval waarin een renner door zo’n voertuig bijna uit koers wordt gereden, de organisatie deze dezelfde tijd moet kunnen toekennen als de groep waarin hij zich bevond, aangezien zij de plicht hebben dit soort situaties te voorkomen.

Natuurlijk is het zo dat dat Hoogerland en Flecha niet echt helpt in dit geval: ze hebben niet kunnen strijden om de ritwinst, Hoogerland miste hierdoor nog 1 (wellicht 2) bergpunten. En belangrijker: ze zijn nu gewoon geblesseerd en niet meer 100%.

Maar: als verantwoordelijke organisatie zou ik 3 dingen doen om deze schandalige actie zoveel mogelijk ongedaan te maken:
- Excuses maken (heeft Prudhomme gedaan)
- Auto uit koers nemen (ook gedaan)
- Renners klasseren op zelfde tijd als de oorspronkelijke groep.
Het toekennen van strijdlustigste renner is een poging van de organisatie om de pijn te verzachten, maar het komt natuurlijk ook wat knullig over.

Mijn idee achter het klasseren in dezelfde tijd als de oorspronkelijke groep: in een etappewedstrijd kunnen de renners zich soms over een slecht moment of een blessure heen “tillen” (zie bijv Gesink nu).
Dan is het misschien uiteindelijk just net van belang dat die onterecht verloren tijd aan hun werd teruggegeven.

Je kunt het misschien een naief idee noemen, maar ik vind het gewoon een zaak van verantwoordelijkheid nemen en al het mogelijke doen om de negatieve gevolgen van een organisatorische fout te beperken.
Beter langzaam naar boven als helemaal niet naar boven...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jul 2011 15:40

Maar het is helemaal geen organisatorische fout, het is de fout van de bestuurder. Ieder jaar worden er ook renners door ploegleiders van de weggereden (op alle niveau's). Dit is gewoon een incident en 't hoort helaas bij de koers. Het kan echt geen kwaad om eens na te denken of al die auto's motoren nu wel echt nodig zijn. Maar het heeft geen zin om nu weer door te slaan net als sommige na de dood van Wouter deden en toen kwamen met 't idee op renners een integraal helm op te zetten en alle afdalingen te neutraliseren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 11 jul 2011 16:00

amclassic-fan schreef:Maar het is helemaal geen organisatorische fout, het is de fout van de bestuurder.
Dat weet ik nog niet zo zeker. Het verhaal van de bestuurder is tot zover nog niet bekend. Het kan best zo zijn dat hij onder druk van
een official ging passeren, ook al vond hij dat niet veilig genoeg.

wcs
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 17 jul 2010 00:28

wcs 11 jul 2011 16:07

Ik zal nog even toelichten waar het mijns inziens om gaat:

- het gaat er niet om of de fout organisatorisch is, maar de organisatie is volgens mij gewoon verantwoordelijk voor de gedragingen van de auto's en motoren die zij toelaten op het parcours, of dat nu ploegleiders zijn, tv zenders of fotografen of wat dan ook.
- voor wat betreft doordraven mbt veiligheid: dat is niet de insteek hier. Renners hebben hun eigen verantwoordelijkheid mbt hun eigen rijgedrag in bijv afdalingen of sprints.

Wat is jullie idee over waar de verantwoordelijkheid ligt mbt de auto's?
Beter langzaam naar boven als helemaal niet naar boven...

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 11 jul 2011 16:15

Ik vraag me iets af nadat ik de beelden van de aanrijding van gisteren nog eens bekeken heb.
Als een auto de kopgroep passeert dan mag dit alleen als de koersdirectie hier toestemming voor geeft.
Als ik de beelden bekijk op http://nos.nl/video/255082-auto-rijdt-j ... ad-in.html dan rijdt de auto van de koersdirectie achter de koplopers en daar weer achter de auto's van de ploegleiders.
Ik neem aan dat de auto van de Franse televisie achter de auto van de koersdirectie reed toen de koersdirectie vroeg om ruimte te maken voor de auto van Europcar .

Volgens Christian Prudhomme is er toen het volgende gebeurt:
1. Hij gaf aan dat de auto van de Franse televisie ruimte moest maken voor de auto van Europcar omdat Voekler om assistentie vroeg.
2. De auto van de Franse televisie deed dit niet en moet volgens mij toen eerst de auto van de koersdirectie gepasseerd zijn voordat deze de renners probeerde in te halen.
3. De auto van de Franse televisie reed Flecha aan

Kon de koersdirectie niet aan die auto van de Franse televisie duidelijk maken dat hij daar de renners niet mocht passeren tussen het moment dat de auto van de Franse televisie de auto van de koersdirectie inhaalde en het moment dat Flecha aangereden werd?
Volgens mij lagen hier toch minstens een vijf tot tien seconden tussen.
Op het moment dat de auto van de Franse televisie de auto van de koersdirectie passeerde moet het toch duidelijk zijn geweest voor de tour directie dat er iets gebeurde wat niet mocht.
Ik vraag me af wat er gecommuniceerd is tussen de auto van de koersdirectie en de auto van de Franse televisie tussen het moment dat de auto van de Franse televisie de auto van de koersdirectie inhaalt en het moment dat Flecha aangereden werd.

eelcoz

eelcoz 11 jul 2011 16:25

vantheman schreef:
Kon de koersdirectie niet aan die auto van de Franse televisie duidelijk maken dat hij daar de renners niet mocht passeren tussen het moment dat de auto van de Franse televisie de auto van de koersdirectie inhaalde en het moment dat Flecha aangereden werd?
Volgens Prudhomme hebben ze dat geprobeerd maar gehoorzaamde de televisieauto niet.

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 11 jul 2011 16:26

http://www.wielerland.nl/index.php?opti ... Itemid=282 toch nog een beetje goed nieuws, was ook gewoon te verwachten.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

eelcoz

eelcoz 11 jul 2011 16:33

Ik vind het trouwens wel raar dat de bewuste auto is doorgereden. Hierboven werd gesteld dat deze toch niets kon betekenen voor Hoogerland (wat natuurlijk waar is), maar in zekere zin is het gewoon een vluchtmisdrijf. Wat nu in het hypothetische geval van een beschonken bestuurder? Maakt dat dan ineens niet meer uit omdat het in een koers was, en niet op de 'gewone openbare weg'. Ik weet niet hoe dit juridisch zit, maar eigenlijk zouden dezelfde regels moeten gelden.

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 11 jul 2011 16:46

de ploegleiders mogen ook geen tv rijden in koers dus het zijn de gewone verkeersregels lijkt mij.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

zweef
Forum-lid
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 jul 2009 14:05
Locatie: Swoll

zweef 11 jul 2011 16:47

En uiteraard zat hij al weer op zijn fiets

Morgen gewoon starten, de bikkel...
You should see me go downhill...

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 11 jul 2011 16:48

thomwittendorp schreef:de ploegleiders mogen ook geen tv rijden in koers dus het zijn de gewone verkeersregels lijkt mij.
Dan heeft Flecha een probleem.....hij reed op de verkeerde weghelft...

:)

Gebruikersavatar
stephan68
Forum-lid
Berichten: 1483
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:36

Gebruikersavatar stephan68 11 jul 2011 17:46

Een topper is hij!

http://giel.vara.nl/Audiohighlights.456 ... &tx_ttnews" onclick="window.open(this.href);return false;

En inderdaad heeft hij vandaag al weer gefietst!

http://twitpic.com/5ojcvy" onclick="window.open(this.href);return false;

En vanavond zit-ie bij de Belg!

http://twitter.com/#!/Vannieuwkerke" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie