Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.
-
zweef
- Forum-lid
zweef
27 sep 2009 02:23
simen schreef:Uit de test komt wel duidelijk naar voren dat de grotere wielen minder makkelijk sturen op technische trails. Maar weegt dat in Nederlands winterwerk op tegen de voordelen bij het rechtdoor rammen op de hobbelige karrensporen en bospaden met soms mulle zandstroken?
Ja.
Elke inch meer is bij off/allroadwerk meegenomen, zeker op het voorwiel bied het gewoon meer stabiliteit. Tevens is je algehele rechtuitstabiliteit beter (is ook van andere factoren afhankelijk zoals balhoofdhoek), voor het snelle hoeken is het dan weer net wat minder.
You should see me go downhill...
-
simen
- Forum-lid
simen
27 sep 2009 22:50
Als dit voordeel voor jullie zo duidelijk merkbaar is, dan zal de 29 toch vroeg of laat opgang vinden in het Nederlandse wintertochten circuit.
En zeker bij de strandraces waar het voordeel theoretisch nog groter moet zijn.
Zij is ook tegen
-
bartv
- Forum-lid
-
Contact
bartv
28 sep 2009 11:48
simen schreef:
En zeker bij de strandraces waar het voordeel theoretisch nog groter moet zijn.
Sssst, niet zo hard ! Dan ben ik straks in Hoek van Holland-Den Helder al mijn materiaal voordeel weer kwijt.
In mul zand en dergelijke is het voordeel van een 29er inderdaad het duidelijkst te merken. Daarnaast speelt voor mij dat het gewoon meer proportioneel is voor langere mensen. Handige bijkomstigheid is dat bij deze wielmaat heel makkelijk een setje normale 28" racebandjes om te leggen is. Wel zo makkelijk als ik deze fiets als enige fiets mee heb op vakantie maar wel graag on- en offroad wil rijden.
-
perik
- Forum-lid
perik
28 sep 2009 12:19
Zweef schreef:simen schreef:Uit de test komt wel duidelijk naar voren dat de grotere wielen minder makkelijk sturen op technische trails. Maar weegt dat in Nederlands winterwerk op tegen de voordelen bij het rechtdoor rammen op de hobbelige karrensporen en bospaden met soms mulle zandstroken?
Ja.
Elke inch meer is bij off/allroadwerk meegenomen, zeker op het voorwiel bied het gewoon meer stabiliteit. Tevens is je algehele rechtuitstabiliteit beter (is ook van andere factoren afhankelijk zoals balhoofdhoek), voor het snelle hoeken is het dan weer net wat minder.
Dat nadeel op technische trails is er niet voor iedereen. Als je erg lang bent en/of erg lange benen hebt kom je op een 26" mtb niet uit met je gewichtsverdeling. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld forumlid Seger die dik 2m lang is. Op een 26" zit hij met zijn zadel recht boven de achteras waardoor hij op steile klimmetjes meteen zijn voorwiel van de grond trekt. Op een 29" met grotere wielbasis zijn dat soort lange fietsers veel stabieler, en kunnen door een betere gewichtsverdeling en (daaruit voortvloeiend) meer vertrouwen gewoon sneller.
-
-eric-
- Forum-lid
-eric-
28 sep 2009 12:27
Ik zit te twijfelen om een mountainbike te kopen, maar zal er ook best veel mee over de weg rijden. Ik zie ik wel de voordelen van een 28" wiel. In mul zand en modder lijkt mij een 29er sneller is dan een 26" fiets. Ook op de weg zal een 29er sneller lopen.
Ik zal niet snel technische single tracks gaan rijden, maar over de weg (kleine 10 km) naar de bossen bij Norg (Drenthe). Daar een uurtje door heen knallen en dan weer over de weg terug. Ik gok dat ik met een 28", 29er misschien wel beter uit ben.
Ik kan een 2e hands Stevens X6 cross kopen. Zou dat een beetje voldoen voor mijn doeleinden?
Groet,
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
-
seger
- Forum-lid
seger
30 sep 2009 00:57
perik schreef:Dat nadeel op technische trails is er niet voor iedereen. Als je erg lang bent en/of erg lange benen hebt kom je op een 26" mtb niet uit met je gewichtsverdeling. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld forumlid Seger die dik 2m lang is. Op een 26" zit hij met zijn zadel recht boven de achteras waardoor hij op steile klimmetjes meteen zijn voorwiel van de grond trekt. Op een 29" met grotere wielbasis zijn dat soort lange fietsers veel stabieler, en kunnen door een betere gewichtsverdeling en (daaruit voortvloeiend) meer vertrouwen gewoon sneller.
Ik had het niet beter kunnen zeggen Perik. Ik heb het al vaker geroepen: ik ga nooit meer terug naar een 26". Ik zit zoveel beter op mijn fiets met de grote wielen en rijd er stukken beter op. Ook op technische stukken. Scherpe bochten is af en toe even lastig, maar dat waren ze op de 26" ook al. [met mijn lengte is gewicht verplaatsen wat lastiger. Of ik ben gewoon niet behendig genoeg
] De tijd die ik daar verlies op een 26" maak ik echter op de rechte stukken op mijn 29" weer meer dan goed.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
-
henschoten
- Forum-lid
henschoten
09 okt 2009 11:52
Voor wie een super 29-er zoekt tegen een superprijs:
12GO heeft een wereld-opruiming: €1999 voor een GF Superfly! Now or never!
-
perik
- Forum-lid
perik
09 okt 2009 13:36
henschoten schreef:Voor wie een super 29-er zoekt tegen een superprijs:
12GO heeft een wereld-opruiming: 1999 voor een GF Superfly! Now or never!
Oeioei! Gelukkig heb ik geen budget, anders was ik nog in de verleiding gekomen
-
bosna
- Forum-lid
bosna
13 okt 2009 00:14
ben er geweest fiets zag er goed uit , maar ben toch maar voor de alu paragon 29er gegaan . was ook goed afgeprijsd .
fietst wel super lekker , ben echt blij met die grote wielen .
-
oldboy
- Forum-lid
oldboy
13 okt 2009 14:19
Net contact opgenomen met 12GO voor die aanbieding van de Superfly 29er..............kreeg te horen dat mijn maat al verkocht is......BOEHOEEE....
-
henschoten
- Forum-lid
henschoten
14 okt 2009 14:23
yep. da's balen. tegen mij zei-tie dat het heel hard ging en hoewel ik altijd graag even wat langer over een dergelijk besluit (=bedrag) nadenk, ben ik dit keer een half uur na mijn telefoontje letterlijk in de auto gestapt en die fiets op gaan halen. Het was te mooi om er echt lang over te dralen. Intussen gisterenmiddag even snel 10 kilometertjes in het bos gemaakt. eerste indruk. Super!(fly). MOet nog wel finetunen aan de vork en de banden(spanning) en remmen en derries e.d. Fiets is niet echt met veel liefde een aandacht gemonteerd.
-
perik
- Forum-lid
perik
14 okt 2009 14:26
Waar zijn de foto's!?