Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Het gewicht van de wielrenner

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 07 jan 2010 17:12

@Pierre92 Nou als vrouw heb je natuurlijk die hele hormoon huishouding door de cyclus, dus van de 4 weken per maand heb ik 1 week waar alles wat trager en sipper en chagerijniger gaat en waar ik wat minder trek heb, alsof ik ziek ga worden.
De week daarna heb ik meestal echt trek in fris eten, appels, groente en ook licht eten.
Die andere twee is eigenlijk twee weken lang non stop honger hebben, dat is aan het begin van die twee weken minder en aan het eind echt extreem en het maakt dan niet uit of ik heel veel of heel weinig eet, honger blijft.

Niet elke vrouw heeft alles precies hetzelfde, bij mij uit het zich echt op deze manier. Ook met sporten heb ik echt anderhalve week waarin ik zwak ben, dat mijn benen echt pijn doen en dan rijd ik heus wel door, alleen het gaat zwaarder, hartslag en lichaamstemperatuur zijn dan ook hoger.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 07 jan 2010 17:20

O, ik was er van uitgegaan dat je man was ;) Maar ik herken dat ook wel. In het begin van het jaar 2009 heb ik ook een periode gehad dat ik gewoon heeel veel trek had (honger), ongeacht of ik meer of minder at. Tegenwoordig is het een stuk minder, alhoewel ik altijd wel wat lust ;). Maarja ik eet liever 'eerlijk', dus op gezette tijden en dan een echte maaltijd. Ik zal nooit een handje chips naar binnen werken ofzo, zomaar. Dat is ook een goede manier om op gewicht te blijven. Op gezette tijden eten, en tussendoor niet. Das ook beter voor je darmkanaal volgens mij.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

nieuweling
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 02 dec 2009 15:43

nieuweling 07 jan 2010 17:24

Waarom is die onder 20 bmi blijven zou belangrijk pierre? Mijn Bmi is iets onder de 18 en ik voel me goed in m'n vel.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 jan 2010 17:32

[quote="Pierre92"]Ik blijf op gewicht door gewoon veel met voeding bezig te zijn. Door gestructureerd elke dag te eten wat ik verbrand val ik niet af en kom ik niet bij. Ik zorg ervoor dat ik veel koolhydraten binnen krijg. Dat betekent brood belegd met zoetigheid: appelstroop, jam en krentenbrood. Ook eet ik veel fruit: bananen, appels, sinasappels en heel veel rozijnen. Daarbij aardappelen, pasta, friet, noem het maar op. Met veel koolhydraatrijke sauzen zoals tomatenketchup, chilisaus, currysaus. En daarbij: vet en eiwitten zijn niet slecht!!! Een boterpam met kaas is ook prima, evenals kaas door de macaroni. Ik fiets dan ook wel heeeeel veel dus ik kan ook lekker dooreten. Belangrijk is wel dat je niet lager gaat dan een BMI van 20.

Supperrose je had het over hormonen: hoe zit dat precies? Hier ben ik erg benieuwd naar![/quote]

Je bent 17 en je sport veel, dan hoef je helemaal niets te doen om op gewicht te blijven. Dat gaat vanzelf.

En een BMI onder de 20 zegt helemaal niets. Ik heb nu toevallig precies een BMI van 20, dat is 't hoogste wat ik ooit gehaald heb... En dat het nu hoger is komt niet omdat ik dikker ben, maar omdat ik ook maar eens krachttraining ben gaan doen. BMI zegt helemaal niets voor sporters, een leuk getalletje om mensen met veel overgewicht wakker te schudden, maar daar houdt 't ook echt bij op.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gianni1985
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 aug 2009 15:43

gianni1985 07 jan 2010 17:39

Wat een reacties allemaal...
Wat ik wel van mijn eigen lichaam heb geleerd is dat niets zo moeilijk is om op gewicht te blijven...
Ik ben nu bijvoorbeeld in 3 dagen tijd 1,5 kilo bijgekomen.... Wel heb ik elke dag gesport (2x 1 uur spinning en 1x 2.5 uur MTB).. verder normaal gegetene en gedronken... niks vreemds....

dat is wel zo vreemd....

het is er ook wel weer zo af in het voorjaar, maar het blijkt maar dat je gewicht niet onder controle is te houden, althans zeer moeilijk

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 07 jan 2010 18:03

[quote="Gianni1985"]Wat een reacties allemaal...
Wat ik wel van mijn eigen lichaam heb geleerd is dat niets zo moeilijk is om op gewicht te blijven...
Ik ben nu bijvoorbeeld in 3 dagen tijd 1,5 kilo bijgekomen.... Wel heb ik elke dag gesport (2x 1 uur spinning en 1x 2.5 uur MTB).. verder normaal gegetene en gedronken... niks vreemds....

dat is wel zo vreemd....

het is er ook wel weer zo af in het voorjaar, maar het blijkt maar dat je gewicht niet onder controle is te houden, althans zeer moeilijk[/quote]

Hoi,

Geen zorgen maken. Die 1,5Kg in 3 dagen KAN geen permanent gewicht zijn. Wellicht toch meer gedronken na je Spinning oid.

Ik durf te wedden dat vandaag of morgen die 1.5Kg weer weg zijn.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 07 jan 2010 18:15

[quote="Gianni1985"]Wat een reacties allemaal...
Wat ik wel van mijn eigen lichaam heb geleerd is dat niets zo moeilijk is om op gewicht te blijven...
Ik ben nu bijvoorbeeld in 3 dagen tijd 1,5 kilo bijgekomen.... Wel heb ik elke dag gesport (2x 1 uur spinning en 1x 2.5 uur MTB).. verder normaal gegetene en gedronken... niks vreemds....
[/quote]

En dan ben je nog geeneens vrouw... De al door @superrose genoemde hormooncyclus kan er ook voor zorgen dat je op bepaalde momenten in je cyclus vocht vasthoudt (vooral vlak voor de menstruatie). Kan zomaar 2 kg schelen in gewicht!

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 07 jan 2010 18:22

[quote="Amclassic-fan"][quote="Pierre92"]Ik blijf op gewicht door gewoon veel met voeding bezig te zijn. Door gestructureerd elke dag te eten wat ik verbrand val ik niet af en kom ik niet bij. Ik zorg ervoor dat ik veel koolhydraten binnen krijg. Dat betekent brood belegd met zoetigheid: appelstroop, jam en krentenbrood. Ook eet ik veel fruit: bananen, appels, sinasappels en heel veel rozijnen. Daarbij aardappelen, pasta, friet, noem het maar op. Met veel koolhydraatrijke sauzen zoals tomatenketchup, chilisaus, currysaus. En daarbij: vet en eiwitten zijn niet slecht!!! Een boterpam met kaas is ook prima, evenals kaas door de macaroni. Ik fiets dan ook wel heeeeel veel dus ik kan ook lekker dooreten. Belangrijk is wel dat je niet lager gaat dan een BMI van 20.

Supperrose je had het over hormonen: hoe zit dat precies? Hier ben ik erg benieuwd naar![/quote]

Je bent 17 en je sport veel, dan hoef je helemaal niets te doen om op gewicht te blijven. Dat gaat vanzelf.

En een BMI onder de 20 zegt helemaal niets. Ik heb nu toevallig precies een BMI van 20, dat is 't hoogste wat ik ooit gehaald heb... En dat het nu hoger is komt niet omdat ik dikker ben, maar omdat ik ook maar eens krachttraining ben gaan doen. BMI zegt helemaal niets voor sporters, een leuk getalletje om mensen met veel overgewicht wakker te schudden, maar daar houdt 't ook echt bij op.

[/quote]

Ik ben een controlfreak. Daarom houd ik goed bij wat ik eet. Als je er niet op let, loop je het risico te weinig of juist te veel te eten. Vooral dat eerste is niet ideaal voor een sporter. Enne BMI zegt heus wel wat! T'is alleen een grove indicatie. Ik heb bijvoorbeeld een BMI van pak en beet 20, terwijl m'n broertje een BMI heeft van 22 of zoiets. Hij oogt veel magerder dan ik. Het is inderdaad ook lichaamsbouw.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 jan 2010 20:27

Als je te weinig eet dan krijg je honger, eet wat meer tot je geen honger meer hebt en het probleem is opgelost. Zit je vol dan heb je genoeg gegeten... Oh zo simpel zo lang je jong bent of een hoge stofwisseling hebt.
En nee BMI is gewoon doelloos voor sporters en het zegt niet. M'n broertje heeft een BMI van 18, is hij dunner dan mij? Nee, alleen minder spieren... Vetpercentage zegt veel meer, maar ook dat is zeer persoonlijk. En daarnaast is het lastig om het nauwkeurig te bepalen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bmiller
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 25 mar 2008 11:47

bmiller 08 jan 2010 10:01

Het goed uit te laten rekenen hoeveel energy/ calorieen je echt dagelijks nodig moet hebben is heel belangrijk. Kijk de standaarden voor een vrouw 2000 en man 2500 zijn weer gemiddelden. Als je maar iets langer bent dan normaal en vrijwel iedere dag sport dan kan het maar zo zijn dat je als man op de 3000 moet zitten. Op die basis kun je heel goed je voedingspatroon aanpassen.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 08 jan 2010 12:49

huh iemand die langer is verbrand meer? Dat lichaam is dan toch gebouwd op die lengte?
Misschien ben ik wel heel dom, maar dat wist ik niet.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Plaats reactie