Mountainbike Show Your Stuff
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Hoe minder vering hoe meer techniek je moet hebben. Drunen ken ik niet. Op de andere 2 parcoursen ben ik sneller met de CX. Echte mtb parcoursen heb je alleen in het buitenland of je moet draaien en keren op de vierkante centimeter.
Mtb'en doe je in het buitenland, in de lage landen voldoet een CX. Als ik stop met wedstrijdsport dan komt er een fully, want daarmee kan je echt mtb'en. En ja er zijn uitzonderingen die zo goed kunnen sturen dat ze zich in de Alpen redden zonder vering, maar ik ken m'n beperkingen ;)
Mtb'en doe je in het buitenland, in de lage landen voldoet een CX. Als ik stop met wedstrijdsport dan komt er een fully, want daarmee kan je echt mtb'en. En ja er zijn uitzonderingen die zo goed kunnen sturen dat ze zich in de Alpen redden zonder vering, maar ik ken m'n beperkingen ;)
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40118
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ron501 schreef:Misschien snap ik het nog niet maar de laatste 4 a 5 replay's van page 10 en nu van page 11 is wel erg off-topic. En nog wel door een moderator.
Titel is "show your stuff".
2 moderators
Less is bore
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45
Enrico-S-works schreef:Duidelijk. Zodra de nieuwe Epic S-Works bij m'n FM staat ga ik hem gewoon eens proberen. Vermaak me kostelijk op m'n huidige fiets. Dus niets te verliezen en zoals al gezegd; ben er zeer tevreden mee.
Wordt later vervolgd. Gr.
Het is natuurlijk vloeken in de kerk, maar probeer voor de grap dan ook eens een Cannondale Scalpel. Ben dit jaar overgestapt van HT naar Scalpel en heb niets meer dan lof: veel comfortabeler, lichter, net zo strak, klimt net zo goed maar daalt veel sneller dan mijn oude F600.
-
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15
Amclassic-fan schreef:Maar op een klein stukje Zuid-Limburg na pak je toch altijd de crossfiets omdat die veel sneller is. Alleen voor wedstrijden zou ik nog kiezen voor een HT, maar die gaan voor 't grootste gedeelte ook nog met de lock-out erop. In het buitenland heb je wel een fully nodig, zeker in het hoog gebergte.
Een crossfiets is langzaam. Leuk om rechtdoor te fietsen en km's te maken, maar zodra er iets gestuurd of geremd moet worden heb je er niets aan.
Wil je snel offroad fietsen in de NL, pak dan een racy HT frame en zet er een starre vork in.
Je hebt dan dezelfde efficientie, maar er valt dan nog daadwerkelijk mee te mtb'en. Je kan je fiets dan ook met een gerust hart uitlaten in het buitenland (als je techniek in orde is iig.).
-
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15
Daniel1975 schreef:Ik heb een hekel aan lefty's (lelijk en vind ze niet lekker sturen),
Mag ik vragen wat je er niet fijn aan vind? Te slap of juist te stijf bijv..
Je bent namelijk de eerste waarvan ik lees dat 'ie de rijeigenschapppen niet kan waarderen.
Qua looks ben ik het met je eens, maar het schijnen juist zo'n fijne vorken te zijn, vandaar mijn vraag..
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40118
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Is ook mijn ervaring. Maar voor 90% van de veldtochten in NL volstaat een CX prima. Plus dat je er wat prettiger mee op de weg fietst. Rij liever op een CX 20km naar een toertocht en weer terug dan op een ATB.KukeleKupers schreef: Een crossfiets is langzaam. Leuk om rechtdoor te fietsen en km's te maken, maar zodra er iets gestuurd of geremd moet worden heb je er niets aan.
Die starre vork ben ik het niet mee eens. Een goede verende vork is al heel snel sneller, zeker als je een poplock op je stuur hebt. In hobbelige bochten heb je met een verende vork veel meer grip en stuurprecisie en op een stuiterend pad hou je makkelijker je snelheid.Wil je snel offroad fietsen in de NL, pak dan een racy HT frame en zet er een starre vork in.
Lefty: ik heb er 1x een middag mee gereden en een keer een volle ronde Amerongen. De veereigenschappen en de stijfheid van de Lefty konden mij wel bekoren, had een beetje het FOX gevoel, maar ik had het gevoel dat ie steeds opzij trok. Bleek ook wel toen ik met losse handen op het asfalt reed, waarbij ik continue moest corrigeren.
Liefst zou ik zelf een FOX RLC hebben met een Rockshox poplock.
Less is bore
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
@Daniel En jij denkt dat dat normaal is voor een Lefty? Waarschijnlijk was de boel gewoon niet meer recht...
@Beide De enige veldtoertochten waar je met een CX in de problemen komt is in Z-Limburg, kom je elders in de problemen dan kan je gewoon niet sturen. De afdalingen waar je in de problemen zou komen met een CX in bijv zandafgravingen zitten nooit in toertochten.
@Daniel. Waarom zag ik jouw dan ieder weekend weer op een CX rijden? Meestal ga je toch met de auto op pad. Had je Ilona makkelijker bij kunnen houden
@Beide De enige veldtoertochten waar je met een CX in de problemen komt is in Z-Limburg, kom je elders in de problemen dan kan je gewoon niet sturen. De afdalingen waar je in de problemen zou komen met een CX in bijv zandafgravingen zitten nooit in toertochten.
@Daniel. Waarom zag ik jouw dan ieder weekend weer op een CX rijden? Meestal ga je toch met de auto op pad. Had je Ilona makkelijker bij kunnen houden
Heren..... Ieder zijn ding! En of je nu op een MTb of een cx rijdt, met de fiets of met de auto naar een toertocht gaat, zolang je maar lol hebt toch? We zijn tenslotte geen van allen prof.
Overigens ben ik van mening dat een crossfiets, als je er een beetje mee overweg kan, negen van de tien keer in het voordeel is. Nu ben ik geen fan van MTB's in Nl, maar objectief bekeken is de crossfiets sneller. In ZUid Limburg vond ik het niet helemaal tof met mijn cx, maar verder kan ik er prima mee uit de voeten. Mul zand is met de MTb sneller, maar of dat beetje winst opweegt tegen de rest van de paden?
Overigens ben ik van mening dat een crossfiets, als je er een beetje mee overweg kan, negen van de tien keer in het voordeel is. Nu ben ik geen fan van MTB's in Nl, maar objectief bekeken is de crossfiets sneller. In ZUid Limburg vond ik het niet helemaal tof met mijn cx, maar verder kan ik er prima mee uit de voeten. Mul zand is met de MTb sneller, maar of dat beetje winst opweegt tegen de rest van de paden?
~live fast, die young ~
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Alles hangt af van het type parkoers, ook in NL.
What makes the boat go faster?