Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Speedplay Zero.

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 23 mar 2009 22:44

Rezne schreef:Het minst belastende systeem, tsjah: alles valt of staat met de afstelling en instelling. In principe heb je met Look, Shimano, Time dezelfde mogelijkheden.
Speedplay heeft als voordeel dat je de plaatjes niet hoeft te vervangen om de speling te veranderen.


Niet helemaal waar, de zijdelingse speling die Speedplay heeft kun je niet met de genoemde systemen "instellen".
Dit is een van de redenen dat ik er voor heb gekozen, mijn rechterknie is redelijk slecht en met alle bovengenoemde systemen krijg ik last bij langere ritten en bij Speedplay niet.

De "float" van het pedaal is voor mij juist de reden (noodzaak) om er mee te rijden.
"Try not. Do or do not......there is no try"

mikey
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 jul 2006 22:29

mikey 01 apr 2009 01:32

[quote="Method 1.1"]Heb hier al veel gelezen, maar wat me wat verontrust is dat je de kracht niet kan instellen om uit te klikken. Hebben sommige hier problemen mee?quote]

Mijn linkerpedaal klikt heel makkelijk uit, maar mijn rechterpedaal gaat zwaarder. Dat is vreemd omdat er niets aan in te stellen is. Vuiligheid kan het niet zijn, want pedalen zijn nieuw. Iemand een idee waarom het uitklikken van het ene pedaal zwaarder (voor mij eigenlijk te zwaar) is dan het andere en wat er eventueel aan te doen is? Ik ervaar dit als lastig, tevens gaat het inklikken moeizaam maar dat is hopelijk een kwestie van ervaring.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 apr 2009 11:39

De schroeven van het plaatje harder aangedraaid onder je rechter schoen?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 01 apr 2009 11:47

Na drie jaar (en veel te weinig smeren, wel enkel in goed weer gereden) heeft mijn rechter speedplay X5 pedaal de geest gegeven (lagers versleten). Ik heb intussen zitten denken dat ik graag nog wat dichter met de voet bij de crank wil zitten.
1. Hebben anderen hier ook ervaren dat er te weinig zijdelingse instelmogelijkheden zijn bij speedplay om met de vier schroefjes de voet dichter bij de crank te krijgen (verkleinen Q-factor)?
2. De X2 en X1 hebben een 2mm kortere as. Bij de zero vind ik niets over aslengtes op de website (terwijl ik dat toch als vrij belangrijk acht!)? Iemand een idee of daar ook verschil in zit tussen de verschillende modellen?
3. Waar kan (bes/snel/goedkoop) ik lagers voor X5 kopen?

Verder zijn de plaatjes na 3 jaar nog altijd perfect. Ik denk dat dat wel anders is als je veel in vuil weer rijdt...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

stockie
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 okt 2006 19:43

stockie 01 apr 2009 11:54

Ja, ik heb ook het 'probleem' met de afstand tot de crankarm. Ik met de plaatjes maximaal naar de buitenkant de zool plaatsen voor een goede positionering. Maar, ik kan ze wel degelijk juist plaatsen.

De assen van de titanium speedplay zero's zijn nog steeds iets korter dan ss versie. (ik denk dat het 2 mm is)
Stockie

bazz
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 10 jan 2006 22:34

bazz 02 apr 2009 01:27

Mikey schreef:
Method 1.1 schreef:Heb hier al veel gelezen, maar wat me wat verontrust is dat je de kracht niet kan instellen om uit te klikken. Hebben sommige hier problemen mee?quote]

Mijn linkerpedaal klikt heel makkelijk uit, maar mijn rechterpedaal gaat zwaarder. Dat is vreemd omdat er niets aan in te stellen is. Vuiligheid kan het niet zijn, want pedalen zijn nieuw. Iemand een idee waarom het uitklikken van het ene pedaal zwaarder (voor mij eigenlijk te zwaar) is dan het andere en wat er eventueel aan te doen is? Ik ervaar dit als lastig, tevens gaat het inklikken moeizaam maar dat is hopelijk een kwestie van ervaring.


Bij mij juist hetzelfde probleem. Rechter uitklikken veel moeizamer dan links. Inklikken verloopt ook niet van een leien dakje. :/
Kan zijn omdat alles nog nieuw is, hopelijk is er binnenkort beterschap of ze belanden terug in hun doos.

stockie
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 okt 2006 19:43

stockie 03 apr 2009 20:21

Vergeet ook niet om zowel plaatjes als pedaal in te spuiten met wat smeermiddel met teflon. Dat vergemakkelijkt het inklikken, vermindert de slijtage en zorgt er ook voor dat er helemaal geen bijgeluidjes zijn :)
Stockie

mikey
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 jul 2006 22:29

mikey 04 apr 2009 18:18

Amclassic-fan, ik heb de schroeven van de rechterplaat gecontroleerd, maar ze lijken niet vaster aangedraaid dan de linker. Ik heb beide plaatjes opnieuw gemonteerd.

Stockie, teflon had ik nog niet gebruikt en heb dat nu wel gedaan in het pedaal en de veer van de plaatjes. Het lijkt hierdoor iets soepeler te gaan.

Bazz, toevallig dat jij precies dezelfde ervaring hebt. Heb zojuist een stukje gereden en niks anders gedaan dan in- en uitklikken en je merkt dat door het zelf doen en het "inwerken" van de pedalen het wel steeds beter gaat. Toch blijft b.v. het inklikken zwaarder als bij Look, daar kon je gewoon stilstaand de schoen in het pedaal klikken. Bij de Speedplays lukt me dat alleen tijdens het rijden wanneer er meer kracht gezet kan worden. Ik heb wel het idee dat het goed komt en zal de pedalen niet terugdoen in de doos. Succes ermee!

swifty
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 30 okt 2005 16:40

swifty 27 apr 2009 18:30

Voor degenen die op zoek zijn naar een goedkoop adres: Ik heb vorige week een paar rode speedplay Zero Chromoly besteld bij Bikelevel. Ze hebben daar nu uitverkoop, en de Chromoly versie is daar nu maar €71.50. De stainless versie is €119. Heb ze nergens voordeliger gezien, dus ik dacht ik meld het maar even.

Bij de weg: Eerste indrukken van dit pedaal zijn erg goed. Ook de installatie viel 100% mee.

johnnieboy
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mei 2009 22:26

johnnieboy 06 mei 2009 23:49

Na Look en Shimano SPD-SL gebruik ik nu de Zero stainless, ik was snel gewend aan het toch wel afwijkende systeem.
In de bijgevoegde instructies staat dat je na elke(!) rit de cleatsprings en contactarea moet inspuiten met een dry-lube teflonspray.
Waarschijnlijk is dat iets overdreven, maar ik doe het om de 2/3 weken en gevoelsmatig blijft het in en uitklikken erg soepel gaan.

Gebruikersavatar
ld001
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 04 jan 2006 14:16

Gebruikersavatar ld001 11 mei 2009 13:28

Bij mij gaat het uitklikken te soepel zeker na het invetten. Bij plotselingen versnellingen met veel kracht (wesdstrijden) gaat het nog wel eens mis. Weet iemand wat ik daaraan kan doen?

tr1969
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 31 mar 2006 23:58

tr1969 11 mei 2009 15:47

Ik heb er nu een paar honderd kilometer mee gereden en moet zeggen dat het me goed bevalt. Heb de Zero stainless en geen enkel probleem ervaren.
Eerst nog wel even moeten zoeken naar de juiste manier om in te klikken (schoenplaatje zoeken zullen we maar zeggen).
Dubbelzijdig inklikken wel erg lekker.

Nu nog even spelen met de zijdelingse speling.

Voor wat betreft de opmerking LD001 kan het misschien helpen om in plaats van een smeermiddel op basis van teflon een middel als Multispray 1000 of WD 40 te proberen aangezien deze minder extreme smeereigenschappen hebben.
Anima Sana in Corpore Sano

Canyon Grail

Plaats reactie