Over de wielersport en zijn beoefenaars.

WK salzburg

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 28 sep 2006 13:53

Voor mij is de beste renner van het jaar de nummer 1 in het UCI klassement. Daar hebben sprinters, eendagsrenners en ronderenners / klimmers allemaal de kans om hoog te eindigen. Het WK is zo ongeveer een gewone ProTour wedstrijd. Natuurlijk is zo'n WK traditie... Maar ik vindt het jammer dat renners niets hebben met de trui voor de leider in de Protour stand (voorheen WB). Boonen had er zelfs een hekel aan, omdat hij zijn regenboogtrui niet kon dragen. Toen Boonen trouwens die 'stomme' rode trui voor de leider in de Beneluxtour niet wilde dragen, omdat hij nog even in zijn regenboogding wilde rondrijden... Daar zakt mijn broek van af.

dario
Forum-lid

dario 28 sep 2006 14:37

Enerzijds begrijpelijk omdat de regenboogtrui gewoon een veel langere traditie heeft dan de witte PT-trui, en dus automatisch een grote uitstraling heeft (ook al omdat hij mooier is). En anderzijds, als je de WK-erelijst overloopt zie je toch dat die overwegend toppers bevat, en als dusdanig een mooi en vrij representatief overzichtje van de groten uit de wielerhistorie vormt (op een paar uitzonderingen na natuurlijk: iemand als Bartali ontbreekt in het kransje, en een Laurent Brochard had er voor mij nu echt niet in gemoeten, maar soit), dus lijkt het me normaal dat elke renner hier graag voor zou willen tekenen.
Natuurlijk is het een grotere verdienste om de beste te zijn over een heel seizoen - maar ook in de wereldbeker heeft Bettini zijn sporen wel verdiend lijkt me, dus wat dat betreft verdient hij zeker zijn plaats in het erelijstje - maar het is toch opwindender en spannender om een hoofdprijs te pakken met één grote overwinning dan door het een heel jaar verzamelen van punten in een regelmatigheidscriterium (zodat de strijd vaak voor het einde van de competitie al gestreden is). En bovendien is het WK de enige koers die nog met landenploegen gereden wordt, en alleen daarom al uniek.     Hier nemen ook de allerbeste renners het tegen elkaar op, die mekaar de rest van het jaar vaak ontlopen: de beste Italianen focussen op de Giro, de beste Spanjaarden op de Vuelta, de beste Belgen op de klassiekers en de rest op de Tour (bij wijze van spreken natuurlijk, maar toch)...
Ik vind ook wel dat er meer afwisseling in de omlopen zou moeten, zodat  je het ene jaar een sprinter, het andere jaar een echte klimmer, en het volgende jaar weer een klassieke strijder à la Boogerd  of Bettini op het podium krijgt: zowel Cipollini als Lucien Van Impe verdienen immers hun plaats in de galerij der groten...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 28 sep 2006 20:30

Meer afwisseling ja (lees: meer WK's voor klimmers). Dat de beste renners naar het WK gaan, is niet helemaal waar. Zo vangen de goede renners uit kleine landen als Zwitserland, Luxemburg vaak achter het net. Luxemburg heeft zeker drie toppers, maar mag er maar een afvaardigen. Daarnaast heb je natuurlijk het kopman - knechten syndroom: Je vaardigt een team af, niet zozeer de 10 besten. Landen als Italie en Belgie hebben er elk jaar weer last van.

dario
Forum-lid

dario 29 sep 2006 12:37

Akkoord, vooral Luxemburg wordt onterecht benadeeld: wat dat betreft is het reglement dringend aan bijsturing toe! (maar die discussie is hier al eerder gevoerd)
Wat dat team betreft: ik vind het anders wel knap om te zien hoe Italië er (soms) in slaagt om met een selectie die voor 2/3 uit potentiële kopmannen bestaat toch een echte ploeg te vormen: niet evident, maar àls het lukt heb je natuurlijk wel een "dream team"! (wie zou er geen "helpers" willen als Rebellin, Di Luca en Ballan?)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Plaats reactie