Over de wielersport en zijn beoefenaars.

EPO: de gestolen zege

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 02 okt 2006 17:56

Quoten: Origineel geplaatst door dwangarbeider op 02 Oktober 2006

Ik denk dat het in de (semi)professionele wielrennerij niet zozeer gaat om het toedienen van één wondermiddel waardoor je opeens 15 harder kan trappen.  De moderne dopingpraktijk draait meer om het gecombineerd gebruik van de juiste produkten op de juiste tijdstippen in de juiste hoeveelheden en met gebruikmaking van de juiste methodes om de doping te maskeren.  Niet zo eenvoudig dus. Het is meer een kwestie van veel kleine stapjes maken een grote vooruitgang.  Bvb Epo zal de zuurstoftransportcapaciteit naar de spieren verhogen, je moet dan wel voldoende spiermassa hebben om optimaal te profiteren van dit voordeel, dus je neemt groeihormoon of spierversterkers. Misschien nog wat cortisone of amfetamine om minder pijn te voelen als je tot het uiterste gaat. 
Je moet natuurlijk ook nog een uitgekiend trainingsprogramma kunnen afwerken.  Als je alles bij elkaar neemt, zul je wel een aanzienlijke prestatieverbetering bekomen, misshien wel 15.

Probleem ook nog eens is dat zodra je stopt het de prestatieverbetering binnen enkele dagen/weken weer weg is. Tevens niet te vergeten mogelijke schadelijke -langetermijn- gevolgen voor je gezondheid.
Voor mezelf wil ik mijn prestaties jaar in jaar uit op een hoger nivo brengen. Dit lukt alleen door (gericht) te trainen, gezonde voeding en goed luisteren naar je lichaam.
What makes the boat go faster?

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 02 okt 2006 18:39

Quoten: Origineel geplaatst door Livio Livius op 02 Oktober 2006

Quoten: Origineel geplaatst door rene1 op 02 Oktober 2006

Waarom zouden ze het willen maskeren? EPO is toch niet verboden (zolang je hematocriet maar binnen de grenzen blijft) of heb ik dat verkeerd begrepen?

Voor rijders die aan officiele wedstrijden meedoen is het verboden. Een ieder ander mag het gewoon gebruiken.

Ja, ik mag ook gewoon naar de kruidvat of apotheek gaan om mij vol te proppen met elk middel dat vrij verkrijgbaar is (of dat verstandig is, laat ik in het midden). EPO is volgens mij niet vrij verkrijgbaar, enkel op recept voor mensen met nierstoornissen.
Het gebruik van EPO is altijd verboden, als je tenminste wilt deelnemen aan wedstrijden. Standaard geldt dat je hematocrietwaarde nooit boven de 50 mag bevinden; dan volgt diskwalificatie (simpelweg omdat het niet veilig is te gaan fietsen*). Het laatste staat los van het gebruik van verboden middelen.
*opm. volgens mij wordt je dan ook per direct verzocht contact op te nemen met een ziekenhuis, om deze te hoge hematocriet-waarde, die levensbedreigend is, terug te brengen op een aanvaardbaar niveau (hemodilutie)

lazo
Forum-lid

lazo 02 okt 2006 18:48

Quoten: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 02 Oktober 2006

Quoten: Origineel geplaatst door rene1 op 02 Oktober 2006

Waarom zouden ze het willen maskeren? EPO is toch niet verboden (zolang je hematocriet maar binnen de grenzen blijft) of heb ik dat verkeerd begrepen?

Voor rijders die aan officiele wedstrijden meedoen is het verboden. Een ieder ander mag het gewoon gebruiken.

Ja, ik mag ook gewoon naar de kruidvat of apotheek gaan om mij vol te proppen met elk middel dat vrij verkrijgbaar is (of dat verstandig is, laat ik in het midden). EPO is volgens mij niet vrij verkrijgbaar, enkel op recept voor mensen met nierstoornissen.
Het gebruik van EPO is altijd verboden, als je tenminste wilt deelnemen aan wedstrijden. Standaard geldt dat je hematocrietwaarde nooit boven de 50 mag bevinden; dan volgt diskwalificatie (simpelweg omdat het niet veilig is te gaan fietsen*). Het laatste staat los van het gebruik van verboden middelen.
*opm. volgens mij wordt je dan ook per direct verzocht contact op te nemen met een ziekenhuis, om deze te hoge hematocriet-waarde, die levensbedreigend is, terug te brengen op een aanvaardbaar niveau (hemodilutie)

En mister 60 dan,die heeft de tour uitgereden met nog een véél hogere hematokrietwaarde,en die is der nie van kapotgegaan.

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 02 okt 2006 18:50

Iets begrijp ik niet. Waarom gebruiken renners (of sporters in het algemeen) niet-lichaamseigen EPO om te frauderen? Er zijn inmiddels toch betere alternatieven, waar minder grote risico's aan vastkleven... i.v.m. betrappen.
Bloeddoping kennen we. Maar wat te denken van gentechnologie, gendoping?

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 02 okt 2006 18:52

Quoten: Origineel geplaatst door lazo op 02 Oktober 2006

En mister 60 dan,die heeft de tour uitgereden met nog een véél hogere hematokrietwaarde,en die is der nie van kapotgegaan.

Tja als je antistollingsmiddelen slikt - hebben we het hier op het forum al over gehad - dan zul je minder grote risico's op bijv. trombose hebben. Veilig zal het niet zijn, 60 procent is een buitengewoon hoog percentage.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 02 okt 2006 18:53

Nog niet, echter misschien over 2-5-10 jaar wel. Lange termijn gevolgen zijn nog niet echt bekend.

rene1
Forum-lid

rene1 02 okt 2006 19:22

Nog niet, echter misschien over 2-5-10 jaar wel. Lange termijn gevolgen zijn nog niet echt bekend.

En m'n opa heeft altijd gerookt ..en nooit kanker...blabla. Lazo; je krijgt geen garantie om dood te gaan, je neemt alleen een (flink) hoog risico.

pantani
Forum-lid

pantani 02 okt 2006 19:56

Vind echt wel dat LAZO gewoon nuchter ermee om gaat!
Hij houd evenveel van de sport,het is gewoon hypocriet te ontkennen,stond trouwens weer een zeer mooi artikel in Wieler Revue!!
il magnifico

dutchflandrien
Forum-lid

dutchflandrien 02 okt 2006 20:35

ongeloofelijk wat die renners allemaal doen en vreten om de boel te kunnen belazeren.

als je ze wijs zou maken dat stront camoufleert zouden ze het ook nog opvreten.
RIDLEY the speed weapon

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 02 okt 2006 20:40

Quote: Origineel geplaatst door lazo op 02 Oktober 2006

Moreno Argentin heeft zijn carrière vroegtijdig beëindigd na een trombose.....
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 02 okt 2006 23:42

Quoten: Origineel geplaatst door dutchflandrien op 02 Oktober 2006

ongeloofelijk wat die renners allemaal doen en vreten om de boel te kunnen belazeren.als je ze wijs zou maken dat stront camoufleert zouden ze het ook nog opvreten.

Ik denk niet dat ze waspoeder zullen opeten.  Ik heb eens gehoord dat er een produkt bestond waarmee je je vingers moest bevochtigen alvorens naar de controle te gaan.  Als je dan moest plassen, piste je zogezegd per ongeluk op je vingers of je zorgde ervoor dat je vingers in het potje urine kwamen.  Alzo verkreeg men dan een negatief urinestaal.  dit produkt zou dus wel eens waspoeder kunnen zijn.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 02 okt 2006 23:47

Quote: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 02 Oktober 2006
Iets begrijp ik niet. Waarom gebruiken renners (of sporters in het algemeen) niet-lichaamseigen EPO om te frauderen? Er zijn inmiddels toch betere alternatieven, waar minder grote risico's aan vastkleven... i.v.m. betrappen.Bloeddoping kennen we. Maar wat te denken van gentechnologie, gendoping?

Gentechnologie/gendoping is nog niet vergenoeg. Is nog in het laboratoriumfase, men denkt over ca 5 jaar beschikbaar voor sporters. Al zullen er zeker zijn die al eerder beginnen, met alle risico's van dien.

Plaats reactie