Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

altijd een helm??

whocares
Forum-lid

whocares 02 okt 2006 18:50

Dat is nou net de verkeerde gedacht ; alleen fietsen en zonder helm . Aantal jaar geleden kwamen we uit bij een ongeval , net gebeurd , van een alleen fietsende wielrenner maar deze droeg gelukkig een helm. Een auto van schuin rechtsvoor komende had hem niet gezien en een aanrijding het gevolg . Fietser midden op de straat bloed kwam gelukkig , na enkele minuten onderzoeking , vanachter zijn oor. Mede doordat hij een helm droeg is het nog redelijk met hem afgelopen , maar als hij er geen gedragen had dan had het misschien slechter afgelopen.
Bij het ATB'en zie er ook veel die geen helm dragen , en je hoeft maar een laaghangende tak over het hoofd te zien , een boom niet meer kunnen ontwijken.

Beter de helm kapot dan je hoofd.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 02 okt 2006 19:01

Quoten: Origineel geplaatst door papito op 02 Oktober 2006

Het bewijs dat degene geen helm draagt geeft aan dat degene hem niet nodig heeft...

Nee, het moet zijn:
Het bewijs dat degene geen helm draagt, geeft aan dat degene denkt dat hij of zij hem niet nodig heeft...

rolandt
Forum-lid

rolandt 02 okt 2006 19:08

Quoten: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 01 Oktober 2006

O ja, laat professionals ook eens een beter voorbeeld nemen. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat onze eigen Oranje formatie (w.o. Boogerd) voor training zonder helm fietst? Die helmreglementen zijn er - lijkt mij - niet voor niets.

Die helmregelementen zijn er niet voor de training. En gelukkig maar, laten we blij zijn dat we in Nederland zelf mogen bepalen of we op de fiets een helm dragen of niet. Zo kan iedereen kiezen wat ie het prettigst vindt.

rolandt
Forum-lid

rolandt 02 okt 2006 19:20

Quoten: Origineel geplaatst door Trudie op 02 Oktober 2006

Ik denk dat ik het toch maar ga doen, al is het alleen maar omdat op het fietspad tussen Zoetermeer en Voorburg heel erg veel scooters rijden en de meesten daarvan kunnen scheuren, dat wil je niet weten.

Haha Trudie, dus jij fietst daar ook elke dag? Inderdaad, wat een debielen rijden daar soms op hun scooters zeg. En dan rijdt het nu allemaal weer op het nieuwe fietspad achter de brandweerkazerne, achter de VW langs en zo achter het nieuwe ADO stadion naar de drie tunneltjes. Maar een jaar geleden was die nog niet open en moest dat hele fietsende scholierenspul nog dwars door het Forepark (en ik dus ook), op het fietspad langs de rijbaan. Dat was helemaal lachen. Had ik bijna elke ochtend wel een trek en duwsessie met wat scholieren op ouwe halleluja's, omdat ze weer eens met z'n vieren met 5 km/u naast elkaar reden

trudie
Forum-lid

trudie 02 okt 2006 21:13

Hé Rolandt. Misschien heb ik je wel eens ingehaald op het fietspad!
Ik vertrek om 6.45 uur en om 7.30 zit ik na een lekkere douche achter mijn bureau. Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel kilometer het is van mijn huis naar mijn werk in de Binckhorst (ik heb geen tellertje op mijn fiets, anders rijd ik toch weer veel te hard en een horloge draag ik ook niet). O ja, en ik ga dus een helm dragen (de mod ook weer gelukkig ) .

rolandt
Forum-lid

rolandt 02 okt 2006 22:20

Quoten: Origineel geplaatst door Trudie op 02 Oktober 2006

Hé Rolandt. Misschien heb ik je wel eens ingehaald op het fietspad!   Ik vertrek om 6.45 uur en om 7.30 zit ik na een lekkere douche achter mijn bureau.

Dat denk ik niet... Ik vertrek nl. pas een uur later van huis. En ik kom onder het tunneltje vandaan. Eerst vanaf de Veenweg, sinds kort onder het nieuwe tunneltje bij het Station.

megroot
Forum-lid

megroot 06 okt 2006 00:27

Altijd een helm. Vanaf het begin. 6 jaar geleden 's morgens in het donker frontaal aangereden door een bromfiets. Duikvlucht voorover gemaakt en een forse klap gemaakt. Alles meegenomen naar de fm en daar alles is goed gecontroleerd. Bleek de helm voor ¼ ingescheurd. Dit had dus mijn schedel kunnen zijn. Later bleek in de berm wat puin te liggen. Juist op dat punt ben ik dus in de berm gevallen, op een stuk puin.
Verder kom ik vanwege mijn beroep de nodige keren per jaar schedel en hersen letsel tegen bij fietsers, vnml MTB en race fietsers. Dit letsel is in bijna alle gevallen te wijten aan het niet dragen van een helm.Dus, als jullie het ziekenhuis willen verlaten zonder hersen of schedelletsel draag dan altijd je helm.
Het hoeft niet altijd je eigen schuld te zijn van de val
Marc
People are strange when you\'r a stranger

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 23 okt 2006 00:12

Quoten: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 01 Oktober 2006

Ik heb zelf niet lang geleden een giro atmos aangeschaft. Je hebt natuurlijk wat geinvesteerd, maar het is echt een stoer ding, ziet er mooi uit, licht, comfortabel. Te warm is flauwekul: een gemiddelde helm is goed geventileerd. Geen reden om geen helm te dragen lijkt mij.

Inmiddels al meer dan 2 weken met bovengenoemde helm gefietst en nog niet één keer de neiging gehad om hem thuis te laten. Geeft mij een veilig gevoel onderweg. En ik ben o zoveel wielrenners tegengekomen die geen helm droegen....
Helmen zijn natuurlijk persoonlijk. Mijn helm zit erg goed, zo goed zelfs dat ik hem tijdens het fietsen niet meer voel. In deze tijd van het jaar heb je natuurlijk niet last van warmte, maar ik ben er van overtuigd dat hij goed ventileert. Het is net 'gatenkaas'.... van de winter een muts of petje er onder dragen is denk ik wel zo handig.

kalkaanslag
Forum-lid

kalkaanslag 23 okt 2006 12:41

Quote: Origineel geplaatst door papito op 01 Oktober 2006
OJA,Helm op een racefiest: Ja ik in iedergeval wel.Helm op een gewone fiets: NEEEEEEE geen porum gewoon!Alsjeblieft zeg!

Op de racefiets draag ik ook altijd een helm. Hoef je helemaal geen last van te hebben. Daarbij is zo'n helm niks vreemds ogend voor de wielersport, dus maatschappelijk geaccepteerd.
Iets anders wordt het voor de "normale" fietser. De fietshelm is in NL niet verplicht, dus er is ook geen drang om zo'n ding te dragen. Want ja, onhandig ding, kan bijvoorbeeld niet in je tas.. je rijdt voor lul, want dat is niet maatschappelijk geaccepteerd voor de normale fietser. Zie me bijvoorbeeld al op school aankomen, de reacties zijn voorspelbaar.
Helmpjes voor kinderen nemen de laatste jaren wel toe en dat vind ik goede ontwikkelingen, vooral omdat kinderen ook nog niet zo stuurvast zijn en eerder op hun hoofd terecht komen bij een val.
Persoonlijk vind ik het niet nodig om een fietshelm te dragen op de normale fiets, omdat mijn snelheid laag is. Er zijn natuurlijk ook andere risicos in het verkeer die een ongeluk kunnen veroorzaken, wat dus niks met je fietssnelheid te maken hoeft te hebben, maar dat neem ik voor lief. Want dan ga je richting de stelling: alle fietsers een helm op, want dat scheelt veel meer hersenletsel en letsel op jaarbasis. Nou dan moeten ook alle voetgangers en hardlopers die zich voortbewegen met een snelheid van 0 tot 10 km/u een helm op. Waarom dan ook niet het hondje en de katjes die buiten op straat lopen.. Dan niet te denken aan de automobilisten.. Het zal veel veiliger zijn als die ook 'ns een helm aka Schumacher gingen dragen met nek-protectie.. Scheelt heel wat lichamelijk letsel op jaarbasis!

dvw
Forum-lid

dvw 23 okt 2006 15:47

Ik draag altijd een helm, zelfs als je uit stilstand op je achterhoofd valt kun je hersenletsel oplopen. Ik heb pas nog een filmpje gezien van iemand op een skateboard die met 25/h op z'n achterhoofd viel. Die had het niet overleefd...

langejaap
Forum-lid

langejaap 25 okt 2006 23:17

ns Tommeke zegt zo mooi in de reclame :nooit zonder.En hoe staat ons Tommeke op den foto`s als hij op training is?????
Juist...................zonder helm!  Zeg dan niks.
als geld domineert vervallen alle normen en waarden !

Plaats reactie