Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Andere sporten gedaan vandaag?

christopher
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2005 00:58

christopher 18 jan 2006 02:04

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 17 Januari 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Remi op 17 Januari 2006

zoals altijd voetbal! 3x per week :D


Het gaat hier over sporten hé, Remi.
Jaarlijks test mijn trainer een bepaalde eerste klasse voetbalploeg hier in België (looptest). Dat was dus gisteren. Wel, conditioneel staan die mannen nergens! Gemiddeld lopen ze slechts 12,5 à 13km/u rond overslagpunt. Lol.
 

Zo slecht is dat niet 12,5-13km/u. Ik neem aan dat je met overslagpunt je anaërobe drempel bedoelt? Meer dan 75% haalt dat niet van de 30.000 deelnemers van bijvoorbeeld de dam tot damloop.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 18 jan 2006 09:14

Quoten: Origineel geplaatst door Christopher op 18 Januari 2006

Zo slecht is dat niet 12,5-13km/u. Ik neem aan dat je met overslagpunt je anaërobe drempel bedoelt? Meer dan 75% haalt dat niet van de 30.000 deelnemers van bijvoorbeeld de dam tot damloop.


Komaan, natuurlijk getuigt dat van een slechte basisconditie. En beroepssporters moet je niet vergelijken aan een massa deelnemers van een of ander loopevent.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5823
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 18 jan 2006 13:14

wie voetbalt kan wel een goede basisconditie hebben zonder dat hij lange afstanden kan lopen. 't is zelfs af te raden ( behalve in het  tussenseizoen)dat je als voetballer afstanden van meer dan 400m traint.
als ex - basketballer ging ik voor mijn 30ste nooit afstand lopen maar kon midden april beginnen met fietsen om begin juni luik-bastenaken-luik voor wielertoeristen ( 225 kms) uit te rijden.
pas na mijn 30ste ben ik ook beginnen afstand lopen ( één keer 1/2 marathon ( 1 u 35)) wat regelmatig resulteerde in slechte benen gezien de combinatie fietsen/ lopen ( en soms zwemmen en krachttraining).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5823
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 18 jan 2006 13:21

de vele spurtjes en het constant op en neer bewegen zijn een perfecte intervaltraining die maakt dat je tijdens bvb het bergop fietsen verschillende demarrages kunt plaatsen zonder te verzuren.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

eddiebouncer
Forum-lid
Berichten: 505
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:44

eddiebouncer 18 jan 2006 13:23

Ik ken ook lui die voetballen én toen gingen trainen voor o.a. Marathon van Rotterdam of New York. En die hebben toen veel aan startsnelheid bij een sprint verloren, wat toch aardig in je nadeel kan werken tijdens een voetbalmatch.
Mijn fiets is bezeten!

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 18 jan 2006 15:02

Dadelijk even een uurtje lekker squashen..
Science of Performance!

.marcel.
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 18 aug 2005 23:01

.marcel. 18 jan 2006 16:17


Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat bepaalde voetballers moeite hebben om hun 90 minuten vol te lopen, en sommigen er bijna bij neerstuiken als ze eens een verlenging moeten spelen. Ik weet van onder meer de Italiaanse topploegen dat dat daar niet het geval is; zo weet je meteen een van de redenen waarom onze ploegen niet steeds (toch zeker niet regelmatig) hoge toppen
------------------------------------------------------------------------
voetbal kan je gewoon totaal niet vergelijken met wielrennen.voetbal is vooral techniek en sprinten belangrijk.conditioneel is het ook veel beter te vergelijken met crossen.die zijn na een uurtje ook doodop.
rafael van der vaart is sind hij van Ajax naar Hsv is gegaan conditioneel erg vooruit gegaan en ook een stuk afgevallen.(hij was een van de voetballers met het hoogste vetpercentage van de eredivisie.
hit the road jack

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 18 jan 2006 18:29


Quoten: Origineel geplaatst door .marcel. op 18 Januari 2006

voetbal kan je gewoon totaal niet vergelijken met wielrennen.voetbal is vooral techniek en sprinten belangrijk.conditioneel is het ook veel beter te vergelijken met crossen.die zijn na een uurtje ook doodop.
rafael van der vaart is sind hij van Ajax naar Hsv is gegaan conditioneel erg vooruit gegaan en ook een stuk afgevallen.(hij was een van de voetballers met het hoogste vetpercentage van de eredivisie.


Ik weet wel dat de aard van een sport als voetbal totaal anders is. Toch blijft de vaststelling dat er enorm veel voetballers conditioneel nergens staan; het is vaak amateurisme troef in de begeleiding (wat ook een stuk zo is bij het profwielrennen hoor).AC Milan werd hierboven aangehaald; wel, onder leiding van hun Belgische ploegarts hebben ze er daar in Milaan de laatste jaren een punt van gemaakt om speler die bij andere clubs over hun top blijken te zijn daar terug op niveau te krijgen door een betere begeleiding. Ik weet van mijn buurman, ploegarts bij Club Brugge, dat men er daar in die Belgische club ook op die manier wil aan werken.Tennissers hebben ook niet voor niets conditietrainers; vooral in het mannentennis is dit van enorm belang.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

chielgymbroek
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:40

chielgymbroek 18 jan 2006 18:51

Uit alle voorgaande opmerkingen en voorbeelden van sporten blijkt maar weer eens dat hardlopen voor bijna iedere tak van sport nuttig is. Het is dé basis voor een basisconditie. Het probleem met voetballers is gewoon het feit de ze redelijk lui zijn, zij zien loopduurtraining veelal als erg saai en zulllen dat dan snel overslaan. Het is van alle professionele sporters de groep die een van minste trainingsuren hoeft te maken. Ikzelf heb als vervent hardloper geen enkel probleem met deze vorm van duurtraining. Bij mij ondersteunt het lopen het fietsen, en nu ik door een knieblessure geen loopduurtraining kan doen ondersteunt de fietsduurtraining het kortere loopwerk.

cor01
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 11 okt 2005 13:31

cor01 19 jan 2006 11:49

Quoten: Origineel geplaatst door Chiel Gymbroek op 18 Januari 2006

Uit alle voorgaande opmerkingen en voorbeelden van sporten blijkt maar weer eens dat hardlopen voor bijna iedere tak van sport nuttig is. Het is dé basis voor een basisconditie. Het probleem met voetballers is gewoon het feit de ze redelijk lui zijn, zij zien loopduurtraining veelal als erg saai en zulllen dat dan snel overslaan. Het is van alle professionele sporters de groep die een van minste trainingsuren hoeft te maken. Ikzelf heb als vervent hardloper geen enkel probleem met deze vorm van duurtraining. Bij mij ondersteunt het lopen het fietsen, en nu ik door een knieblessure geen loopduurtraining kan doen ondersteunt de fietsduurtraining het kortere loopwerk.


Ben het helemaal met je eens. De verhouding wat betreft trainings uren en dat wat je ervoor betaald krijgt is bij voetballers helemaal zoek. Een gemiddelde hoofdklasse hockeyer maakt veel meer trainings uren als een gemiddelde prof.voetballer. Toch verdient zo'n tophockeyer maar een schijntje tegenover bijv. een vaste "bankzitter" van FC Den Bosch.
Tijdens mijn eerste wielerleven deden we altijd hardlopen als wintertraining. Heel goed voor je conditie maar ik heb het nooit leuk gevonden. Fiets liever de hele winter door zoals ik nu doe.
"Afstappen is geen optie"

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5823
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 19 jan 2006 15:21

in het voetbal wordt ook veel te weinig  individueel getraind of per groep. Het heeft totaal geen zin ( integendeel zelfs) dat men iedereen dezelfde trainingen laat doen ( reden van de vele blessures in de teamsporten?). Iemand met zware korte spieren bvb veel afstand laten lopen is vragen om moeilijkheden.  En ipv diezelfde mensen hun spieren zwaar te belasten met spurten zijn die wschlk beter af met wat meer stretching.
Ik denk bij de meeste sporten dat souplesse een onderschatte eigenschap is.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 19 jan 2006 23:44

Nog maar een keertje wezen squashen vandaag..
Science of Performance!

Plaats reactie