Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour 2005

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 21 jul 2005 02:28

Quote: Origineel geplaatst door ponsteen op 20 Juli 2005
Godallemachtig, hoe lang duurt het totdat de heren commentatoren doorhebben, dat het ploegenklassement constant een rol speelt in de etappes (vooral die van vandaag). Zeer irritant. Waarom denken ze in vredesnaam dat Discovery twee mensen voorin hebben (terwijl dat in de 6 afgelopen jaren nooit is voorgekomen). Vooral voor het ploegenklassement.



Ja, mede door de opgave van Klöden doet Discovery daar een gouden zaak. Meestal rijden ze ook in blok een goede laatste tijdrit.

Gisteren was het ploegenklassement:
1 T-Mobile Team 198.30.13
2 Discovery Channel Team op 19.28
3 Team Csc   op 21.58

Vandaag is dat:
1 Discovery Channel Team   216.19.20
2 T-Mobile Team   op 0.37
3 Team Csc op 22.04
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

fust
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 sep 2004 16:47

fust 21 jul 2005 11:15

Vraag: Hoe wordt de tijd in het algemene ploegenklassement berekend?
Is dit de tijd van de drie beste per ploeg uit het algemene klassement opgeteld?
OF
wordt iedere dag de tijd van het DAGploegenklassement opgeteld bij de stand van de vorige dag?
In het eerste geval was de actie van T-Mobile van gisteren helemaal een flater, in het tweede geval kan ik ze geen ongelijk geven.....
Wat mij verbaast is dat de commentatoren op TV hier ook geen DUIDELIJKE uitleg over kunnen geven.
Wie kan mij licht in de duisternis brengen?

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 21 jul 2005 11:49

Quote: Origineel geplaatst door Fust op 21 Juli 2005
Vraag: Hoe wordt de tijd in het algemene ploegenklassement berekend?Is dit de tijd van de drie beste per ploeg uit het algemene klassement opgeteld? OF wordt iedere dag de tijd van het DAGploegenklassement opgeteld bij de stand van de vorige dag?In het eerste geval was de actie van T-Mobile van gisteren helemaal een flater, in het tweede geval kan ik ze geen ongelijk geven.....Wat mij verbaast is dat de commentatoren op TV hier ook geen DUIDELIJKE uitleg over kunnen geven.Wie kan mij licht in de duisternis brengen?



Blijkt het tweede te zijn... even opgezocht in het reglement op letour.fr en art.25e zegt:
   CLASSEMENT GÉNÉRAL PAR ÉQUIPES - Le classement général par équipes s'établit par l'addition des trois meilleurs temps individuels de chaque équipe, dans toutes les étapes. […] Au classement général, en cas d'ex-æquo, les équipes sont départagées par leur nombre de victoires d'étapes, par équipes, puis par leur nombre de places de deuxième, et ainsi de suite jsuqu'à ce qu'un nombre de places obtenues par l'une ou l'autre permette d'établir leur classement définitif. […]

Voor Discovery werden gisteren de tijden van rugnummer 9, 8 en 7 in aanmerking genomen (Savoldelli, Rubiera op 3'14" en Popo op 22'28"). Voor T-Mobile die van 17, 19 en 11 (Sevilla op 0'51", Vino en Ullrich telkens op 22'28").
Ik vergiste me dus, want de opgave van Klöden maakt blijbaar niets uit.

Door 2 man mee te schuiven en T-Mobile maar 1, en door het peloton dan nog lam te leggen en de vluchters een reuzevoorsprong te geven, deed Bruyneel weer een meesterlijke zet: de etappe leverde hem 20 minuten in dit klassement op (!!).
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 21 jul 2005 12:00

Het ploegenklassement heeft een heel onduidelijke status. In de tijd van de Spaanse Topploegen (Banesto, nce), speelde het een heel grote rol. Die ploegen zorgde er altijd voor dat het hele team goed omhoog kon, en voor een uitstekende ploegentijdrit. Voor Belgische en Nederlandse ploegen speelt het echter geen enkele rol. Ik denk dat onderhuids er veel haat en nijd is tussen T-Mobile en Discovery. Vooral Lance zelf probeert de T-Mobiles altijd subtiel belachelijk te maken. Discovery wil heeeeeel erg graag het ploegenklassement winnen, aangezien hun ploeg over de breedte simpelweg te zwak is gebleken (zwak voor hun eigen standaard...). En daarvoor hebben ze dus een trucje nodig gehad. Maar T-Mobile had het er duidelijk niet voor over om de godganse dag voor het peleton te rijden. Rabobank heeft wel eens het ploegenklassement gewonnen door in zo'n etappe als enige drie renners mee te hebben.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 21 jul 2005 12:54

Quote: Origineel geplaatst door ponsteen op 21 Juli 2005
... Voor Belgische en Nederlandse ploegen speelt het echter geen enkele rol. ...



Ik denk dat ze het toch niet laten liggen als het mogelijk is. Davitamon-Lotto was wat blij dat ze het Super Team klassement (een wat apart klassement waar vooral de plaats in de rituitslag belangrijk is) van de Giro wonnen, door hun gemengde ploeg voor spurten, overgangsetappes en enkele klimmers. En de ploeg wijst er, net als Rabo, graag op dat ze in de Pro Tour ploegenstand hoog staan. Niet oninteressant voor de sponsors.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 21 jul 2005 13:02

Ik bedoel maar dat Lotto en Rabobank op dit moment niet renners de opdracht geven om voor de ploegenstand de longen uit hun lijf te rijden. Renners als Boogerd, Weening hebben het in zich om in de bergen steeds in de top 20 te eindigen. Echter, dan kunnen ze een ritoverwinnning wel vergeten. Als je voorin staat, dan ga je ervoor. Als je zoals Lotto zo'n 3 a 4 uur achter staat, dan maakt het geen reet meer uit. Alleen de drie eerste ploegen denken aan dit klassement denk ik.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 23 jul 2005 02:09

Ik ben benieuwd naar de materiaalkeuze morgen.
Ik weet dat er bij Discovery al van bij de verkenning van de tijdrit van morgen getwijfeld is over het te gebruiken materiaal, ook al naar gelang de weersomstandigheden. Mogelijks zal Armstrong niet met zijn TTX tijdritfiets rijden, maar met z'n Trek Madone wegfiets (met tijdritbeugels uiteraard); hij kan ook opteren om tijdens de tijdrit van fiets te wisselen. Én men denkt erover geen vol achterwiel te monteren, maar een Hed. 3-spaaks achterwiel.
En wat doet Ullrich? Die startte vorig jaar ook al een tijdrit met twee 4-spaaks Xentis-wielen. In de klimtijdrit combineerde hij Lightweight met Xentis. Wat zijwind betreft heeft hij deze Tour alvast een waarschuwing gekregen in de Vogezen.
We'll see.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 23 jul 2005 11:41

Ze krijgen een windkrachtje 2 te verduren, dus dat zal geen gevaren/problemen opleveren vermoed ik.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 23 jul 2005 17:04

Quoten: Origineel geplaatst door schmo op 23 Juli 2005

Ze krijgen een windkrachtje 2 te verduren, dus dat zal geen gevaren/problemen opleveren vermoed ik.


Al is ie nu toch aan 't opwarmen met een 3-spaaks achterwiel. Het zal toch z'n TTX-tijdritfietsn worden.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 23 jul 2005 19:57

Ik vermoed dat Rasmussen de komende 20 jaar nachtmerries zal hebben van deze dag

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 23 jul 2005 20:23

Quoten: Origineel geplaatst door schmo op 23 Juli 2005

Ik vermoed dat Rasmussen de komende 20 jaar nachtmerries zal hebben van deze dag

Ja. dit was echt ongelofelijk! Wat heb ik zitten vloeken zeg, ik had echt de hoop dat ie het zou kunnen halen... op het laatst werd het gewoon zielig.

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 23 jul 2005 21:05

Ach , morgen gewoon 2 tussensprints winnen . Dan kan ie weer 2 plaatsen klimmen.

Ja met de druk om kunnen gaan is de andere kant van het wielrennen.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Plaats reactie