Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

25 mm banden

senior
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 03 jun 2016 10:43

lul maar een eind weg. Wel een plaatje maar als dat niet klopt geen verantwoordelijkheid?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 jun 2016 10:50

Het plaatje laat het principe zonneklaar zien, daarom heb ik het geplaatst.
En ja, voor de derde keer , ik ben niet verantwoordelijk voor ongerijmdheden die ook verder volkomen oninteressant zijn.
Ik zou, als ik zin had best wel zelf een kloppend plaatje kunnen maken dat hetzelfde laat zien, maar ik heb geen zin dat voor jou te doen, ben ik ook eerlijk in.
Dus vooral niet ingaan op het principe en doorzeiken....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 03 jun 2016 11:17

senior schreef:lul maar een eind weg.
Keezx schreef:Dus vooral niet ingaan op het principe en doorzeiken....
Nou nou, hebben we weer een doos Snickers nodig? ;)

Ik vind het wel verklaarbaar.
Door de bredere velg voeg je extra lengte toe aan de omtrek van band.
En als de omtrek toeneemt neemt ook de diameter toe.
Bredere velg is dus ook grotere luchtkamer.

Hier op het forum kom je nogal eens tegen dat mensen 'klagen' over de verschillen in band breedte van de band die de fabrikant opgeeft.
Om discussie te voorkomen zouden ze aan moeten geven op welk type velg de breedte gemeten is. Waarbij natuurlijk wel op te merken is dat er slechts een kleine groep fietsers is die zich over dit soort (in het algemeen kleine) details druk maakt.

Bijgevoegd een opgeschoond plaatje zodat je niet hoeft te turen wat nou precies wat is.
Afbeelding

En dan gelijk dit plaatje.
Hier zie je een 23 mm op een brede velg en een 25 mm op een smalle velg.

Zoals je kunt zien is de luchtkamer van de 23mm band op een brede velg aanzienlijk groter dan de luchtkamer van de 25 mm band op een smalle velg!
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 jun 2016 11:44

Ja , prima toelichting, had ik even geen zin meer in.
Velgbreedten en type zijn toch duidelijk aangegeven .....HED Ardennes is de 20,7 inwendig.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 03 jun 2016 13:52

Strakke actie @NicoNB!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 03 jun 2016 21:25

senior schreef:Kees, leg mij als leek nou eens uit hoe een band waarbij de afstand tussen de hieldraden bepaald wordt door het karkas
Je overschat de stijfheid van het karkas :lol:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
jupu1973
Forum-lid
Berichten: 304
Lid geworden op: 02 aug 2013 15:10

Gebruikersavatar jupu1973 04 jun 2016 07:44

Even off topic
Ik ben het een beetje zat dat vrijwel iedere keer dat keesx een reactie plaatst( die heel vaak hout snijden), die reactie gebruikt wordt om hem te bashen.
Ik vind de meeste reacties van Kees bruikbaar en als ze dat niet zijn dan lees ik verder.
Het valt me ook op dat anderen nogal heftig reageren op Kees en op het moment dat hij daar dan wat grover op reageert krijgt Kees de wind van voren.

Dit gezegd hebbende, wil ik er nog aan toevoegen dat niemand hier op hoeft te reageren, omdat dit mijn mening is.

Weer On Topic: ik snap niets van bandenbreedtes en velgbreedtes , dus ik ben erg blij met plaatjes...[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 04 jun 2016 10:22

als echte alpha snap ik 't toch nog steeds niet, in jip en janneke taal:
de diameter van een opgepompte band op een velg kan toch alleen toenemen als:
1. een 25mm band fysiek een andere afstand heeft van hieldraad tot hieldraad ten op zichte van de 23 mm band (zowel bij smalle als bij brede binnenvelg)
2. er bij variatie in druk (=hoger) gesteld kan worden dat een band meer uitrekt waardoor de diameter toeneemt.

een 25 mm band gemonteerd op zowel een smalle als een brede velg moet bij dezelfde hoeveelheid lucht qua volume in de band toch gewoon dezelfde diameter hebben (want zoals amclassic-fan al zegt: de hoogte van de band neemt af bij bredere binnenvelg)?


ter illustratie, ik moest voor mezelf even ook uitzoeken wat er nu precies met 'hieldraad' bedoeld wordt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 04 jun 2016 10:40

monsieurpinot schreef:als echte alpha snap ik 't toch nog steeds niet, in jip en janneke taal:
de diameter van een opgepompte band op een velg kan toch alleen toenemen als:
1. een 25mm band fysiek een andere afstand heeft van hieldraad tot hieldraad ten op zichte van de 23 mm band (zowel bij smalle als bij brede binnenvelg)
Als ik jouw woorden goed begrijp dan denk jij dat een 23 mm en een 25 mm gemonteerd op dezelfde velg ook dezelfde breedte hebben?

De afstand van hieldraad tot hieldraad wordt bepaalt door de breedte van de velg, de breedtemaat van de band heeft hier zoals je hopelijk begrijpt niets mee te maken.

monsieurpinot schreef:
2. er bij variatie in druk (=hoger) gesteld kan worden dat een band meer uitrekt waardoor de diameter toeneemt.
Ja een heul klein beetje. Veel banden hebben ook aramide of Kavlar in het karkas.
Het kenmerk van deze materialen is dat ze nauwelijks rek hebben. Rek is wat anders als flexibiliteit.
En gelukkig maar want als een buitenband zich zou gedragen zoals een binnenband zonder buitenband dan hou je een rare worst op je velg over. Die blijft dan niet lang zitten, evenmin zal het lekker sturen.
monsieurpinot schreef:
een 25 mm band gemonteerd op zowel een smalle als een brede velg moet bij dezelfde hoeveelheid lucht qua volume in de band toch gewoon dezelfde diameter hebben (want zoals amclassic-fan al zegt: de hoogte van de band neemt af bij bredere binnenvelg)?
Dit is een beetje glad ijs want als je er 2 liter lucht in pompt dan heb je waarschijnlijk gelijk.
Maar met oppompen kijk je naar druk en niet naar volume.

Als je een 25mm band op zowel smalle als een brede velg legt dan zal de band met de brede velg een groter volume hebben, meer lucht bevatten bij dezelfde druk.
Zie afbeelding één van mijn vorige post.

monsieurpinot schreef:

ter illustratie, ik moest voor mezelf even ook uitzoeken wat er nu precies met 'hieldraad' bedoeld wordt.
Oi oi, een moderator die de verschillende onderdelen van een fiets niet kan benoemen.
Ik vind toch dat er toelatingseisen gesteld moeten worden aan een mod hoor, dit kan echt niet. :lol:

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 04 jun 2016 10:44

Nee, want het velgbed maakt als het ware deel uit van de omtrek van de band.
Dus een breder velgbed maakt de omtrek van de band groter (en dus ook de diameter van de band, waardoor er meer lucht inzit)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6020
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 jun 2016 10:45

Met andere woorden:

De breedte en hoogte (diameter) van een band is afhankelijk van de afstand van hieldraad tot hieldraad van de band EN de afstand tussen de velgranden. Als de afstand tussen de velgranden wordt vergroot zakt de hoogte van de band terwijl de breedte daarvan nagenoeg gelijk blijft.

Ter verduidelijking, neem een strook papier tussen duim en wijsvingers en vorm daarvan een Ω boog en beweeg daarvan de uiteinden naar buiten cq. naar binnen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 04 jun 2016 10:50

NicoNB schreef:
Als ik jouw woorden goed begrijp dan denk jij dat een 23 mm en een 25 mm gemonteerd op dezelfde velg ook dezelfde breedte hebben?

De afstand van hieldraad tot hieldraad wordt bepaalt door de breedte van de velg, de breedtemaat van de band heeft hier zoals je hopelijk begrijpt niets mee te maken.
volgens mij is de afstand van hieldraad tot hieldraad toch gewoon in de fabriek bepaald?

NicoNB schreef:

Dit is een beetje glad ijs want als je er 2 liter lucht in pompt dan heb je waarschijnlijk gelijk.
Maar met oppompen kijk je naar druk en niet naar volume.

Als je een 25mm band op zowel smalle als een brede velg legt dan zal de band met de brede velg een groter volume hebben, meer lucht bevatten bij dezelfde druk.
Zie afbeelding één van mijn vorige post.
dit snap ik dus niet: zoals ik hierboven aangeef: de afstand van hieldraad tot hieldraad is bij een 25 mm band altijd hetzelfde, als je 'm op een smalle velg legt bij dezelfde druk komt de band hoger dan op een bredere velg bij dezelfde druk. diameter (=totale omtrek band+velg) blijft hetzelfde
NicoNB schreef:
Oi oi, een moderator die de verschillende onderdelen van een fiets niet kan benoemen.
Ik vind toch dat er toelatingseisen gesteld moeten worden aan een mod hoor, dit kan echt niet. :lol:

Freerider is er financieel ook niet op achteruitgegaan toen ik moderator werd :ugeek:

Plaats reactie