Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Racefietsbril op sterkte

wouterkaas
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 jul 2015 19:40

wouterkaas 10 aug 2016 12:06

Ik wilde zelf geen vermogen uitgeven aan een sportbril op sterkte. Laatst heb ik voor 40 euro een Spiuk zonnebril met een insert (10 euro) gekocht. Bij de opticien kostte het mij 20 euro om de glazen voor de insert op sterkte te laten maken. Bovendien kan ik nu alsnog de lenzen van mijn zonnebril (oranje en blauw) wisselen.

Voor 70 euro vind ik dit een meer dan prima optie, als ik zie wat het kost om sportbril zelf op sterkte te laten maken.

camille27
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 apr 2015 20:38

camille27 10 aug 2016 14:05

Reken op €100/glas plus montuur. Best veel geld maar voor mij beste aankoop sinds lange tijd. Had eerst een bril met losse insert maar in de winter besloeg deze steeds en vond kijkveld vrij klein.

wouterkaas
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 jul 2015 19:40

wouterkaas 10 aug 2016 15:00

camille27 schreef:Reken op €100/glas plus montuur. Best veel geld maar voor mij beste aankoop sinds lange tijd. Had eerst een bril met losse insert maar in de winter besloeg deze steeds en vond kijkveld vrij klein.
Klopt het beslaan is irritant. Als je even stopt en naar beneden kijkt zit je gelijk in de mist. :lol:
Voor mij is het even wennen om gelijk mijn bril af te zetten als ik stop of afstap.

Pedaalridder Noord
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 aug 2016 21:07

Pedaalridder Noord 19 aug 2016 07:16

tinoh schreef:
Pedaalridder Noord schreef:Goedenavond allemaal!

Is er iemand die weet welke opties ik heb met deze sterkte qua fiets- of sportbrillen en daarbij ook uiteen kan zetten wat de voor- en nadelen zijn van deze opties? Ik woon in de buurt van Groningen dus als mensen nog tips hebben voor adresjes, ik ben jullie erg dankbaar!


Ik heb goede ervaringen met zowel mijnsportbrilshop en Rxsport. Je zou daar eens kunnen informeren wat ze met jouw sterktes kunnen.
Jij hebt een fietsbril met glazen op sterkte (dus zonder zo'n voorzetstukje?), en wat is je cilinder?

Pedaalridder Noord
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 aug 2016 21:07

Pedaalridder Noord 19 aug 2016 07:18

camille27 schreef:Reken op €100/glas plus montuur. Best veel geld maar voor mij beste aankoop sinds lange tijd. Had eerst een bril met losse insert maar in de winter besloeg deze steeds en vond kijkveld vrij klein.
Welke bril heb je? En wat is je cilinder? Heb je geen last van vervormingen aan de zijkant van de bril aangezien de meeste vrij rond om je hoofd zitten?

hayes

hayes 19 aug 2016 18:17

Die vervorming valt al bij al nog mee. De eerste minuten als je de bril opzet, let je daar wel op. Na 5 minuten helemaal niet meer. Ik heb voor woon-werk en loopsessies enz een bril van Hans Anders op sterkte. Maar voor lange ritten in het weekend doe ik m'n lenzen in en een goedkoop sportbrilletje (aliexpress) er bovenop.

Ter info sterkte glazen: -4,5 en -2,75. Cylinder ca. 1-1.5 denk ik.
M'n lenzen moet ik ook bij de duurdere nemen.
Laatst gewijzigd door hayes op 20 aug 2016 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 aug 2016 19:57

camille27 schreef:Reken op €100/glas plus montuur. Best veel geld maar voor mij beste aankoop sinds lange tijd. Had eerst een bril met losse insert maar in de winter besloeg deze steeds en vond kijkveld vrij klein.
Ik heb een Adidas Evil Eye HR met glazen op sterkte.
Was echt wel iets duurder dan wat jij opgeeft.
Ik dacht dat ik ongeveer het volgende betaald heb:
200 Euro voor het montuur
250 Euro per glas (dubbel zicht, Transitions coating)

Ter info:
volgende correctie's zijn mogelijk:
enkelvoudig van -6,00 tot +4,00 (cyl +4,00)
progressief van -5,00 tot +4,00 (cyl +4,00)
Deze glazen kosten tussen de €120 en €290 per glas afhankelijk van de kleur, uitvoering en materiaal: polariserend, gekleurd, progressief/multifocaal, transitions, organisch1,50, verdund, polycarbonaat enz.
Het grote voordeel tov een sportbril mét clip is zowel bij oakley als bij adidas dat je door één glas kijkt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

camille27
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 apr 2015 20:38

camille27 19 aug 2016 23:25

Ik heb -1/-1,25 en geen cilinder. Geen last van vervormingen ondanks de bolling. Aanmeten van de bril duurde ook langer dan met mijn gewone bril want er waren extra metingen nodig om de bolling van het glas te corrigeren.

Montuur: Rudy Project RYDON Smoke, Matte Black
Glazen: Smart Attitude Poly Melanine (70)
Hard Multi Coated Inslijpen gecurvde glasbril Precal

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 20 aug 2016 00:21

Voor zo'n vraag moet je gewoon naar een goede opticien gaan. Met jouw sterkte is het echt maatwerk en dat kan je gewoon niet vergelijken met een sterkte van -1.00 of -1.25. Dan wordt vorm en formaat van de bril heel belangrijk om tot een acceptabele oplossing te komen. Ga dus naar een opticien en laat je (kosteloos) adviseren.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

M.A,S
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 mei 2015 18:23

M.A,S 22 aug 2016 12:30

ik heb het opgegeven , ik fiets met een oude bril en als de zon schijnt nou tja jammer dan .
het is mijn enige bril met plastic glazen de rest heeft glas , de sterkte van prisma is ook 2 x minder dan dat ik nu heb .

mocht ik een keer 400 euro over hebben en toevallig niet een nieuwe bril voor dagelijks gebruik nodig hebben dan wordt het denk ik een adidasje of het liefst een bril zonder insert dus de glazen zelf op sterkte laten maken .
zo'n insert zit snel tegen je wimpers aan en dat is dan met de meeste zo .
en dan heb je nog het beslaan van je bril da's ook minder aardig .
voorlopig nog maar ff volhouden met wind tussen montuur en oog dan maar :mrgreen:

krokie
Forum-lid
Berichten: 664
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 23 aug 2016 19:06

Ik heb 2 brillen van Rudy project (de Perception en de Exception). Dit zijn eigenlijk brillen met kleine glazen met daarop een zonnescherm die je omhoog kunt klappen.
Hier zitten simpele glazen in op sterkte (20 euro/glas). Nog nooit iets gemerkt van het beslaan van de glazen (zal er van de winter op letten :-) ) Werkt prima verder, alleen wat klachten vanuit familie op esthetisch vlak...
Bij harde regen werkt de zonneklep zelfs een beetje als afdakje
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

M.A,S
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 mei 2015 18:23

M.A,S 23 aug 2016 19:11

ik heb mijn opticien gevraagd die had zeiko's staan schijnen zonder insert op sterkte te maken zijn , nu alleen nog ff afwachten of ze ook prisma in kunnen slijpen ............en dan oren dicht voor de prijs , en dan denk ik weer verder dromen ............tot de spaarpot gevuld is ...........

Plaats reactie