Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Eenvoudige fietsnavigatie A-Rival Teasi One

hubie65
Forum-lid

hubie65 07 jul 2013 21:35

Je laadt een route in (lusvorm met begin en eindpunt), je moet nog wel enkele km fietsen om op de route te arriveren.
Probleempje: je krijgt geen aanwijzing of je de route nu links of rechts moet aanvatten... na enkele tientallen meters komt de aanduiding keer om . (Het punt waar je op de route komt krijgt een vlaggetje, is dat het nieuwe beginpunt en eindpunt?)
Nog een probleem: Je wilt de route toch vervolgen (dus je komt niet terug) dan moet je de navigatie terug opstarten (je zou direkt naar die opties moeten kunnen gaan) en een andere optie kiezen maar het toestel blijft dan hangen... kan je een ingeladen route met elke optie (4 in het totaal) narijden of zijn er combinaties die het toestel doen hangen? Ik gebruik de opties 3 en 4: als je van optie wisselt dan moet je toch je fiets gewoon omdraaien

fred1965
Forum-lid

Gebruikersavatar fred1965 08 jul 2013 10:30

hubie65 schreef:Je laadt een route in (lusvorm met begin en eindpunt), je moet nog wel enkele km fietsen om op de route te arriveren.
Probleempje: je krijgt geen aanwijzing of je de route nu links of rechts moet aanvatten... na enkele tientallen meters komt de aanduiding keer om . (Het punt waar je op de route komt krijgt een vlaggetje, is dat het nieuwe beginpunt en eindpunt?)

Ligt eraan welke optie je hebt gekozen denk ik, beginpt--eindpt of eindpt--beginpt
Nog een probleem: Je wilt de route toch vervolgen (dus je komt niet terug) dan moet je de navigatie terug opstarten (je zou direkt naar die opties moeten kunnen gaan) en een andere optie kiezen maar het toestel blijft dan hangen... kan je een ingeladen route met elke optie (4 in het totaal) narijden of zijn er combinaties die het toestel doen hangen? Ik gebruik de opties 3 en 4: als je van optie wisselt dan moet je toch je fiets gewoon omdraaien
Tot op heden ben ik gewoon even gestopt de nav opnieuw in te stellen, kost even tijd en als je op de fiets zit lijkt het alsof het nog veel meer tijd kost maar mijn ervaring is dat je beter even tijd kunt steken in de nav instellingen dan dat je de hele rit verkeerde aanwijzingen of het steeds terugkerende "KEER OM" krijgt.
Het links of rechtsom van een route bekijk ik thuis al even op de pc want het is op de Teasi soms niet helemaal duidelijk

Legs
Forum-lid

Legs 10 jul 2013 17:58

Ik ben helemaal nieuw op het gebied van fietsnavigatie/fietscomputers en zat te kijken naar een budget systeem voor navigatie. (ik wil bv besluiten om vanuit Amsterdam naar Castricum te fietsen en me dan te laten leiden door een mooie fietsroute via de navigatie.)
Ik zag de Teasi One bij de Aldi aangeboden en dat leek me een mooi, betaalbaar apparaat. Maar de Garmin Etrex 20 lijkt me ook aantrekkelijk. Een nadeel van de Teasi -zo lees ik- is wel dat je het display slecht kan zien in zonlicht. Ook is de Garmin beter (duidelijker, betere hardware) qua navigatie, zo meende ik te begrijpen.

Als het belangrijkste onderdeel navigatie is, is de Teasi desondanks een betere keus dan de Etrex 20?

Limo1
Forum-lid

Gebruikersavatar Limo1 10 jul 2013 22:25

Zo te zien komt bij jouw de navigatie op de eerste plaats.
En waarschijnlijk is de Eltrex 20 de beste keuze (Garmin), zelf
heb ik geen ervaring met deze.
Zelf heb ik bewust gekozen voor de Teasi One. De belangrijkste
reden is de eenvoud van het apparaat. Het is zeer gebruiksvriendelijk, en
Je hoeft bij deze zeker geen cursus te volgen. Alles leer je makkelijk zelf.
Met de navigatie heb ik nog weinig problemen gehad, de ervaring leert
dat het steeds makkelijker gaat. Zonlicht en display gaat nooit goed samen.
De helderheid van het beeldscherm kun je aanpassen, en door de TeasiOne
iets te kantelen kun je al wonderen verrichten. Ben zelf 3 weken in bezit
van de TeasiOne, en ik wil je absoluut niks aanpraten.
Succes met je keuze.

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 10 jul 2013 23:48

ik heb een Etrex gewoon iet kopen dat ding! echt! volgens Garmin zelf is deze niet geschikt voor de fiets. De navigatie is ook veel slechter dan die van de teasi. ik pak 'm nog mee voor een wandeling. maar meer niet. De teasi is echt een verademing ten opzichte van de Garmin Etrex!

Het Etrex scherm is trouwens ook niet altijd goed afleesbaar. maar dat komt minder door het spiegelen. dat spiegelen is het grootste minpuntje. maar als je kiest voor de houder met de kogel dan lukt het mij altijd m zo te draaien dat ik hem toch af kan lezen.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Legs
Forum-lid

Legs 11 jul 2013 10:08

Bedankt, heren. @depoldertourist Ik waardeer je reactie maar zou het fijn vinden als je me ook inhoudelijk wat meer kunt vertellen waarom de Etrex niet voldoet als navigeersysteem. Wat doet ie dan niet goed? En wat doet de Teasi beter?
@Limo1 Wat zijn jouw ervaringen met de Teasi voor navigatie? En wat is het verschil met bv een TomTom qua navigatiewerking? Ik vraag dit omdat je zegt 'dat het steeds makkelijker gaat' oftewel het werkt niet zo simpel en goed als een TomTom...

Limo1
Forum-lid

Gebruikersavatar Limo1 11 jul 2013 16:01

Bij de TeasiOne heb je geen stem die jou begeleidt. Dit is al een wezenlijk
verschil waar je aan moet wennen. Navigeren op de fiets, ook daar moet je
aan wennen. Hoe vaker je iets gebruikt, des te makkelijker gaat het. Dat is
bijna met alles zo, en dat ervaar je zelf wel als je met fietsnavigatie gaat trappen.
De TeasiOne is een makkelijke navigatie d.w.z . dat je snel leert omgaan met
alles wat het apparaat je te bieden heeft, en je moet de wil hebben om het
te leren. Een tip, lees de pagina’s van dit forum eens door je wordt er wellicht
wijzer van.
Dus download, of maak zelf een fietsroute en ga trappen. En dan durf ik te zeggen
dat je er over een aantal weken er heel anders tegenaan kijkt.

Groetjes Limo1,

krommenek
Forum-lid

krommenek 14 jul 2013 16:54

Wat doet de Teasi nu met een volle batterij? hoe lang gast deze nu mee? Wel aangeven op welkniveau de scherm verlichting dan staat want dat maakt het grote verschill.
Bij een Garmin scheelt dat wel 8 tot 10 uur? (/tot 10 uur langer met de verlichting op 20-40%).

En wat betreft draadloos onderling routes oversturen naar collega fietsers? Met Garmin is dat superhandig als je 's morgens met z'n allen aan de start staat. Dat kan volgens mij de Teasi niet. Verder is de Oregon serrie en Dakota 20 ook een zeer degelijke en goede keuze al moet je hier misschien wel wat meer computer ervaring mee hebben.

Verder DENK ik dat je met basecamp mooie.routes kan maken, ook voor de Teasi. Moet je.wel ofm mappen installeren en.de routes exporteren naar een tijdelijke map en dan van daaruit naar je Teasi.

Ik hoor graag batterij en scherm bekijkbaarheid bevindingen van jullie Teasi gebruikers.

Greetz,
---- Think ahead, Cycling forward. ----

Haibike
Forum-lid

Haibike 14 jul 2013 21:08

Ik heb de afgelopen weken een paar keer op dit forum gekeken bij mijn afweging om een Teasi one aan te schaffen. Uiteindelijk heb ik, mede op basis van de berichten op dit forum, besloten er een te kopen. Mijn eerste ervaringen:

GPX route maken:
- gisteren heb ik voor de eerste keer een gpx route aangemaakt via basecamp (met de open fietsmap lite). Dat ging niet zo goed, omdat er slechts een beperkt aantal punten leken te zijn opgeslagen in het GPX bestand. Tussen deze punten trok de Teasi one rechte lijnen, waardoor ik bij een slingerende weg langs de vecht telkens links of rechts van de lijn fietste, en de navigatie me telkens hen en weer stuurde.
- vandaag een route gemaakt via routeyou.com. Dat ging supergoed. Als je daar een route aanmaak lijken er veel meer punten me te gaan in het GPX bestand. (let op: de knooppuntenroutes gaan hier ook over zandwegen. Voor de racefiets niet zo handig was mijn ervaring vandaag. Maar daar kan de teasi one niet zoveel aan doen. De functie " topografische planner" met routering " fietsen (- onverharde wegen)" lijkt me beter. Die ga ik de volgende keer proberen). Bij de 2e zandweg heb ik mijn zelf gemaakt GPX bestand losgelaten en ben op de " navigatie naar een adres" verder gefietst. Dat ging supergoed

Opstarten route:
Bij het opstarten van een route staat bij mij " eindpunt -> beginpunt" als default. Daar maakte ik eerst de optie " beginpunt -> eindpunt" van omdat dat me het meest logisch leek. Probleem was alleen dat het fietspad op de Teasi one soms net naast de lijn volgens het GPX bestand liep. Ik werd bij deze optie telkens teruggestuurd naar het punt waar ik van de route afgeweken was (volgens de teasi one). Doordat het apparaat je terug wil sturen draait ook steeds de kaart om, wat verwarrend is. Toen ik daar eenmaal de optie " Punt dichtst bij parcours volgen tot eindpunt" had gekozen ging dat een stuk beter en werd ik netjes naar het eerstvolgende logische punt geleid, zoals ik verwacht.

Batterijduur:
Kan ik nog niet heel veel over zeggen. Had vandaag de helderheid op 60% staan. Na 3 1/2 uur fietsen (inclusief route opnemen), en een beetje voorbereidend werk stond de batterij op 50% volgens de indicator. Maar ik weet niet hoe precies die is.

Routebegeleiding:
Ik heb geen ervaring met navigatie voor de fiets, maar ik vind de begeleiding wel goed. Met piepjes wordt je getriggerd dat er iets aankomt, en op je scherm zie je wat dat dan is. Het is wel goed om zelf de combinatie te maken van de " te rijden lijn" en de instructie op je scherm. Snel rechts links achter elkaar is soms een weg oversteken naar een ander fietspad

Zichtbaarheid:
Hier was ik wat bang voor omdat aangegeven was dat het scherm slecht zichtbaar zou zijn.Ik vond dit op zich wel meevallen. Als het scherm dimt (na x seconden) is dat wel zo. Maar als je iets moet doen dan licht het scherm op en vind ik het, ook met de zon van vanmiddag, voldoende om mee te kunnen navigeren.

Algemeen:
Voor zover hier iets over te zeggen is na twee dagen: het is even wennen aan hoe het werkt, maar na een stukje fietsen heb je dat wel door en is het een welkome aanvulling. Hopelijk ga ik minder steeds de vaste rondjes rijden, en ga ik wat vaker leuke en verschillende routes te rijden. En daar heb ik de Teasi one vooral voor gekocht.

dickroelse
Forum-lid

dickroelse 14 jul 2013 22:52

Met veel belangstelling alle items over Teasi one op dit forum gelezen en er 1 aangeschaft. Wat me opvalt is dat in de stand 'computer' bij de 'afstand' alleen de totale afstand van alle ritten wordt getoond. Weet iemand hoe een 'tripafstand' kan worden afgelezen. ?

rikkieking
Forum-lid

rikkieking 15 jul 2013 09:19

Ik heb me van het weekend ook een Teasi One aangeschaft, mede nav de overwegend positieve reacties in dit forum.

Echter, toen ik mijn teasi one voor de eerste keer opstarte kreeg ik een soort van ouderwets windows scherm en een error: "couldn't find navigation, please install it". na een keer aan en uitzetten kreeg ik wel een achtergrond van Teasi, maar nog steeds dezelfde error. Ik heb dus nog niets in kunnen vullen aan talen. Ook heb ik mijn Teasi nog niet aan de pc gehangen of geregistreerd (is dit nodig om het apparaat uberhaupt te laten werken). Wat gaat er verkeerd?

Afbeelding

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 15 jul 2013 11:27

Aan de pc hangen zou kunnen werken. maar ik zou 'm gewoon terug sturen als DOA. het normaal plug & play
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Plaats reactie