Pagina 14 van 37

Re: Agressie in het verkeer

Geplaatst: 01 jun 2012 13:38
door ponsteen
Ik heb gegoogeld op dit onderwerp en kwam maar een conclusie tegen: De regels voor snelheden gelden niet voor fietsers. De enige regel die wel geldt is dat je in staat moet zijn om tijdig te remmen; daarmee is er dus wel enige beperking in het spel...

Maar ik ben ook nog niet helemaal overtuigd. Het kan toch niet zo zijn dat je met bijv. een M5 racer (een snelle ligfiets) met 60 per uur over een fietspad mag jakkeren?

Re: Agressie in het verkeer

Geplaatst: 01 jun 2012 13:45
door timo2.0
Ik heb de vraag zojuist naar mijn neef gemaild. Met ruim dertig jaar ervaring bij de Amsterdamse politie moet hij hier toch meer over kunnen zeggen.

Re: Agressie in het verkeer

Geplaatst: 01 jun 2012 13:52
door wm
Volgens mij gelden er geen maximale snelheden voor fietsers. Echter wel van toepassing is artikel 5 WVW:

"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. "

Op grond van dit artikel zijn al vele rijbewijzen ingevorderd...

Re: Agressie in het verkeer

Geplaatst: 01 jun 2012 13:52
door perik
Hebben we eigenlijk allemaal wel reflectoren op voor- en achterkant van de pedalen, zijreflectie op onze banden en een goede bel? Als racefietser ben je sowieso in overtreding op allerlei regels.

Re: Agressie in het verkeer

Geplaatst: 01 jun 2012 14:00
door dario
tourpretendent schreef:
dario schreef:Ik vermoed dat dat een klein hiaat in de regelgeving is: redelijkerwijs gaan ze ervan uit dat de doorsnee fietser niet sneller rijdt dan 30 km/u, zodat die geen aparte, specifieke vermelding nodig hebben (da's immers de laagste snelheidsbeperking). Met de aparte categorie van koersfietsers houdt de wetgever geen rekening; die zijn dus aangewezen op hun gezond verstand. En laat het sommigen onder hen nu net dààraan ontbreken... :roll:
Nee hoor, dit is geen hiaat.
Neem een Ferrari als voorbeeld voor de koersfiets en een Ford Fiesta als gewone fietser, voor beide auto's geldt het zelfde snelheidsregime.
Toch kan de Ferrari veel sneller dan de Fiesta en heeft geen aparte vermelding.
Sluit dus net aan bij wat ik zeg: een Ferrari is een motorvoertuig, en valt dus net als de Fiesta onder de categorie 'motorvoertuigen'. Binnen de snelheidsreglementering is er echter geen categorie 'fietsen' voorzien (bij motorvoertuigen is dat nodig, omdat de meeste ervan veel sneller kunnen dan toegestaan; bij fietsen wordt hieraan echter voorbijgegaan).
Maar ik vermoed dat op de rijweg een zone 30 wel voor iederéén geldt (ook voor voetgangers, bijvoorbeeld - maar om dezelfde reden worden die niet als zodanig vermeld: men kan er immers van uitgaan dat die doorgaans de 30 niet halen; als iedereen een 2PK'tje had, en er geen Ferrari's bestonden, zou er op de snelweg ook geen wettelijke beperking tot 120 nodig zijn)

Re: Agressie in het verkeer

Geplaatst: 01 jun 2012 14:22
door dario
perik schreef:Hebben we eigenlijk allemaal wel reflectoren op voor- en achterkant van de pedalen, zijreflectie op onze banden en een goede bel? Als racefietser ben je sowieso in overtreding op allerlei regels.
Hier in België gelden wat dat betreft uitzonderingen voor sportrijwielen (koers & MTB): die moeten niet met licht en reflectoren uitgerust zijn, maar mogen dan ook niet gebruikt worden na zonsondergang en voor zonsopgang.

Re: Agressie in het verkeer

Geplaatst: 01 jun 2012 15:25
door timo2.0
Goed, het antwoord van de politie
Volgens de artikelen 19 t/m 22a van het RVV 1990 is er geen max.snelheid voor fietsers. De snelheidsbepalingen gelden alleen voor gemotoriseerde voertuigen. Auto's 50, bromfietsen 45 of 30 en snorfietsen 25 km/h.

De "maar" zit in het zogenaamde kapstokartikel. Dat is artikel 5 van de wegenverkeerswet 1994. Dit betekent dat als een fietser met (zeer) hoge snelheid zich in het verkeer begeeft en zichzelf of andere in gevaar brengt enz enz. Dit zal dan wel uitgebreid in een proces verbaal beschreven moeten worden.
Per saldo hoeft een fietser zich dus niet te houden aan de snelheden die op borden zijn aangegeven, die gelden alleen voor gemotoriseerde voertuigen. Het door een forumlid genoemde voorbeeld van de M5 lowrider valt duidelijk onder het kapstokartikel.
perik schreef:Hebben we eigenlijk allemaal wel reflectoren op voor- en achterkant van de pedalen, zijreflectie op onze banden en een goede bel? Als racefietser ben je sowieso in overtreding op allerlei regels.
Alleen wat betreft die bel heb je gelijk (die is sinds 1906 verplicht). Maar volgens artikel 35 RVV moeten fietsers bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht voor- en achterlicht voeren. Volgens artikel 92 RVV is het overtreden van deze regel een strafbaar feit. Regelmatig houdt de politie acties waarbij een groot aantal bekeuringen voor fietsen zonder licht wordt uitgedeeld. Toch blijft een groot deel van de fietsers in Nederland zonder deugdelijke verlichting rijden. Als je dus bij dag onderweg bent op je racefiets, en het zicht wordt niet ernstig belemmerd, dan zijn de reflectoren en reflectie op de banden dus niet wettelijk verplicht.

Re: Agressie in het verkeer

Geplaatst: 01 jun 2012 15:42
door tennisser
timo2.0 schreef:Goed, het antwoord van de politie
Volgens de artikelen 19 t/m 22a van het RVV 1990 is er geen max.snelheid voor fietsers. De snelheidsbepalingen gelden alleen voor gemotoriseerde voertuigen. Auto's 50, bromfietsen 45 of 30 en snorfietsen 25 km/h.

De "maar" zit in het zogenaamde kapstokartikel. Dat is artikel 5 van de wegenverkeerswet 1994. Dit betekent dat als een fietser met (zeer) hoge snelheid zich in het verkeer begeeft en zichzelf of andere in gevaar brengt enz enz. Dit zal dan wel uitgebreid in een proces verbaal beschreven moeten worden.
Per saldo hoeft een fietser zich dus niet te houden aan de snelheden die op borden zijn aangegeven, die gelden alleen voor gemotoriseerde voertuigen. Het door een forumlid genoemde voorbeeld van de M5 lowrider valt duidelijk onder het kapstokartikel.
perik schreef:Hebben we eigenlijk allemaal wel reflectoren op voor- en achterkant van de pedalen, zijreflectie op onze banden en een goede bel? Als racefietser ben je sowieso in overtreding op allerlei regels.
Alleen wat betreft die bel heb je gelijk (die is sinds 1906 verplicht). Maar volgens artikel 35 RVV moeten fietsers bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht voor- en achterlicht voeren. Volgens artikel 92 RVV is het overtreden van deze regel een strafbaar feit. Regelmatig houdt de politie acties waarbij een groot aantal bekeuringen voor fietsen zonder licht wordt uitgedeeld. Toch blijft een groot deel van de fietsers in Nederland zonder deugdelijke verlichting rijden. Als je dus bij dag onderweg bent op je racefiets, en het zicht wordt niet ernstig belemmerd, dan zijn de reflectoren en reflectie op de banden dus niet wettelijk verplicht.
Mooi, is dat ook weer duidelijk! Einde discussie.

Re: Agressie in het verkeer

Geplaatst: 01 jun 2012 15:45
door perik
timo2.0 schreef:
perik schreef:Hebben we eigenlijk allemaal wel reflectoren op voor- en achterkant van de pedalen, zijreflectie op onze banden en een goede bel? Als racefietser ben je sowieso in overtreding op allerlei regels.
Alleen wat betreft die bel heb je gelijk (die is sinds 1906 verplicht). Maar volgens artikel 35 RVV moeten fietsers bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht voor- en achterlicht voeren. Volgens artikel 92 RVV is het overtreden van deze regel een strafbaar feit. Regelmatig houdt de politie acties waarbij een groot aantal bekeuringen voor fietsen zonder licht wordt uitgedeeld. Toch blijft een groot deel van de fietsers in Nederland zonder deugdelijke verlichting rijden. Als je dus bij dag onderweg bent op je racefiets, en het zicht wordt niet ernstig belemmerd, dan zijn de reflectoren en reflectie op de banden dus niet wettelijk verplicht.
Dat gaat over het voeren van verlichting. In het voertuigreglement is een hele trits aan eisen vastgelegd o.a. over reflectoren die aan alle kanten op je fiets moeten zitten.

Re: Agressie in het verkeer

Geplaatst: 01 jun 2012 16:00
door timo2.0
Daar heb je gelijk in
Wetgeving in Nederland

Verlichting (bij dag, als er goed zicht is, niet verplicht - meer verlichting is niet toegestaan; zie ook de pagina Fietsverlichting)
Vanaf 1 november 2008 mag de fietsverlichting ook op de borst of de rug van de bestuurder worden bevestigd en knipperlicht wordt oogluikend toegelaten.
koplamp straalt wit, of geel licht uit
achterlicht straalt rood licht uit
Reflectie (ook overdag - meer reflectie is toegestaan)
zijreflectie (geel of wit) op beide wielen. Wordt meestal met een reflectiestrook op de banden toegepast.

(vanaf 1 januari 1987 werd de wielreflectie verplicht. De Fietsersbond protesteerde tegen de onmiddellijke invoer van deze maatregel; het betekende dat alle fietsen per direct van cirkelvormige zijreflectoren tussen de spaken moesten worden voorzien. De bond vond de reflectoren te duur en had liever gezien dat het gebleven was bij reflecterende fietsbanden, die toch op den duur zouden worden vervangen. Na een maand waren alle reflectoren uitverkocht terwijl nog de helft van de elf miljoen fietsers zonder zijreflectie reed).

gele reflectoren op voor- en achterkanten van de pedalen
rode achterreflector
(in de nabije toekomst: witte voorreflector)
pedalen voorzien van stroef oppervlak
goed werkende rem
bel hoorbaar op 25 meter
stuur dient goed vast te zitten
handvatten moeten goed vast zitten
een tweewielige fiets mag niet breder zijn dan 75 centimeter (voor een driewieler of aanhangwagen is het maximum 150 cm)

Re: Agressie in het verkeer

Geplaatst: 01 jun 2012 16:21
door jantjuh
Volgens mij geldt er geen snelheidsbeperking voor fietsers in principe. Echter, als er een bord met een snelheidsbeperking staat (zogenaamde A1, zo'n bord met rode rand met 50 of 30 erop) moeten alle bestuurders zich daaraan houden. EN DAT GELDT DUS OOK VOOR FIETSERS, omdat het vereiste van bestuurder van een motorvoertuig niet van toepassing is. Ook betekent dat dat je op een woonerf niet harder dan "stapvoets" mag rijden, maar hoe hard dat is, weet niemand geloof ik.
Het probleem, met uitzondering van het woonerf, is dat de borden na elke kruising weer herhaald moeten worden om te blijven gelden. In de bebouwde kom is dat dus elke 100 meter, en gebeurt dat in principe dus nooit.

Re: Agressie in het verkeer

Geplaatst: 01 jun 2012 18:41
door dario
Ik denk het niet: volgens mij blijft, eens in de bebouwde kom, die snelheidsbeperking ook zonder bord A1 van kracht tot je een bord aantreft dat het einde van de bebouwde kom aangeeft (H2 in Nederland, F3 in België).