Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het E-Bike topic

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 jun 2014 09:53

De politie is gewend om snorfietsen voornamelijk te beboeten op basis van rollenbanktests. Een meting vanuit een auto komt zelden voor. Met een e-bike gaat dat natuurlijk niet werken dus ik verwacht eerlijk gezegd niet dat de politie zich hier druk om gaat maken.

Het is ook mijn ervaring dat je met een snorfiets die onder de 40km/h rijdt altijd veilig zit.
Campagnolo Ultra Dork

Sjarelke
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2014 17:17

Sjarelke 10 jun 2014 10:54

Ernie C. schreef:
Sjarelke schreef:

Fabel: Een E-bike is eigenlijk een brommer
Een E-bike 45km/h is op het moment volgens de wet een snorfiets maar over anderhalf jaar een brommer. Er komt dan ook een helmplicht. Waarschijnlijk is een fietshelm dan voldoende. Op zich is dat geen probleem maar om voor ieder ritje naar de Lidl of sigarettenwinkel je helm op te moeten zetten en mee naar binnen te nemen lijkt mij niet ideaal.

Ook moet je er rekening mee houden dat je een tientje of 5 per jaar kwijt bent aan verzekering.

En nee, ik heb er absoluut geen probleem met e-bikes die worden gebruikt zoals jij voor ogen hebt. En ben ik het in grote lijnen met je eens. Met een kleine kanttekening dat het gevaar van de e-bike tot 25km/h vooral zit in het gebruik daar ouderen die op een gewone fiets niet meer vooruit te branden zijn.
Voorbeeld: Laatst fietste er een bejaard echtpaar voor mij bij ons in de straat die wat vals plat omhoog loopt (hooguit 1 a 1 1/2%) en meneer moest mevrouw duwen omdat het haar anders niet zou lukken "omhoog" te komen. En dat met trapondersteuning!

Dat soort mensen kom je als wielrenner regelmatig tegen en vormen een gevaar op de weg en niet alleen voor wielrenners.
Ik kan dit ook alleen maar beamen. Ik hoop stiekem dat de helmplicht er niet komt. Ja het is veiliger, maar laten we eerlijk zijn: als je met verstand rijdt en niet te hard rijdt, zou dit ook zonder helm kunnen. Als de helmplicht er al komt, zal het alleen voor de 25km/u+ categorie gaan gelden, waarmee de grootste groep onervaren rijders juist niet aangepakt wordt.

Vanuit de rijwielhandelaar zou ook een cursus mogen worden aangeboden, want ook ik heb al zeer vaak E-Bikes gepasseerd die niet geheel onder controle waren. Het ziet dan toch ook niet uit. Voor die groep (oudere) mensen is een échte snor een betere oplossing.

Nicosch schreef:
Ernie C. schreef: Op zich is dat geen probleem maar om voor ieder ritje naar de Lidl of sigarettenwinkel je helm op te moeten zetten en mee naar binnen te nemen lijkt mij niet ideaal.
Ik herinner mij uit een grijs verleden dat dezelfde discussie ook liep toen botsmutsen voor de brommer verplicht werden (1975). Een helm was maar niks want je haar werd platgedrukt, zomers veel te warm, voor iemand achterop had je ook een helm nodig en hoe nam je die mee op een brommer enz enz.
Ik persoonlijk sta ook niet te wachten op een helm op de fiets. Het schiet dan wel een beetje te ver door vind ik. Maar er zijn zat mensen die ik op een gewone fiets al een helm kan aanraden. Ik denk dat E-bikes steeds meer normaal worden in het gewone verkeer en dat áls er een helmplicht komt, dit een grote mentaliteitsverandering te weeg zal brengen.
Ernie C. schreef:De politie is gewend om snorfietsen voornamelijk te beboeten op basis van rollenbanktests. Een meting vanuit een auto komt zelden voor. Met een e-bike gaat dat natuurlijk niet werken dus ik verwacht eerlijk gezegd niet dat de politie zich hier druk om gaat maken.

Het is ook mijn ervaring dat je met een snorfiets die onder de 40km/h rijdt altijd veilig zit.
+1. Ik denk dat de 40/ 45km/u E-bike de hype wordt voor jongeren. De gewone scooter en de normale E-bike zijn hiervoor een stuk aantrekkelijker. Het zal meer een Pro-vervoersmiddel worden voor de mensen die woon-werk verkeer graag gezonder willen afleggen en natuurlijk over een rijbewijs B beschikken. Jongeren gaan echt niet hun brommerrijbewijs halen om dan op een snelle E-bike te stappen. Is niet zo stoer, want het maakt geen herrie en je kunt niet makkelijk iemand achterop mee nemen, zonder daarvoor niet behoorlijk op kracht in te leveren! 8-)



Vandaag de sleutels van de gestolen E-bike (25km/u) naar de verzekering op gestuurd. Nu wachten op de uitkering van Unigarant, zodat ik kan gaan kijken voor een nieuwe fiets. Ik zal mijn fietskeuze én bevindingen hier nog posten! :)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 jun 2014 11:04

Sjarelke schreef: Het zal meer een Pro-vervoersmiddel worden voor de mensen die woon-werk verkeer graag gezonder willen afleggen en natuurlijk over een rijbewijs B beschikken.
Dat is idd mijn observatie ook. Ik zie hier (Uithof Utrecht) al behoorlijk wat forenzen voorbij sjezen op super e-bikes. Sommigen al met (fiets)helm trouwens.

Ze lijken gelukkig over redelijke bike handling skills te beschikken, je hebt hier een goede fietsinfrastructuur en qua autoverkeer is het hier juist totaal verstopt, dus ik snap hun motivatie ook wel.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

joeywl
Forum-lid
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 nov 2007 20:04
Locatie: Naaldwijk

joeywl 13 jun 2014 14:35

Ik werk sinds kort bij Riese & Müller, bekend van de BlueLabel high speed e-bikes. Wij zitten ook in een werkgroep met de BOVAG, RAI, en de ministers van infrastructuur en milieu.

Waarom de fiets nu nog als snorfiets op kenteken komt is omdat de autonome snelheid ( snelheid die die zelf kan generen) 17km/h is. Ondersteund echter tot 45. In 2017 vallen deze fietsen onder de brom fietsen maar we hebben vrijstelling van helm plicht. Wel komt er een helm advies maar dan een helm die het gebruik niet in de weg zit. Denk aan een snowboard helm oid.

Ze kunnen nog geen helm plicht invoeren omdat er simpelweg nog geen "fiets" helm is die CE is goed gekeurd.

Sjarelke
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2014 17:17

Sjarelke 14 jun 2014 15:49

joeywl schreef:Ik werk sinds kort bij Riese & Müller, bekend van de BlueLabel high speed e-bikes. Wij zitten ook in een werkgroep met de BOVAG, RAI, en de ministers van infrastructuur en milieu.

Waarom de fiets nu nog als snorfiets op kenteken komt is omdat de autonome snelheid ( snelheid die die zelf kan generen) 17km/h is. Ondersteund echter tot 45. In 2017 vallen deze fietsen onder de brom fietsen maar we hebben vrijstelling van helm plicht. Wel komt er een helm advies maar dan een helm die het gebruik niet in de weg zit. Denk aan een snowboard helm oid.

Ze kunnen nog geen helm plicht invoeren omdat er simpelweg nog geen "fiets" helm is die CE is goed gekeurd.
Dit klinkt prima, een helmadvies -maar geen plicht-. Nu nog de blauwe/gele plaat niet hoeven te plaatsen -of een veel kleiner formaat laten plaatsen- en we zijn nog een stap in de goede richting.

Heb je toevallig ook een bron, waar de vrijstelling van de helmplicht in wordt besproken?

Ik heb overigens mijn keuze laten vallen op de Kalkhoff ENDEAVOUR Impulse. Zodra ik de fiets binnen heb, zal ik een uitgebreide review posten.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 14 jun 2014 16:22

CE is een kenmerk, geen keurmerk.

joeywl
Forum-lid
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 nov 2007 20:04
Locatie: Naaldwijk

joeywl 14 jun 2014 16:58

Sjarelke schreef:
joeywl schreef:Ik werk sinds kort bij Riese & Müller, bekend van de BlueLabel high speed e-bikes. Wij zitten ook in een werkgroep met de BOVAG, RAI, en de ministers van infrastructuur en milieu.

Waarom de fiets nu nog als snorfiets op kenteken komt is omdat de autonome snelheid ( snelheid die die zelf kan generen) 17km/h is. Ondersteund echter tot 45. In 2017 vallen deze fietsen onder de brom fietsen maar we hebben vrijstelling van helm plicht. Wel komt er een helm advies maar dan een helm die het gebruik niet in de weg zit. Denk aan een snowboard helm oid.

Ze kunnen nog geen helm plicht invoeren omdat er simpelweg nog geen "fiets" helm is die CE is goed gekeurd.
Dit klinkt prima, een helmadvies -maar geen plicht-. Nu nog de blauwe/gele plaat niet hoeven te plaatsen -of een veel kleiner formaat laten plaatsen- en we zijn nog een stap in de goede richting.

Heb je toevallig ook een bron, waar de vrijstelling van de helmplicht in wordt besproken?

Ik heb overigens mijn keuze laten vallen op de Kalkhoff ENDEAVOUR Impulse. Zodra ik de fiets binnen heb, zal ik een uitgebreide review posten.
Binnenkort zal er een pers bericht verschijnen zeggen ze.
Ja kenteken voeren is wel verplicht, je kan hem gewoon bij je hebben maar dan kan de agent je bekeuren voor het niet voeren van een kenteken. Je bent dan wel gewoon verzekerd.

Marco71
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 sep 2014 18:46

Marco71 10 sep 2014 19:58

Zelf sinds twee maanden in bezit van een Specialized Turbo S.
Bevalt prima! Ik fiets er zelf meestal mee naar het werk, woon-werkverkeer dus.
Enkele reis afstand is 17 km, perfecte afstand om hem in de Turbo te zetten en perfect voor deze fiets. Na die 17 km heb ik er nog ca. tussen de 50 en 60% in zitten en ik laad hem op mijn werk bij, dan kan ik er terug ook weer in de Turbo stand mee rijden. Bij 20% schakelt hij namelijk over in de spaarstand en kan je er evengoed nog ca. 35 km per uur mee rijden.
Gemiddelde snelheid die ik meestal rij is tussen de 38 en 42 km per uur, ook bij een windje tegen. Heb hem meestal in het zwaarste verzet staan. Uiteraard moet je wel een klein beetje mee trappen. Tot nu toe niet helemaal zonder bezweet hoofd/lijf aangekomen op mijn werk maar lang niet zo erg als met mijn gewone mountainbike. Komt ook omdat ik meestal op de maximale snelheid wil rijden. In de vakantie een paar keer een langere rit (ca. 55 km) mee gemaakt en rij ik in de spaarstand weg, onderweg schakel ik een paar keer over naar de Turbo stand, al naar gelang ik de route kan halen zonder helemaal zonder hulp te zitten. Zonder hulp fietsen is wel mogelijk maar doordat de fiets iets zwaarder is als de gemiddelde fiets wel iets moeilijker.
Laatst gewijzigd door Marco71 op 10 sep 2014 20:08, 3 keer totaal gewijzigd.

Criterion
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 feb 2014 20:26
Locatie: Groningen

Criterion 10 sep 2014 20:01

Zit je ook op Strava? veel KOM's denk ik :D
Trek Domane ; Orbea Terra

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 10 sep 2014 21:36

Marco71 schreef:Zelf sinds twee maanden in bezit van een Specialized Turbo S.
Bevalt prima! Ik fiets er zelf meestal mee naar het werk, woon-werkverkeer dus.
Enkele reis afstand is 17 km, perfecte afstand om hem in de Turbo te zetten en perfect voor deze fiets. Na die 17 km heb ik er nog ca. tussen de 50 en 60% in zitten en ik laad hem op mijn werk bij, dan kan ik er terug ook weer in de Turbo stand mee rijden. Bij 20% schakelt hij namelijk over in de spaarstand en kan je er evengoed nog ca. 35 km per uur mee rijden.
Gemiddelde snelheid die ik meestal rij is tussen de 38 en 42 km per uur, ook bij een windje tegen. Heb hem meestal in het zwaarste verzet staan. Uiteraard moet je wel een klein beetje mee trappen. Tot nu toe niet helemaal zonder bezweet hoofd/lijf aangekomen op mijn werk maar lang niet zo erg als met mijn gewone mountainbike. Komt ook omdat ik meestal op de maximale snelheid wil rijden. In de vakantie een paar keer een langere rit (ca. 55 km) mee gemaakt en rij ik in de spaarstand weg, onderweg schakel ik een paar keer over naar de Turbo stand, al naar gelang ik de route kan halen zonder helemaal zonder hulp te zitten. Zonder hulp fietsen is wel mogelijk maar doordat de fiets iets zwaarder is als de gemiddelde fiets wel iets moeilijker.
Prachtige fiets. De VERPLICHTE blauwe kentekenplaat (op het spatbord) zal wel erg fraai staan op deze fiets.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 11 sep 2014 09:09

Marco71 schreef:..... al naar gelang ik de route kan halen zonder helemaal zonder hulp te zitten. Zonder hulp fietsen is wel mogelijk maar doordat de fiets iets zwaarder is als de gemiddelde fiets wel iets moeilijker.
Oftwel... Dan wordt sportief fietsen weer zoals het bedoeld is...
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 11 sep 2014 09:17

Criterion schreef:Zit je ook op Strava? veel KOM's denk ik :D
Dat zal toch wel vals spelen zijn. Maar ja, wie controleert het en wie houd zichzelf graag voor de gek?

Ik ben eigenlijk vrij sceptisch over deze fietsen. Normale electrische fietsen zorgden al voor een grote toename in het aantal valpartijen met verwondingen geloof ik. Mensen fietsen daar zo'n 25km/u op zonder helm en op een fiets die veelal log is zonder al te veel gevoel. Dit gaat nog harder.... Daar zou je eigenlijk gewoon fietsbewijzen voor in moeten voeren, helmplicht enz enz.

Plaats reactie