Levensduur voorbladen-kettingen-cassettes.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14
Bedoel je dat met iedere ketting nog geen 4000 km hebt gereden? Of heb je in totaal 33.000 km met dezelfde cassette gedaan? De eerste optie is namelijk niet veelJoppietersen schreef:Vandaag maar eens nieuwe cassette en ketting gemonteerd en uitgerekend hoeveel km ik ermee gedaan heb en het viel me niet tegen...:
Ultegra (6600)10 speed (12-25) cassette
3* Ultegra ketting : wordt na ong 750km roulerend vervangen door de volgende etc
Totaal aantal km 11.034
Halverwege dit jaar met het meten met de kettingmeter viel ie er op z'n meest versleten stand er bij alle 3 de kettingen helemaal in, ik heb toen de minst slechte eruit gehaald om die dit seizoen op te rijden maar nu begon de zak ook erg slecht te schakelen dus alles vervangen, wederom met 3 Ultegra kettingen op naar de volgende 11.000
Ik rijd met 2 Record kettingen om en om en de kettingmeter valt er bij beide na ieder 20.000km nog steeds niet in op de stand 0.75 (dus totaal 40.000km)
Moet er wel bij vermelden dat ik alleen bij droog weer en droge wegen fiets en de kettingen
nooit schoon maak met een sopje of een oplosmiddeltje. Omdat ze nauwelijks ooit nat worden maak ik ze met een droge doek af en toe aan de buiten kant schoon en smeer daarna m.b.v. een druppelflesje gevuld met motorolie ieder schakeltje druppelsgewijs. Een nachtje laten staan en het overtollige smeer er wederom met een droge doek aan de buitenkant afhalen.
Vraag voor jullie.
vroeger kon je de slijtage ook zien door een ketting plat op de vloer te leggen en dan zijdelings te buigen. De boog die werd gemaakt gaf aan hoe ver een ketting versleten is,
Maar bij mijn oude KMC 10sp met 16.000 km en mijn gloednieuwe KMC gold is de zijdelingse boog vrijwel gelijk.
vroeger kon je de slijtage ook zien door een ketting plat op de vloer te leggen en dan zijdelings te buigen. De boog die werd gemaakt gaf aan hoe ver een ketting versleten is,
Maar bij mijn oude KMC 10sp met 16.000 km en mijn gloednieuwe KMC gold is de zijdelingse boog vrijwel gelijk.
Dat is dan ook geen goede methode omdat je niet weet wat je nu eigenlijk aan het testen bent.
De enige dingen die relevant zijn is slijtage van de asjes/busjes en in mindere mate de rolletjes en dat heeft niet zoveel invloed op die boog..
De straal van de boog is in zekere zin een onwerpdingetje., hoeveel moet een ketting zijdelings kunnen bewegen om goed te schakelen.
Kortom, vergeten maar.
De enige dingen die relevant zijn is slijtage van de asjes/busjes en in mindere mate de rolletjes en dat heeft niet zoveel invloed op die boog..
De straal van de boog is in zekere zin een onwerpdingetje., hoeveel moet een ketting zijdelings kunnen bewegen om goed te schakelen.
Kortom, vergeten maar.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Zo is het inderdaad volgens mij.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Dank voor jullie reacties. Ik heb dit topic een doorgenomen, maar wat een gedoe allemaal. Werken met verschillende kettingen en die om de 1000 km of zo vervangen, elke 3000km een nieuw ketting? Dat wil je toch niet.
Op mijn Kimera Ultegra 6700 heb ik 9000 km gereden en toen ketting en cassette maar eens vervangen.
Daarna doorgereden tot ruim 25.000 nu en het spul maar weer eens vervangen. Ketting (KMC) sloeg niet over de tandjes maar schakelde niet meer lekker. En nu ook voor het eerst het middenblad voor (ja tripple) vervangen.
Volgens mijn FM heeft lange levensduur vooral te maken met het feit dat ik smeer met wax-olie (Squirt wax lube). Dat moet je wel veel vaker en royaal gebruiken (ik smeer na elke twee of drie tochten, klusje van 30 seconden) maar je ketting blijft er heel mooi schoon en droog mee en wordt toch gesmeerd.
T is maar een tip, maar t voldoet mij prima.
Op mijn Kimera Ultegra 6700 heb ik 9000 km gereden en toen ketting en cassette maar eens vervangen.
Daarna doorgereden tot ruim 25.000 nu en het spul maar weer eens vervangen. Ketting (KMC) sloeg niet over de tandjes maar schakelde niet meer lekker. En nu ook voor het eerst het middenblad voor (ja tripple) vervangen.
Volgens mijn FM heeft lange levensduur vooral te maken met het feit dat ik smeer met wax-olie (Squirt wax lube). Dat moet je wel veel vaker en royaal gebruiken (ik smeer na elke twee of drie tochten, klusje van 30 seconden) maar je ketting blijft er heel mooi schoon en droog mee en wordt toch gesmeerd.
T is maar een tip, maar t voldoet mij prima.
nou, zo te horen wil vooral jíj dat niet. Wat ik wil, dat bepaal ik lekker zelf.indewind schreef:Dat wil je toch niet.
En dat je fietsenmaker het een goed idee vindt om vooral zo vaak mogelijk een duur goedje op je ketting te smeren, dat verbaast me ook weinig.
Vorsprung durch Pedantik
Iemand de WD40 producten voor fietsen al geprobeerd? (Ik gebruik WD40 voor zowat alles en dit werkt volgens mij ook altijd super goed, dus ik ga toch eens proberen).
Een andere vraag: zijn de kettingen van KMC veel beter?
Een andere vraag: zijn de kettingen van KMC veel beter?
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)