Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

De bel

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 13 apr 2014 16:02

als ik volle bak aan het rijden ben bel ik uit zelf bescherming , regelmatig schrikkende mensen meegemaakt die dan een snok aan het stuur geven.
en de beste man reed al in het midden van het fietspad dus wou ook graag even wat extra marge krijgen op die manier.
Alleen de gemiddelde zondags rijder doet het beter dan dat deze meneer deed.
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 13 apr 2014 16:06

peter1981 schreef:als ik volle bak aan het rijden ben bel ik uit zelf bescherming , regelmatig schrikkende mensen meegemaakt die dan een snok aan het stuur geven.
en de beste man reed al in het midden van het fietspad dus wou ook graag even wat extra marge krijgen op die manier.
Alleen de gemiddelde zondags rijder doet het beter dan dat deze meneer deed.
Ik minder altijd vaart als ik mensen op het fietspad inhaal.

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 13 apr 2014 16:29

ik ook meestal alleen was even volle bak aan het gaan en van een trimmer zou je verwachten dat die reageert zoals het hoort
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 13 apr 2014 17:50

Daarom bel ik nooit.
Ze schrikken pas als ik al voorbij ben....
Nietsvermoedend blijven de meesten beter op koers.
Cheap light strong, choose two

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 889
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 13 apr 2014 18:29

Ik snap je redenering toch bel ik meestal (tenzij er links veel uitwijk mogelijkheden zijn).

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 13 apr 2014 18:33

tom de groot schreef:Ik snap je redenering toch bel ik meestal (tenzij er links veel uitwijk mogelijkheden zijn).
Ik moet zeggen dat ik een bel als zeer irritant en opdringerig ervaar als ik rustig aan de rechterkant van het fietspad fiets en wordt ingehaald.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9149
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 apr 2014 19:03

+1 (scootertoetertje is nog irritanter trouwens)
Ik fiets rechts en koersvast, ook op de stadsfiets, bellen is nergens voor nodig. Als ik niet rechts fiets is dat om een reden, dan is zo'n belletje helemaaaal irritant. Weg met die dingen :twisted:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

i-mac

i-mac 13 apr 2014 19:36

Gisteren heb ik meerdere keren mijn bel moeten gebruiken tijdens de "Rit van de Gouverneur". De reden? Veel mensen rijden met 3 naast elkaar, of houden alles en iedereen op bij de hellingen door onnodig links te blijven rijden. En iedere keer zie je ze stomverbaasd achter zich kijken. Stel je eens voor dat er daar ene afkomt met een e-Bike :-)

Gebruikersavatar
The_John
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 apr 2014 00:09
Locatie: Zeewolde FL

Gebruikersavatar The_John 13 apr 2014 22:19

Kilowatt schreef: Ruim vantevoren gaan freewheelen, tempo aanpassen aan de voorganger en tikje op de bel geven. Meestal volgt een schrikreactie (ws. vanwege in gedachten verzonken zijn) en een slinger naar links (altijd naar links, nooit naar rechts). Vervolgens krijg ik dan de ruimte en mag ik voorbij. Dan groet ik altijd (nee, niet met de middelvinger) en bedank de mensen. Bijna altijd een positieve reactie terug.
ben het volledig met kilowatt eens, dit is de enige manier om "veilig" met bel te passeren. na het bellen is er altijd de omkijk met de "schrik" uitwijk naar links als reactie...
Blijf je vriendelijk en groet je vriendlijk dan zijn de mensen gelijk uit hun doen en groeten ze vriendelijk terug.

Ik heb een tijdje zonder bel gereden op mijn MTB maar de mensen schrokken zo gigantisch in het bos als ik door te roepen waarschuwde en dan de hoek om kwam zeilen op een officieel MTB parcours. dus toch de Bel maar weer gemoteerd en lekker pingellen! en vooral veel zwaaien, goede morgen mevrouwtje... goede middag meneertje :mrgreen:

BMCSLX01
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 06 mar 2014 12:01
Locatie: Amersfoort

BMCSLX01 14 apr 2014 12:36

Zaterdag was helemaal mooi. Eerst een mevrouw vriendelijk gevraagd of ze alsjeblieft links wil kijken als ze een fietspad op komt zeilen, zodat ik geen Stybar acties uit hoef te halen om op mijn fiets te blijven zitten. Dovemans oren en of ik geen bel kon monteren (wtf echt).

Vervolgens rijd ik achterop een stel oudere mensen die breeduit aan het fietsen waren. Kwam een stoplicht aan dus ik dacht, laat maar.. Moet straks toch stoppen!

Komt die muts op d'r e-bike aan om even te vertellen dat ik voor 5 euro een bel bij de Action kan kopen en dat ik dan niet zo irritant achter die twee mensen hoef te hangen met m'n proleten gedrag.. :|

Misschien vreemd gedrag van mijn kant, maar door dat soort lui ga ik dus geen bel kopen. No way dat ik naar pijpen van dat soort volk ga dansen.

Tot zover mijn relaas. :mrgreen:
I just love to ride my bike, thats all.. - Mark Cavendish

Gebruikersavatar
Martin Swinkels
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 aug 2013 21:58
Locatie: Hilversum
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 14 apr 2014 13:23

Hahaha.
herkenbaar.
Ik had zaterdag ook zo'n ritje. Ik heb wel een belletje, maar had 'm niet nodig.
Ik was om haf negen vertrokken. Eerst langs de s'Gravelandse vaart een kat in de berm die op het laatste moment oversteekt. Ik had m'n vingers al op de remmen, en kon 'm daarom nét ontwijken.
Toen ik weer een beetje vaart had een hele horde van moedereend losgebroken mini eendjes die ineens overstaken.
Daarna een kerel op slippers in een badjas op de stoep die z'n hond, aan de overkant van de weg, los in de berm langs de vaart had lopen. Die hond had me niet in de gaten, maar baasje besloot de hond te roepen, nét toen ik eraan kwam. Dat ging ook nét goed.
Dat was allemaal binnen 1.5 km.
Later wordt ik bijna te pletter gereden door een lul achterin een tegemoetkomend peloton hardrijders, die de signalen van de kop niet opvangt en op het moment van passeren effe sprintend met z'n kop in z'n stuur wil inhalen. Toen kon ik alleen heel hard schreeuwen, en misten we elkaar op een haar.
Toen ik bijna thuis was loopt er een vent met 2 honden vlak langs het fietspad. We hebben oogcontact, en vlak bij hem gekomen laat hij zo 1 van die honden aan zo'n uitreklijn het fietspad oplopen. Toen kon ik niet eens meer roepen.

Ik heb 12 jaar actief aan bergsport gedaan, Ik heb serieuze rots en ijswanden beklommen in zomer en winter, maar heb nog nooit zoveel ongelukjes en bijna ongelukjes meegemaakt als sinds ik op de fiets zit. En da's pas 8 maanden. Daar gaat een bel geen verandering in brengen vrees ik. Toch heb ik 'm, omdat het soms wél werkt.
Hardfietsen is een risicosport (aan het worden?). Bel of geen bel.

BMCSLX01
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 06 mar 2014 12:01
Locatie: Amersfoort

BMCSLX01 14 apr 2014 13:39

Klinkt als een doorsnee zaterdag ritje ja :mrgreen: Heerlijk herkenbaar.
I just love to ride my bike, thats all.. - Mark Cavendish

Plaats reactie