Pagina 14 van 125
Geplaatst: 15 jan 2011 00:40
door velo_
Ok, het hele topic gelezen...
Mijn conclusie: 50x34 compact, 39 kettingblad erbij voor de polder. De 34 voor de bergen/limburg. Cassette wordt 12-25 voor in NL (daar zitten de 16 en 18 dan ook op).
Echter: een evt 'bergcassette' (toch wel een 29-er erbij) aanschaffen voor die paar uitstapjes naar Limburg/ardennen/alpen is dan wel een dure aangelegenheid.
Geen manier om die uiterste kransjes te vervangen??
En past die 29-er of 30-er dan wel bij de derailleur?
Geplaatst: 16 jan 2011 17:20
door basta
voor mijn nieuwe racefiets had ik ook een compact (Shimano 6700 ) in gedachten en de 34 wisslen voor 42 van TA of Stronglight maar hoor en lees verschillende ervaringen hiermee (zou niet zo lekker passen).
Iemand ervaring met een andere vertanding op een Shimano 6700 compact crank?
Geplaatst: 23 jan 2011 20:50
door iamx12
Compact is ook voor de benelux overbodig. Op een triple rijd bijna niet met enige km in de benen op het binnenblad. En een triple is opgebouwd met 53/42/30. Dus met een 39 binnenblad moet je met je double een behoorlijk end kunnen komen
En anders kan een beetje krachttraining geen kwaad en juist dan is een 39 blad extra goed
Geplaatst: 23 jan 2011 21:02
door eelcoz
iamx12 schreef:Compact is ook voor de benelux overbodig. Op een triple rijd bijna niet met enige km in de benen op het binnenblad. En een triple is opgebouwd met 53/42/30. Dus met een 39 binnenblad moet je met je double een behoorlijk end kunnen komen
En anders kan een beetje krachttraining geen kwaad en juist dan is een 39 blad extra goed
Voor jou is een compact misschien overbodig in de Benelux. Voor veel anderen niet. Die 39 is voor veel mensen simpelweg te groot in Limburg of de Ardennen.
Geplaatst: 27 jan 2011 13:31
door okki83
Ik rijd nu met een Sora Triple waarbij het kleinste verzet 30x25 is. Als ik daarmee in limburg rijd, dan kom ik overal naar boven. Nu wil ik misschien een nieuwe fiets kopen. Kan ik dan ook uit de voeten met een compact van 34x28? Het verschilt 2,55-2,52=0,03m per omwenteling.
Maakt dit veel verschil?
Geplaatst: 27 jan 2011 14:15
door ponsteen
34-28 komt neer op een verzet van 30 - 24.7, als je begrijpt wat ik bedoel. Het scheelt dus een derde van een tandje, bij 9 km/u scheelt het nog geen 1 omw/minuut. Je zult het qua verzet niet merken.
Geplaatst: 27 jan 2011 14:28
door -eric-
okki83 schreef:Ik rijd nu met een Sora Triple waarbij het kleinste verzet 30x25 is. Als ik daarmee in limburg rijd, dan kom ik overal naar boven. Nu wil ik misschien een nieuwe fiets kopen. Kan ik dan ook uit de voeten met een compact van 34x28? Het verschilt 2,55-2,52=0,03m per omwenteling.
Maakt dit veel verschil?
Of anders gesteld, het scheelt iets meer dan 1%, mijn zoontje van zes zou zeggen: 'Wat denk je zelf???'
Geplaatst: 28 jan 2011 16:50
door niels1979
even een kort vraagje.
Is het echt merkbaar het verschil tussen een 13-26 en een 11-25 cassette?
De 13-26 zit er nu op en de nieuwe fiets waarschijnlijk een 11-25.
Met name het verschil bergop ben ik benieuwd naar, dat ik met de 11 beter af ben op het vlakke is me al duidelijk
Geplaatst: 28 jan 2011 17:22
door amclassic-fan
Verschil tussen 26 naar 25 is niet de moeite, dat is maar 4% zwaarder.
Die 11-25 is alleen in 10 speed waardeloos op 't vlakke. Die 11 krijg je waarschijnlijk niet rond en je mist wel de 16 en de 18 die je in de oude cassette wel had en veel gebruikte.
Geplaatst: 28 jan 2011 17:32
door niels1979
Ja ok, maar de volgende groep wordt een Corus 11 speed
Maar een 50 x 11 krijg ik toch wel rond?
[img=
http://www.i-c-c.nl/images/stories/nieu ... ssette.jpg]
Geplaatst: 28 jan 2011 18:04
door amclassic-fan
Je rijdt 68 op 120 omwentelingen... Waarom niet gewoon 12-25?
Geplaatst: 28 jan 2011 18:11
door niels1979
ja dat is de andere optie, dank je