Welk smeermiddel gebruik jij ?
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 28 jan 2016 23:11
WD-40, voor zowel ontvetten als smeren. Nu als een soort experiment, maar het lijkt prima te werken. Voordat je de fiets gaat poetsen spuit je het op de 'drivechain', flink met heet water eraf poetsen, dit herhalen totdat de oude smeer eraf is en daarna weer invetten met WD-40. Erg makkelijk, en kan nou niet zeggen dat de fiets niet goed loopt.
WD-40 is geen smeermiddel. Bestaat voornamelijk uit oplosmiddelen, you do the math....
Idd! Heb eerst squirt gebruikt en daarna een tijdje boeshield. Met boeshield had ik heel snel een zwarte ketting, wat niet zon probleem is als de ketting dan ook 100den kilometers gesmeerd blijft maar na een 100-150km gegarandeerd gepiep en gekraak. Squirt vond ik beter maar dan heb je die klodders weer...Matthijs1973 schreef:das vreemd, ik gebruik het sinds een tijdje en ben zeer tevreden, zeker in combinatie met het reinigingsmiddel van MucOff. Ketting is nog nooit zo schoon geweest, na het insmeren blijft deze ook schoon en zeker 300km piepvrij. In de regen nog geen ervaring, maar er is wellicht een reden dat ze aparte lube voor natte omstandigheden gebruikenvitamineb schreef:Ik zie dat het hier vooral gaat over welke je wel moet kopen. Echter ben ik zelf laatst Muc-Off Dry Lube gaan gebruiken. Ik raad het iedereen aan om deze nooit te kopen. Wat een baggerspul is het. Als je in droog weer rijdt begint je ketting na zo'n 150 km te piepen. Heb je echter het geluk door een kleine bui o.i.d. te fietsen dan spoelt alles meteen uit de ketting en krijg je het gepiep al eerder.
Dan een keertje Muc-Off C3 dry en wet geprobeerd. De dry werkt in mijn ogen fantastisch bij droog weer. Een weekje in het zonnige provence +500km zonder 1 maal bij te smeren, perfecte smering. En idd, combi ontvetter muc-off + dry lube werkt heelrijk, de ketting ziet er dan als nieuw uit omdat de dry lube zeer makkelijk ontvet en ook geen vuil aantrekt. Wel is het zo dat de ketting met dry lube heel snel droogloopt bij nat weer.
De wet lube smeert zeer goed bij nat weer...maar trekt wel veel vuil aan, alsook ontvet het heel moeilijk daarna.
Nu gebruik ik de C3 dry voor droog weer, en hun hydrodynamic lube voor nat weer (trekt minder vuil aan en ontvet beter dan wet lube). Spijtig genoeg is die laatste wel veel te duur. Dus ben ik van plan de prolink gold te testen voor nat weer.
-
- Forum-lid
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 20 feb 2016 09:04
inderdaad, prima om te reinigen maar als smeermiddel niet geschikt. Ik gebruik in weer en wind, droog en nat weer gewoon motorolie (5w40 geloof ik). Gewoon vullen in een kleine verpakking. Wat je ook gebruikt, je ketting wordt toch wel zwart, althans hier in Fryslan wel. Gewoon op regelmatige basis ontvetten, reinigen met water en zeep en opnieuw smeren.havana schreef:WD-40 is geen smeermiddel. Bestaat voornamelijk uit oplosmiddelen, you do the math....
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
jappiex schreef:Liep laatst tegen een heavy user aan die de ketting ontvette en dan in een badje gesmolten kaarsvet legde. Was het beste qua frictie en levensduur volgens hem. Iemand hier ervaring mee?
En dan haal je de ketting uit het kaarsvet. Moet je eens zien hoe snel die bende stolt. Lijkt me geen beste oplossing.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
staat deze maand een hele grote test in de duitse bike, wel 40 of 50 flesjes.
Jammer, boeshield, squirt en progold staat er niet bij. Dynamic weer als beste, smeert ook perfect maar erg zwart en veel troep.
Jammer, boeshield, squirt en progold staat er niet bij. Dynamic weer als beste, smeert ook perfect maar erg zwart en veel troep.
Ik heb dat vorig jaar een tijdje gedaan maar weer gestopt omdat de ketting te lawaaiig naar mijn smaak liep EN ik wat beters tegen kwam.jappiex schreef:Liep laatst tegen een heavy user aan die de ketting ontvette en dan in een badje gesmolten kaarsvet legde. Was het beste qua frictie en levensduur volgens hem. Iemand hier ervaring mee?
Dat beters is: Techno chainspray (Action) , loopt goed een rit of 4-8 (afh. van weer) en pakt weinig drek op.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig