Tacx NEO Smart turbo trainer
Hoi Arno,
Daar ben ik mij van bewust. Gebruik ook de Zwift Mobile Link app.
De vraag was hoe de trainer werd gebruikt, dat doe ik dus via ANT+ dongle icm PC. Anyway, de Neo beschikt over de meest recente FW.
Vandaag een cadans workout uitgevoerd en de 1min intervallen ging prima. Zal binnenkort een 30s intervallen proberen om te zien of het beter gaat.
Daar ben ik mij van bewust. Gebruik ook de Zwift Mobile Link app.
De vraag was hoe de trainer werd gebruikt, dat doe ik dus via ANT+ dongle icm PC. Anyway, de Neo beschikt over de meest recente FW.
Vandaag een cadans workout uitgevoerd en de 1min intervallen ging prima. Zal binnenkort een 30s intervallen proberen om te zien of het beter gaat.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Nee, technisch 100% gelijk. Alleen vorm van behuizing iets anders.
Less is bore
-
- Forum-lid
Ik heb een vraagje:
Sinds een aantal weken heb ik een Neo.
Twee dingen vallen me op: Als ik op zwift gewoon rijd, trapt alles normaal.
Als ik een training via schema doe, laatst een sweetspot training gedaan, dan moet ik voor op de 34 en achter op het grootste kransje, zo zwaar trapt het. Wat doe ik fout?
Tijdens het tacxfilmpje (demo) van 8 minuten de berg op moet ik alle zeilen bijzetten om een beetje normaal boven te komen.
Volgens zwift is mijn ftp 213 watt (66 kilo), Voilgens mijn quarq powermeter op mijn mtb heb ik een ftp van 265 (cp 20 met 5 minuten leegrijden vooraf)
Is dit verschil in power normaal? De quarqmeter wordt als betrouwbaar gezien en de neo ook. Ik denk zelf dat de quarq wel klopt. Een ftp van 213 lijkt me erg laag, ik heb geen referenties, want rijd geen wielerwedstrijden. Voor de degene die ermee bekend zijn, een ronde montferland (ben mountainbiker) rijd ik dik onder het uur, en ieder segment sta ik wel top 10/15.
Klimmen is geen probleem, sterker nog, ben een klimmer van nature.
Als ik een training via schema doe, laatst een sweetspot training gedaan, dan moet ik voor op de 34 en achter op het grootste kransje, zo zwaar trapt het. Wat doe ik fout?
Tijdens het tacxfilmpje (demo) van 8 minuten de berg op moet ik alle zeilen bijzetten om een beetje normaal boven te komen.
Volgens zwift is mijn ftp 213 watt (66 kilo), Voilgens mijn quarq powermeter op mijn mtb heb ik een ftp van 265 (cp 20 met 5 minuten leegrijden vooraf)
Is dit verschil in power normaal? De quarqmeter wordt als betrouwbaar gezien en de neo ook. Ik denk zelf dat de quarq wel klopt. Een ftp van 213 lijkt me erg laag, ik heb geen referenties, want rijd geen wielerwedstrijden. Voor de degene die ermee bekend zijn, een ronde montferland (ben mountainbiker) rijd ik dik onder het uur, en ieder segment sta ik wel top 10/15.
213 watt ftp is behoorlijk laag ja. Ik schat dat je op een koersfiets met 213 watt op vlak en windloos terrein ongeveer 31-32 km/u haalt.RidemyMTBRobin schreef:Ik heb een vraagje:
Alles hangt er een beetje vanaf onder welke omstandigheden je de test op de MTB en in Zwift hebt gedaan. Was je conditie hetzelfde en ging je even diep?
Er valt me spontaan niet in waarom je Tacx neo soms zo zwaar trapt. Ik dacht eerst dat het eraan lag dat je bij een training via schema in erg-mode rijdt, maar zo zwaar zou dat nu ook weer niet mogen zijn. Je gewicht is wel correct ingegeven?
Zwift berekent jouw FTP als 95% van je beste 20min vermogen dat je in die virtuele wereld al getrapt hebt. Het kan best zijn dat je zo'n inspanning op jouw FTP-niveau nog niet geleverd hebt, in Zwift?
Ik heb een Neo en ook een Quarq (D-Zero) en die lopen quasi gelijk qua vermogensregistratie.
In ERG mode heb je wel eens de 'spiral of death' waarbij je zelf de cadans wat laat zakken, en als gevolg daarvan gaat de rem nog meer weerstand om toch aan het te leveren vermogen te komen, waardoor je cadans nog verder zakt, tot stilstand... Zwift zou hiervoor een detectiemechanisme hebben dat ERG mode dan desactiveert. Ikzelf gebruik nooit ERG mode, ik houd niet van die micro-aanpassingen van de weerstand.
Ik heb een Neo en ook een Quarq (D-Zero) en die lopen quasi gelijk qua vermogensregistratie.
In ERG mode heb je wel eens de 'spiral of death' waarbij je zelf de cadans wat laat zakken, en als gevolg daarvan gaat de rem nog meer weerstand om toch aan het te leveren vermogen te komen, waardoor je cadans nog verder zakt, tot stilstand... Zwift zou hiervoor een detectiemechanisme hebben dat ERG mode dan desactiveert. Ikzelf gebruik nooit ERG mode, ik houd niet van die micro-aanpassingen van de weerstand.
-
- Forum-lid
Ik rijd op de mtb tijdens een "wegrondje" van 60 km makkelijk een gemiddelde van 30-31, niet subjectief maar gewoon volgens strava avg). Die erg-mode ken ik niet? Die 213 was niet mijn allerbeste, maar heel veel meer over had ik ook weer niet, dus laat dat dan 220 worden, dan klopt het nog niet. Met mijn quarq fiets ik moeiteloos minutenlang tegen de 300 watt. Met de tacx is datv gewoon niet te doen. Maar ik lees eigenlijk nergens over verschillen in wattages. Ik begon dus aan mezelf te twijfelen of ik iets verkeerd had ingesteld.
Erg mode is de modus waarin de Tacx zijn weerstand aanpast gedurende workouts, om jou aan een bepaalde cadans een bepaald vermogen te laten leveren. Gedurende een gehele workout hoef je dan niet te schakelen.
https://support.zwift.com/hc/en-us/arti ... n-Workouts
https://support.zwift.com/hc/en-us/arti ... n-Workouts
-
- Forum-lid
Ahh, top dat ga ik dan sowieso even proberen! Is dat bij het tacx demofilmpje ook van toepassing?
Ik denk ook dat het een combinatie is van gebruik van de ERG modus en een te lage cadans, probeer het nog eens en houd je cadans eens minimaal op 80 ofzo.RidemyMTBRobin schreef:Ik rijd op de mtb tijdens een "wegrondje" van 60 km makkelijk een gemiddelde van 30-31, niet subjectief maar gewoon volgens strava avg). Die erg-mode ken ik niet? Die 213 was niet mijn allerbeste, maar heel veel meer over had ik ook weer niet, dus laat dat dan 220 worden, dan klopt het nog niet. Met mijn quarq fiets ik moeiteloos minutenlang tegen de 300 watt. Met de tacx is datv gewoon niet te doen. Maar ik lees eigenlijk nergens over verschillen in wattages. Ik begon dus aan mezelf te twijfelen of ik iets verkeerd had ingesteld.
ik vind die ERG modus echt wel goed werken. Net alleen als je heel kort moet pieken, dan moet je wel eens even opschakelen, maar dat is denk ik meer omdat mijn Tacx (2180) het dan even niet trekt ofzo.
heb je de rem van je trainer ook al eens gecalibreerd? Kan ook eenvoudig met de Tacx utility-app
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.