Pagina 14 van 15

Re: Gewicht, fietsen en afvallen.

Geplaatst: 03 sep 2016 14:36
door Douglas
Keezx schreef:Nee, dat bedoel ik niet.
Verbranden kan je definieren als energie vrijmaken d.m.v. verbinden met zuurstof of meer algemeen d.m.v. een chemische reactie zonder inmenging van zuurstof. In het laatste geval komt de energie ook uit het verbranden van zuurstof, maar naderhand in de herstelfase.
+1 Essentie van afvallen is ervoor zorgen dat er meer calorieën verbruikt worden dan dat je er in stopt. Of je dit nu doet door trainen in de 'vetverbrandingszone' of in d3 of d4 maakt niets uit. Bij d3 en d4 wordt het vet verbrand bij herstel.

Re: Gewicht, fietsen en afvallen.

Geplaatst: 03 sep 2016 17:32
door athhretjt
nijkie schreef:
scepticus schreef:
nijkie schreef: Tijdens die sprintjes ga je over je omslagpunt dan verbrand je volgens mij niets
Als dát eens zou kunnen :mrgreen:
Zodra die over zijn ftp heen gaat zal de zuurstof toevoer minimaal zijn en dat heb je toch nodig voor verbranding van suikers?
Uiteraard kan ik het verkeerd interpeteren maar 1 km sprint is rond de 90sec? Bij een gem van 40km/u dacht ik.
Dan zal die iets verbranden.
Maar ik weet dat jij er veel meer verstand van hebt dus ben benieuwd naar iedere andere uitleg.
Totale onzin. Alleen een sprint van een paar seconden is volledig anaeroob. Sterker nog, alleen boven je kritische vermogen zal je je vo2max bereiken, dus je maximale zuurstofgebruik.

Re: Gewicht, fietsen en afvallen.

Geplaatst: 03 sep 2016 22:01
door nijkie
Inderdaad zit ik er helemaal naast :cry:(lange zware werkdag) bedoel dus de verbranding in de 1km sprint zal minimaal zijn tijdens de duurtraining van 3-4 uur.

Re: Gewicht, fietsen en afvallen.

Geplaatst: 03 sep 2016 22:07
door Keezx
Ga dur nog maar eens een dagje over slapen, ik kan geen touw knopen aan wat je bedoelt.

Re: Gewicht, fietsen en afvallen.

Geplaatst: 03 sep 2016 23:09
door nijkie
Keezx schreef:Ga dur nog maar eens een dagje over slapen, ik kan geen touw knopen aan wat je bedoelt.
zie pagina 13 bericht van 21:42 uur.

Re: Gewicht, fietsen en afvallen.

Geplaatst: 04 sep 2016 00:12
door Karl66
Ik zie niet zo gauw een bericht op 21:42, maar wat je volgens mij probeert te zeggen is dat als je 3à 4 uur D1 rijdt en in die periode vijf tot tien minuten voluit sprint. Dat dan voornamelijk die 3 à 4 uur je energieverbruik bepalen en niet zozeer die paar minuten sprinten.

Re: Gewicht, fietsen en afvallen.

Geplaatst: 04 sep 2016 07:47
door nijkie
Karl66 schreef:Ik zie niet zo gauw een bericht op 21:42, maar wat je volgens mij probeert te zeggen is dat als je 3à 4 uur D1 rijdt en in die periode vijf tot tien minuten voluit sprint. Dat dan voornamelijk die 3 à 4 uur je energieverbruik bepalen en niet zozeer die paar minuten sprinten.
Inderdaad met die 1km sprint er tussen. bericht tijd 21:32

Re: Gewicht, fietsen en afvallen.

Geplaatst: 12 sep 2016 19:53
door janlouws
Ben wel eens benieuwd wat het calorieverbruik is bij 3uur D1, 1uur D3(of net onder An drempel) en 10min sprint. En dat vergelijken.

Ik denk dat je 1uur D3 namelijk het meeste verbrand/verbruikt. En dat is dan voornamelijk koolhydraten maar dat komt er dan ieder geval toch niet aan.

Verstuurd vanaf mijn MotoE2(4G-LTE) met Tapatalk

Re: Gewicht, fietsen en afvallen.

Geplaatst: 12 sep 2016 20:09
door athhretjt
Dat kan je heel makkelijk uitrekenen (zoek maar vermogenslevels op) of meten met een vermogensmeter.
Dan heb je geleverde energie, dat getal is weer om te rekenen naar verbrande energie.
Overigens: 3 uur rustig (onder lt1, ongeveer wat meeste mensen bedoelen met d1, 60-70% van kritisch vermogen) is veel meer geleverde energie dan 1 uur rond kritisch vermogen. Sprinten gedurende tien minuten na een uur een dergelijk vermogen kan je vergeten.

Toch zegt dat niet zo veel: ook het energieverbruik (eigenlijk het metabolisme van het gehele lichaam) na de inspanning is belangrijk.

Re: Gewicht, fietsen en afvallen.

Geplaatst: 12 sep 2016 20:14
door amclassic-fan
janlouws schreef:Ben wel eens benieuwd wat het calorieverbruik is bij 3uur D1, 1uur D3(of net onder An drempel) en 10min sprint. En dat vergelijken.

Ik denk dat je 1uur D3 namelijk het meeste verbrand/verbruikt. En dat is dan voornamelijk koolhydraten maar dat komt er dan ieder geval toch niet aan.

Verstuurd vanaf mijn MotoE2(4G-LTE) met Tapatalk
Wat is 10 minuten sprinten? Na 30 seconde heb ik het wel gehad.

Als ik je idee waar je met de vraag naar toe wilt goed interpreteer dan zal de conclusie zijn dat je met D1 het meeste verbrandt, simpel weg omdat je dat 't langste vol kunt houden.

Versimpeld zouden de getallen voor mij 200, 300 en 350 Watt zijn. Na een uur D3 rijden heb ik wel een serieus jasje uitgedaan, terwijl ik na 1.5 uur D1 nog fris ben en even veel Kcal verbrand heb.


@athhretjt Weet jij of er wetenschappelijk solide bewijs is dat je meer verbrandt na zeer intensieve inspanningen? Met de theorieën ben ik wel bekend, maar ik heb het nooit onderbouwd gezien met harde cijfers, moet ik ook direct toegeven dat ik er nooit naar gezocht heb. Mijn eigen lichaam bewijst na iedere zware koers wel dat de theorie bij mij in ieder geval klopt, want dan ben ik net een kachel.

Re: Gewicht, fietsen en afvallen.

Geplaatst: 12 sep 2016 20:50
door scepticus
janlouws schreef: Ik denk dat je 1uur D3 namelijk het meeste verbrand/verbruikt.
Ik kan in D3 niet 3x zoveel vermogen trappen (en dus Kcal verbranden) als in D1 hoor ;)

Re: Gewicht, fietsen en afvallen.

Geplaatst: 13 sep 2016 20:43
door stef.l
@amclassic-fan: post-exercise oxygen consumption (EPOC) is uitgebreid beschreven binnen de literatuur. De conclusie is hieruit grofweg dat je voor dit effect minimaal 50% van je VO2 Max dient te rijden, en met een hogere VO2 Max de duur van dit effect toeneemt.

Maar de waarden die hieraan hangen vallen tegen als je puur kijkt naar kcal verbranding. Kijk je naar dit soort studies dan wordt er in éé'n van de verrichte studies bijv. een half uur op high intesity (ca 75% VO2 Max gefiets) en een kcal expenditure van 300 binnen grofweg 20 minuten waargenomen of 50% VO2 Max met een kcal expenditure van 300 binnen 30 minuten. Waarbij EPOC waarden van respectievelijk 30 en 20 kcal worden waargenomen in grofweg het volgende half uur. Versus daadwerkelijk het hele uur fietsen op 50% VO2 Max er een kcal verbruik van 600 is. Dit soort waarden zijn vergelijkbaar binnen diverse studies.

Ook zijn er studies die hebben gekeken naar toenemende duur bij gelijke intensiteit, waarbij een toename in EPOC waarneembaar is. Voor 40 minuten rond 70% VO2 Max een EPOC van circa 80 kcal en voor 80 minuten rond 70% VO2 Max een EPOC van circa 160 kcal.

Dat in het achterhoofd houdende, zul je met 1u D3 dan ook nooit zoveel verbranden als met 3u D1. 1 uur D3 zal op basis van dit soort cijfers een kcal verbruik geven van 900 tijdens de activiteit, gevolgd door een geschatte EPOC van rond de 120 kcal. In totaal neerkomende op circa 1020 kcal. 3u D1 zal met deze cijfers neerkomen op circa 1800 kcal, met hierop ook weer een eigen EPOC waarde. Maar deze zal relatief gezien lager uitvallen. Hierbij natte vinger werk, maar stel 100 kcal. Kom je uit op 1900 kcal in totaal.

Grofweg zal het er ongeveer op neerkomen, wil je zo snel mogelijk hetzelfde kcal verbruik hebben als 3u D1, dan zul je bijv. moeten denken aan 1.45u D3. Het nadeel hierbij echter is wel dat voor veel mensen dit op termijn moeizamer vol te houden is. En lagere intensiteit trainingen voor kcal verbruik dan ook al snel de voorkeur kunnen hebben. Zeker als je nagaat dat je dit feitelijk eindeloos kunt doen. Indien tijd een beperkende factor is, dan zal de voorkeur zich moeten verplaatsen naar hogere intensiteit trainingen van kortere duur om hetzelfde effect te bewerkstelligen. Hoewel om eerlijk te zijn tijd voor vrijwel niemand een echt argument hoeft te zijn. De activiteit van het fietsen is namelijk prima te combineren met andere taken, maar dan moet je er wel voor kiezen om het deels op een trainer te doen.

En ja, het kcal verbruik tijdens Netflix binge watching kan dan erg hoog uitvallen ;).