scepticus schreef:Nova schreef:
Ik rij er nu dus 3 maanden mee en hij is uitgerokken tot quasi einde sleuf.
Als je zo lang met een zo ver versleten ketting door blijft rijden gaan je tandwielen er inderdaad snel aan.
Eind 2015 - begin 2016 heb ik mijn 2 fietsen laten ombouwen naar doortrapper (vervangen vrijwiel door vaste pion).
Achteraan is een 16 tanden - tandwiel, van staal, en met dikkere tandwielen dan op de vrijwiel, en een navenant bredere ketting.
Vooraan bleef een 52 tanden - kettingblad van aluminium, maar kort (paar maanden later) erna heb ik een versie laten plaatsen met ook dikkere tanden (toen ik de dikkere tanden achteraan zag vroeg ik of er een kettingblad bestond met ook zulke tanden. Het kostte niet veel meer, 65 ipv 50 euro).
,
Ik heb sinds die conversie nog geen enkel tandwiel moeten vervangen.
Enkel kettingen.
Dus hoezo uw "tandwielen gaan er snel aan" ???
scepticus schreef:
Ik rij weg en krijg deja vu. Een heleboel gekraak. Als hij mijn ketting vervangt, dan lijkt dat zo een beetje een klassieker geworden te zijn. Intussen 4-5 keer. Altijd kraakt de aandrijving.
Dan vervang je je ketting dus te laat. Zeker als je een singlespeed drivetrain hebt kraakt/ratelt een nieuwe ketting op de uitgesleten kransjes, tot de boel na een paar honderd km weer een beetje op elkaar ingesleten is. Volstrekt normaal.
Meneer of madam scepticus, heeft u gelezen dat ik de ketting heb verlegd relatief ten opzichte van het kettingblad, en dat het kraken ermee ophield?
Ik deed dat nog dezelfde avond dat de fietsenmaker de ketting verving.
Want ik had geen zin om weer 2 weken al krakend rond te sjeezen.
Mijn vorige kettingvervanging gaf GEEN kraken. En was gedaan door iemand anders (een Staats vzw fietspunt) dan "mijn" fietsenmaker, simpelweg omdat ik breuk had en enkel kon sukkelen naar een dichtsbijzijnde gewillige om het direct te doen.
Ik las dat slijtage asymmetrisch is, de tandwielen gaan van rond naar elliptisch, oorzaak zijnde de trapbeweging waar de kracht start met trapper boven. Dus dacht ik, als ik nou even zoek hoe de tandwielen origineel tov elkaar stonden (door de ketting te verleggen en te proberen) krijg ik dat kraken misschien weg.
En inderdaad. Ik haalde mijn wiel eruit, de ketting eraf, verlegde die een kwart van de omtrek van het kettingblad, monteerde terug en ging test-rijden. Het gekraak was al veel minder. En toen verlegde ik NOG een kwart in dezelfde richting.
Gekraak quasi weg. Vandaag heb ik nog 2 tanden verlegd, en gekraak is nu helemaal weg.
Ik zeg van die kettingplaatsing dus: ABnormaal
scepticus schreef:
Maar hij vindt dat klaarblijkelijk normaal. Zegt dat het na een weekje wel over is. Verschillende gradaties van slijtage.
Je LBS heeft gelijk.
Ja natuurlijk heeft de "LBS" gelijk. In het verleden heb ik dat stramien van een paar weken krakend rondrijden en mensen die omkijken al genoeg doorlopen. En inderdaad, het ging weg.
En even "inderdaad": mijn kettingblad voor mocht ik enkele maanden later OOK vervangen.
Ik zie een connectie tussen beide.
Ik, forumgebruiker Nova, heb dat kraken DIRECT weggekregen, door simpelweg de ketting op het kettingblad in totaal een halve omtrek te verleggen, achteraan gelijk houdende.
Kraken, IS slijtage in het kwadraat.
scepticus schreef:
Nu, ik heb enige zaken bijgeleerd de voorbije maanden. Zo las ik dat slijtage aan tandwielen de cirkelvorm naar ovale vorm doet gaan, uiteindelijk duw je afwisselend links/rechts.
Nou, je kettingblad zelf wordt niet ovaal, maar niet overal op je kettingblad slijten de tandjes even hard.
Mijn kettingblad "ZELF"?
De tanden slijten volgens een elliptisch patroon.
De tanden zijn onderdeel van het kettingblad en staan op de omtrek.
Wat is het verschil met uw "ZELF"?
scepticus schreef:
Het leek me logisch dat dat gekraak verband hield met die onregelmatige slijtagevorm.
Nee, dat komt door versleten kransjes in het algemeen. Dat echt geratel als je een nieuwe ketting monteert op een versleten drivetrain komt van het achterkransje trouwens.
Het gekraak kwam NIET van het achterkransje.
Dat hoorde ik duidelijk.
En het verdween inderdaad ook door de ketting te verleggen op het kettingblad VOOR.
scepticus schreef:
Dus ik kwam op een idee. Toen ik thuiskwam besloot ik om het wiel eruit te nemen, en de ketting te verleggen op het kettingblad. Gewoon dat dat deel van de ketting op een ander deel tanden van het kettingblad terecht komt, en/of omgekeerd: dat een ander deel van de ketting op dat deel tanden van het kettingblad komt.
Ik probeerde eerst een verlegging van een kwart van de tanden, om het effecte te zin.
Als je trapt roteert je ketting voortdurend om je tandwielen heen (tenzij het aantal schakelt exact 2 of 3 x het aantal tanden op je voorblad is, maar dat zou wel erg toevallig zijn. Dáárvoor hoef je de boel dus niet met de hand te verleggen.
Over even of oneven aantallen tandjes kun je wel een
boompje opzetten maar dat is zo te lezen niet wat je hier bedoelde.
SchakelS bedoelt u?
Mijn verhouding is 52/16=3.25.
Mijn ketting telt (als ik goed heb geteld) 102+1missinglink=103 schakels.
Het aantal schakels lijkt zo wel degelijk quasi exact 2 maal het aantal tanden voor te zijn.
Uw link is erg interessant. Of ze relevant is met wat ik bedoel weet ik niet zeker. Eigenlijk moet ik VOOR ik naar die fietsenmaker ga om de ketting te vervangen, markeringen plaatsen zodat ik de tandwielen in dezelfde relatieve positie als voordien kan draaien en dan de ketting erop. Mijn fietsenmaker monteert klaarblijkelijk en zo bedoeld / met opzet net anders. Opzet want zoniet zou het gekraak toch moeten varieren volgens een dan toevallige montage.
scepticus schreef:
En dan even een testritje. Wel, het gekraak bleek veel minder. Terug naar huis, en in dezelfde richting nog een kwart verleggen, alzo opsommende tot de helft van de tanden. Opnieuw testritje en raad eens: het gekraak was quasi opgehouden. De ketting liep soepel.
Dat komt doordat de boel inmiddels op elkaar was ingesleten.
Inmiddels?
Haha!
Ik kwam al luid krakend thuis (15 min fietsenmaker - thuis).
Ik verlegde de ketting een kwart van de omtrek.
Reed weg, gekraak direct al helft (subjectief!) minder. Paar honderd meter!
Reed weer naar huis. Nog een kwart verleggen.
Gekraak quasi helemaal weg.
Uw "inmiddels" was een tijdsbestek van enkele minuten!
scepticus schreef:
Overigens bestaat het effect (ongelijkmatige slijtage kettingbladen) dat je beschrijft uiteraard wel degelijk, maar de oplossing daarvoor zit in het af en toe loshalen en 1/4 of 2/5 slag (afhankelijk of je 4- of 5-bouts blad hebt) geroteerd opnieuw monteren van je kettingblad.
Wel, klaarblijkelijk volstond het, in mijn geval toch, om de ketting te verleggen op het voorblad.
Niettemin heeft u hier een punt want er is duidelijk een dood (als ik het zo kan noemen) punt in de krachtenwerking, namelijk als de ene pedaal beneden is (einde kracht) en de andere boven (begin kracht). Eigenlijk 2 dode punten, vandaar ook de ongelijkmatige slijtage.
Als ik mijn ervaring en uw punt hier echter samenleg, dan valt het enkel te verklaren door een slijtagespel waar de slijtage door de relatieve positie voor en achter een veel grotere rol speelt dan deze van het kettingblad alleen.
Mijn kettingblad is trouwens wat "specialer", zijnde dat het wel nog steeds "maar" aluminium is, maar toch veel dikker dan wat "normaal" is, en de ketting de kracht ook over een groter aantal tanden verdeelt. De kracht per tand, en dus ook slijtage lijkt me dus vooraan veel minder te zijn. Achteraan is staal, beduidend sterker dan aluminium, misschien heffen beide factoren elkaar wel op, aan de ene kant de slijtage-resistentie-verhouding staal/alu, aan de andere kant de aantal tandenverhouding. Is maar gissen.
Feit is dat ik dat kraken stante pede kon doen ophouden door de ketting op het voorblad de helft van de tanden te verleggen. De ketting ligt daar nu dus net totaal anders dan hoe de fietsenmaker ze had gelegd. Van max kraak naar geen kraak.