Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Ben inmiddels wat verder en heb de truingstand nu in huis.
Met mijn oude wiel de spaakspanning gemeten en de laterale en radiale true als een soort van 0-meting uitgevoerd.
Begin vandaag met het loshalen van de spaken en ga opnieuw het wiel spaken en dan maar zien wat er uit komt.
Intussen ben ik op zoek gegaan naar onderdelen en naast de aanbevelingen van gewaardeerde forumleden heb ik ook nog even elders gekeken.
Hierbij kwam ik de hubs tegen van Novatec en vroeg me af of hier lieden zitten die hiermee ervaringen hebben a. met hubs van Novatec en b. met het type dat ik op het oog heb.
Dat zijn nl. de FS522SB/A-A4ALS en AS511SB?
Ook een vraag met betrekking tot de QR. Ik zie daar 2 maten staan bij de QR211 nl. 144mm of 148,5mm?
Neem aan dat de 144 de juiste is? Kan iemand dat bevestigen?
Ik kijk daarvoor op hun e-shop.
Met mijn oude wiel de spaakspanning gemeten en de laterale en radiale true als een soort van 0-meting uitgevoerd.
Begin vandaag met het loshalen van de spaken en ga opnieuw het wiel spaken en dan maar zien wat er uit komt.
Intussen ben ik op zoek gegaan naar onderdelen en naast de aanbevelingen van gewaardeerde forumleden heb ik ook nog even elders gekeken.
Hierbij kwam ik de hubs tegen van Novatec en vroeg me af of hier lieden zitten die hiermee ervaringen hebben a. met hubs van Novatec en b. met het type dat ik op het oog heb.
Dat zijn nl. de FS522SB/A-A4ALS en AS511SB?
Ook een vraag met betrekking tot de QR. Ik zie daar 2 maten staan bij de QR211 nl. 144mm of 148,5mm?
Neem aan dat de 144 de juiste is? Kan iemand dat bevestigen?
Ik kijk daarvoor op hun e-shop.
...
Novatec is prima. Lagers zijn niet je van het (zoals bij de meeste Aziatische naven), maar die zijn eenvoudig te vervangen door iets beter doordat standaardmaten gebruikt worden.
Je kunt ze in dezelfde categorie plaatsen als Bitex, KT, Edhub en Powerway.
Je kunt ze in dezelfde categorie plaatsen als Bitex, KT, Edhub en Powerway.
Ik zou niet met straight pull naven beginnen en de daarbij behorende vaste spaakpatronen en dure spaken.Oppbogga schreef: ↑07 feb 2018 14:13 CUT
Hierbij kwam ik de hubs tegen van Novatec en vroeg me af of hier lieden zitten die hiermee ervaringen hebben a. met hubs van Novatec en b. met het type dat ik op het oog heb.
Dat zijn nl. de FS522SB/A-A4ALS en AS511SB?
Ook een vraag met betrekking tot de QR. Ik zie daar 2 maten staan bij de QR211 nl. 144mm of 148,5mm?
Neem aan dat de 144 de juiste is? Kan iemand dat bevestigen?
Ik kijk daarvoor op hun e-shop.
Novatec heeft ook wel wat gangbaarder spul.
De 144 snelspanner zal voor 130 mm assen zijn en de 148 voor 135 .....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Als je rechtstreeks via de Europese webshop gaat, dan kan je altijd eens voor sponsoring vragen. Ik heb zo 33% korting gekregen op een setje, gemakkelijk meegenomen. Ik heb ze nog niet lang in gebruik dus ik kan over duurzaamheid niets zeggen. Ze lopen soepel en ze zijn zeer eenvoudig uiteen te halen en dus te onderhouden. Ik heb ze in het begin van wat extra vet voorzien, en als de lagers het begeven dan steek ik er eenvoudigweg een beter setje in.
Jullie adviezen samengevat komt het neer op:
* niet met straight pull beginnen,
* lagers wel een punt van aandacht,
* indien toch de keuze voor Novatec dan voorzien van extra vet.
Neem deze ter harte en ga verder met zoeken.
@Keezx: Wat is er behalve de dure spaken nog meer aan de orde om niet met straight pull te beginnen?
Ik heb nu, zaten standaard in mijn fiets, Mavic's met straight pull en dat spaakpatroon ziet er op het eerste gezicht 'simpel' uit.
In ieder geval minder lastig dan de 32 spaaks velg die ik gisteren, bij wijze van proef, heb gespaakt.
De finishing touch moet ik nog doen en hoop daar vandaag aan toe te komen.
* niet met straight pull beginnen,
* lagers wel een punt van aandacht,
* indien toch de keuze voor Novatec dan voorzien van extra vet.
Neem deze ter harte en ga verder met zoeken.
@Keezx: Wat is er behalve de dure spaken nog meer aan de orde om niet met straight pull te beginnen?
Ik heb nu, zaten standaard in mijn fiets, Mavic's met straight pull en dat spaakpatroon ziet er op het eerste gezicht 'simpel' uit.
In ieder geval minder lastig dan de 32 spaaks velg die ik gisteren, bij wijze van proef, heb gespaakt.
De finishing touch moet ik nog doen en hoop daar vandaag aan toe te komen.
...
Straight pull spaken zijn niet slecht, maar ze zijn gewoon een marketing gimmick en bieden geen extra's tegenover de klassieke J-bend spaken.
Uit het boek van Rogger Musson: "Wheels built with straight pull spokes are not stiffer and they are not stronger than those built using normal elbowed spokes, nor are straight spull spokes more resistant to breakage."
Als je wat meer leest en leert over de mechanica achter een wiel, dan leer je al snel dat heel veel trends bij 'moderne' wielen zijn ingegeven door marketingdoeleinden en niet om de prestatie van een wiel te verbeteren. Nu, straight pull spaken zijn ook niet per se slechter dan J-bend spaken, maar ze zijn wel duurder, en mocht je in the middle of nowhere een spaakbreuk hebben, dan heb je altijd wat meer kans om een klassieke spaak te vinden.
Uit het boek van Rogger Musson: "Wheels built with straight pull spokes are not stiffer and they are not stronger than those built using normal elbowed spokes, nor are straight spull spokes more resistant to breakage."
Als je wat meer leest en leert over de mechanica achter een wiel, dan leer je al snel dat heel veel trends bij 'moderne' wielen zijn ingegeven door marketingdoeleinden en niet om de prestatie van een wiel te verbeteren. Nu, straight pull spaken zijn ook niet per se slechter dan J-bend spaken, maar ze zijn wel duurder, en mocht je in the middle of nowhere een spaakbreuk hebben, dan heb je altijd wat meer kans om een klassieke spaak te vinden.
Een grote pre voor straight-pull is dat het eenvoudige te spaken is. Je steekt de spaak in de naaf en ze wijst vanzelf naar het gat waar je ze moet insteken.
Ik heb er zelf voor gekozen omdat ik het mooier vind (daarom ook blauwe nippels en platte spaken, ja het oog wilt ook wat hé)
Ik heb er zelf voor gekozen omdat ik het mooier vind (daarom ook blauwe nippels en platte spaken, ja het oog wilt ook wat hé)
Het gaat mij niet zozeer om het simpel spaken, dat is altijd het simpelste van wielen bouwen (ook een beginner kan dat heel snel aanleren) , maar omdat er weinig keuze is in spaakaantallen en -patronen, dat wil ik graag bij elk wiel zelf kiezen en bij breuk of andere problemen zit je meteen omhoog.
Naven voor normale spaken zijn ook altijd aardig wat goedkoper , je kan prima navensets kopen voor pakweg 100€ met vrije keus in spaakgaten.
Naven voor normale spaken zijn ook altijd aardig wat goedkoper , je kan prima navensets kopen voor pakweg 100€ met vrije keus in spaakgaten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Tot drie tellen is natuurlijk wel héél moeilijkTL@ schreef: ↑08 feb 2018 11:48 Een grote pre voor straight-pull is dat het eenvoudige te spaken is. Je steekt de spaak in de naaf en ze wijst vanzelf naar het gat waar je ze moet insteken.
Ik heb er zelf voor gekozen omdat ik het mooier vind (daarom ook blauwe nippels en platte spaken, ja het oog wilt ook wat hé)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4719
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Nu ben ik ook wel eens aan het zoeken geweest hiernaar, maar ik zie in de bekende webshops toch echt alleen maar 32 gats naven voor dat budget. Ik ben dus wel benieuwd welke naven jij bedoelt
-
- Forum-lid
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49
https://www.internet-bikes.com/129951-m ... ano-zwart/scottwilko schreef: ↑08 feb 2018 15:21Nu ben ik ook wel eens aan het zoeken geweest hiernaar, maar ik zie in de bekende webshops toch echt alleen maar 32 gats naven voor dat budget. Ik ben dus wel benieuwd welke naven jij bedoelt
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl