Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Marmotte 2024

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 26 jun 2024 07:09

rikkert schreef: 25 jun 2024 13:25
havana schreef: 25 jun 2024 11:25 Limieten bestaan niet meer.
Wel apart, artikel gaat over 2024!
Het artikel is nepnieuws mbt de limieten.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

peteri200
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 30 jun 2024 09:15

Zaterdag 29-6 was het dan eindelijk zover La Marmotte 2024. In 2015 goeide een hernia roet in het eten, de jaren daarna kwam het er niet van. De afgelopen 2 jaar is de conditie mede dankzij Join weer meer dan in orde. Begin Mei keek ik per toeval op de site van Tour de Vacance en zag ik dat er nog enkele plekken beschikbaar waren. Binnen een paar dagen was alles geregeld en had ik een verblijf en een inschrijfbewijs voor mijn eerste Marmotte te pakken! Zelf nog voor 2 extra nachten een hotel geboekt in Bourg D'Oisans en zo hier op 22 Juni aangekomen zodat ik op voorhand hier al lekker wat kon fietsen en wennen. Een doel had ik niet echt maar ergens zat in mn hoofd dat finishen binnen de 8u wel mooi zou zijn. De weersvoorspellingen gingen alle kanten op, maar de laatste paar dagen waren hier hoogzomer en de voorspelling voor de Zaterdag waren dat ook, met eind de middag kans op een onweersbui. Maar eenmaal opgestaan zag je buiten al dat het ander weer was dan de dagen ervoor. Het was bewolkt en er hing een soort nevel/waas in de lucht, 1 voordeel het was met een graad of 19 zeker niet koud. Sochtends had de organisatie nog een bericht uitgestuurd dat we door de tunnel gingen op de Galibier ivm storm op de top. Ik dacht nog dat zal nu ook wel weer meevallen... Een uur voordat we moesten starten vanuit Villard Reculas via de Alp D'Huez naar beneden gereden en plaats genomen in het startvak. Na het start gelijk lekker tempo gemaakt en reden we in een mooie groepje naar de voet van de Glandon. Ik had echt voorgenomen daar rustig aan te doen. Ik ben dan ook echt op eigen tempo naar boven gereden, ik voelde me op de top nog prima in orde de bevoorradingservice van TdV was echt top, eigen eten en drinken aangevuld plasje gedaan en weer door. Voorzichtig afgedaald, zeker nadat ik 2 ambulances zag staan bij diverse valpartijen. In de laatste kilomers dalen merkte je dat het harder en harder begon te waaien. Het eerste stuk in het dal verzamelde zich er een groep die wel wat wou rijden af en toe zelf ook even meegereden om de boel draaiende te houden. Toen we bij de grote doorgaande weg kwamen stond er gewoon een stormachtige wind recht op kop. Het was flink werken om überhaupt in de groep mee te rijden, van freewheelen was geen sprake. Koud was het nog steeds niet eerder wat aan de benauwde kant. Op dat stuk door de wind wel veel tijd verloren. De Telegraphe behoudend opgereden mede ook omdat ik niet echt een lekker gevoel had. Op de top weer nieuwe bidonnen en eten aangevuld en gestart aan de afdaling. Precies aan de start van de Galibier begon het te regenen, eerst gewoon wat gespetter maar dat ging vrij snel over in flinke regen wat duurde tot op de top van de klim, daarbij koelde het ook nog eens flink af en kreeg ik het wat koud, windstopper op de klim al maar aangedaan. Het lange recht stuk naar Plan Lachat hadden we ook nog eens keiharde wind tegen, wat een vreselijk rotstuk was dat. En dan moest de eigenlijke klim nog beginnen. Ik voelde op de Galibier verre van goed, ik haalde het gewenste vermogen niet meer en het leek eeuwig te duren voor ik boven was. Na 5u en 42min stond ik op de top en daar stond nieuwe bevoorrading klaar, na wat opbeurende woorden van de begeleider weer vertrokken. Ik had gelukkig op voorhand een lang regenjasje in dat tasje gestopt, dat kwam nu goed van pas. De afdaling lag ook zeiknat, maar na een paar minuten dalen hield het wel op met regenen. Ik was erg bang om te vallen (had thuis ook beloofd om niet te vallen) dus erg voorzichtig afgedaald en ook hier best wat tijd verloren. Vanf de lautaret kwam heel voorzichtig de zon er wat door en warmde het weer lekker op, de weg werd droger en droger en daar knallenden we lekker naar benden. Vanaf het stuwmeer hadden we een mooie groep en reden we echt hard door naar de voet van de alp. Ik herstelde in heel die lange afdaling best wel weer wat, en zag het wel weer zitten om aan de laatste klim te beginnen. Het eerste steile gedeelte gecontroleerd opgereden en daar was ik sneller doorheen dan gedacht. De kilometers daarna gingen best ok ik kon een goed vermogen aanhouden, op zo'n 4km onder de top werd het lastiger en lastiger en begon het aftellen. Intussen zat ik ook te rekeken of ik binnen de 8u finishen zou gaan redden. Het zou er om spannen. Uiteindelijk was daar toch ineens de finish en drukte ik na 7u en 57min af. Een Marmotte eindtijd van 7u en 29min de 493ste tijd vad 5381 in totaal en de 109de tijd van 1408 deelnemers in de 40+ categorie. Ik had heel de dag niet echt een super gevoel dus was eerst niet zo happy hoe het gegaan was, na de uitslag bekeken te hebben en eens door de tijden gescrolled toch meer dan tevreden met het resultaat. Van de week de alp D'huez op een trainingsritje opgereden niet op de max maar wel redelijk doorgereden, ik was nu tijdens de marmotte maar 1.30min langzamer al leek het voor mn gevoel alsof het veeeel langzamer ging. Dus al met al een fantastische afsluiting van een top week hier in de Alpen.

Asrt10
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 okt 2020 18:59

Asrt10 30 jun 2024 09:20

Schitterend evenement, vond het allemaal top geregeld.

Bevoorradingsposten waren goed te doen, nergens hoeven wachten op water oid.

Uiteindelijk 8:06 over gedaan.

Heb nog wel een vraagje; in de afdaling van de Galibier stond er enorm veel wind, het eerste stuk ging erg lekker maar na 10 - 15 min begon mijn fiets in een soort van onbalans te komen. Zwiepte van links naar rechts. Had dit nog nooit eerder ervaren werd op dat moment niet veel in gehaald terwijl ik vierkant door de bochten ging, zelfs nog even gestopt om te checken om te checken of er niks mis was.

Hebben andere dit ook ervaren?

peteri200
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 30 jun 2024 09:43

Asrt10 schreef: 30 jun 2024 09:20 Schitterend evenement, vond het allemaal top geregeld.

Bevoorradingsposten waren goed te doen, nergens hoeven wachten op water oid.

Uiteindelijk 8:06 over gedaan.

Heb nog wel een vraagje; in de afdaling van de Galibier stond er enorm veel wind, het eerste stuk ging erg lekker maar na 10 - 15 min begon mijn fiets in een soort van onbalans te komen. Zwiepte van links naar rechts. Had dit nog nooit eerder ervaren werd op dat moment niet veel in gehaald terwijl ik vierkant door de bochten ging, zelfs nog even gestopt om te checken om te checken of er niks mis was.

Hebben andere dit ook ervaren?
Jah hier had ik ook last van. Enkel op de Galibier, ook toen ik begin van de week de Galibier op en af ging had ik hier soms erg veel last van. Op geen enkele andere afdaling last van gehad.

Asrt10
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 okt 2020 18:59

Asrt10 30 jun 2024 09:49

Ligt het (gelukkig) dus toch niet aan mij. Voelde me er zeer onprettig bij en was blij dat ik beneden was.

Waande me niet echt een Tom Pidcock op dat stuk.

Leuk ook om te zien dat als je met een groep een col op rijdt, ik gelijk m’n eigen tempo aannam en dus gelijk moest lossen je ze eigenlijk allemaal wel weer inhaald ergens halverwege. Bedankt voor de tips.


Het dal was tussen de Glandon en de Telegraphe was echt ellende inderdaad, wat een wind. Als zeeuw best wat gewend, met een vrij grote groep is de 30 km/h niet aangetikt in ieder geval.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6318
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 30 jun 2024 11:56

Asrt10 schreef: 30 jun 2024 09:49 Ligt het (gelukkig) dus toch niet aan mij. Voelde me er zeer onprettig bij en was blij dat ik beneden was.

Waande me niet echt een Tom Pidcock op dat stuk.

Leuk ook om te zien dat als je met een groep een col op rijdt, ik gelijk m’n eigen tempo aannam en dus gelijk moest lossen je ze eigenlijk allemaal wel weer inhaald ergens halverwege. Bedankt voor de tips.


Het dal was tussen de Glandon en de Telegraphe was echt ellende inderdaad, wat een wind. Als zeeuw best wat gewend, met een vrij grote groep is de 30 km/h niet aangetikt in ieder geval.
Ik hoorde dit ook van mijn zoon, bijna alle bovenstaande commentaren :

# erg veel wind Maurienne dal
# koud / regen en erg veel windvlagen afdaling Galibier
# beetje zon onderweg naar de Alpe.

Als Zeeuw best wat wind gewend ja, en ondanks dat hij veel maagproblemen had ( Dumoulintje gedaan ) en te weinig kilometers / voorbereiding is hij toch gefinisht. Nog geen 2000 Km gereden dit jaar en een voorbereiding van 3 weken is gewoon te kort :geek: .
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 jun 2024 12:01

@rene: als je dan uit kunt rijden heb je gewoon goed gedaan!

Allen: klinkt niet als een makkelijke editie deze keer. Gefeliciteerd met het finishen!
Less is bore

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8870
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 30 jun 2024 13:28

Mooie prestatie,en geen valpartij :winkthumb:
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

mtvanb
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 mei 2017 20:29

mtvanb 30 jun 2024 18:04

Asrt10 schreef: 30 jun 2024 09:20 Schitterend evenement, vond het allemaal top geregeld.

Bevoorradingsposten waren goed te doen, nergens hoeven wachten op water oid.

Uiteindelijk 8:06 over gedaan.

Heb nog wel een vraagje; in de afdaling van de Galibier stond er enorm veel wind, het eerste stuk ging erg lekker maar na 10 - 15 min begon mijn fiets in een soort van onbalans te komen. Zwiepte van links naar rechts. Had dit nog nooit eerder ervaren werd op dat moment niet veel in gehaald terwijl ik vierkant door de bochten ging, zelfs nog even gestopt om te checken om te checken of er niks mis was.

Hebben andere dit ook ervaren?
Ja, vooral vanaf de Lautaret. Een keer op een recht stuk weg een enorme windvlaag die ons zo een paar meter naar links stuwde, en daarna nog een keer bijna onderuit in een bocht, vanwege de wind.
Ook op de Alpe nog best wat stormachtige windvlagen.

bever
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 30 jun 2024 18:19

peteri200 schreef: 30 jun 2024 09:15 Een Marmotte eindtijd van 7u en 29min de 493ste tijd vad 5381 in totaal en de 109de tijd van 1408 deelnemers in de 40+ categorie. Ik had heel de dag niet echt een super gevoel dus was eerst niet zo happy hoe het gegaan was, na de uitslag bekeken te hebben en eens door de tijden gescrolled toch meer dan tevreden met het resultaat. Van de week de alp D'huez op een trainingsritje opgereden niet op de max maar wel redelijk doorgereden, ik was nu tijdens de marmotte maar 1.30min langzamer al leek het voor mn gevoel alsof het veeeel langzamer ging. Dus al met al een fantastische afsluiting van een top week hier in de Alpen.
Heel knap, petje af ! :like:
Hoe warm was het op de Alpe ?

peteri200
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 30 jun 2024 21:24

Viel mij alles mee, tussen de 25 en 30 graden volgens de garmin. Ik heb er geen last van gehad in ieder geval, nu functioneer ik ook beter bij warmte dan bij kou. Het was sowieso niks extreems qua temperatuur.

Asrt10
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 okt 2020 18:59

Asrt10 30 jun 2024 21:59

Qua temperatuur teken ik er zo weer voor inderdaad, bij die stop bovenop de Galibier was het wel echt koud. Wat daar trouwens meer pijn deed waren de meerdere 10k+ fietsen die omvielen door de wind omdat ze niet handig waren neergezet…

Op de alpe nog even regen gehad wat eigenlijk wel fijn was.

Plaats reactie