Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16858
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 feb 2015 14:39

Tenzij je Hope V-Twin remmen monteerd. Het is geen goedkope oplossing en ik weet niet hoe dicht het in de buurt komt van echte schijfremgroep van Shimano af Sram maar het is een optie.
Campagnolo Ultra Dork

geer
Forum-lid
Berichten: 1064
Lid geworden op: 21 dec 2005 16:29

geer 12 feb 2015 15:34

harryprog schreef:Ik lees allerlei verhalen over schijfremmen. Met name over mechanische vs. hydraulische schijfremmen. Hydraulisch zou dan beter zijn. Maar zijn deze ook te gebruiken met Campagnolo Record 11-speed shifters? Ik kan daar eigenlijk geen informatie over vinden. Wie heeft daar informatie over of ervaring mee?
Hydraulisch heeft in principe veel meer (beter gedoseerd) remkracht. Maar in de mechanische schijfremmen onderling is ook een groot verschil. TRP heeft bijvoorbeeld een set mechanische schijfremmen (voor de CX) die twee bewegende pads heeft. Ze kosten wat; maar dan heb je ook wat. Voordeel is dat je geen aparte shifters nodig hebt. Dis die kun je gebruiken in combi met de record 11 speed.

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 12 feb 2015 17:17

Dank voor de antwoorden, ik ben weer wat verder. Even gezocht naar TRP en ik zag daar de TRP Hy/RD die met alle shifters zouden moeten werken. Dus ook met Campa's lijkt me dan. Ze zijn mechanisch tot de remklauw en dan hydraulisch. Klinkt goed en de reviews zijn ook positief. Kan er op dit forum niks over vinden. Ook qua aanbieders is het nog niet veel. Even blijven zoeken. Ik heb tijd want eerst moet er een ander frame komen, anders heb ik er natuurlijk niks aan.

Dan nog een vraag over wielen. Want remmen met schijfremmen brengt natuurlijk met zich mee dat er ook andere wielen moeten komen. Nu heb ik momenteel 2 sets wielen, 1 met crossbandjes en 1 met wegbandjes zodat ik in de winterperiode ook op de weg kan. Eigenlijk wil ik dat straks weer. Nu zijn schijfremmen op de mountainbikes veel meer ingeburgerd, dus wellicht ook goedkoper. Ik las ergens dat 29-er wielen ook gebruikt kunnen worden voor de crosser en dat crossbanden daar zonder problemen op gemonteerd kunnen worden. Maar hoe zit dat met 25mm wegbanden? Of zijn 29-er wielen te breed daarvoor? Maar veel van die wielen met een Campa-body zullen er niet zijn denk ik. Dan toch maar een Shimano of SRAM body met dito cassette gebruiken?

JDW
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 12 feb 2015 17:25

tegenwoordig kun je wel zonder probleem een 11 speed shimano cassette op een 11 speed shimano body gebruiken in combinatie met een campa groep. Zou dus in principe geen obstakel mogen zijn...

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 12 feb 2015 18:28

Harryprog dacht dat forum lid jeroen van de mooie fotos in vandaag gefiest met deze trp remmen rijdt op zijn bmc zou eens bij hem informeren

zaaf
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 18 mei 2006 18:12

zaaf 12 feb 2015 18:44

Er heeft ook iemand een focus ax 2.0 gepost in dit forum. Daar zitten die hybrid remmen standaard op.

Bodhi
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2014 13:14

Bodhi 12 feb 2015 20:49

Dan nog een vraag over wielen. Want remmen met schijfremmen brengt natuurlijk met zich mee dat er ook andere wielen moeten komen. Nu heb ik momenteel 2 sets wielen, 1 met crossbandjes en 1 met wegbandjes zodat ik in de winterperiode ook op de weg kan. Eigenlijk wil ik dat straks weer. Nu zijn schijfremmen op de mountainbikes veel meer ingeburgerd, dus wellicht ook goedkoper. Ik las ergens dat 29-er wielen ook gebruikt kunnen worden voor de crosser en dat crossbanden daar zonder problemen op gemonteerd kunnen worden. Maar hoe zit dat met 25mm wegbanden? Of zijn 29-er wielen te breed daarvoor? Maar veel van die wielen met een Campa-body zullen er niet zijn denk ik. Dan toch maar een Shimano of SRAM body met dito cassette gebruiken
even een gekke vraag van mij
maar is je frame dan al wel voorbereid voor schrijfremmen
of komt er ook een nieuwe frame en zet je de rest over ??

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 12 feb 2015 22:23

@Bodhi: ;)
harryprog schreef:Ik heb tijd want eerst moet er een ander frame komen, anders heb ik er natuurlijk niks aan.
Er moet idd een ander frame komen. Die gaat er komen als de baas een beetje meewerkt. Vooralsnog heb ik de voorpret van het uitvinden wat ik wil. Ik ga het frame dan opbouwen met de onderdelen die ik de afgelopen tijd bij elkaar gescharreld heb. Komt dat frame er niet dan heb ik kennis opgedaan van schijfremmen en worden de onderdelen gebruikt om mijn huidige crosser te upgraden. ;)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 13 feb 2015 08:21

Harry, ik heb die remmen van TRP Hy/RD ook op m'n crosser zitten. Deze kun je dus met normale shifters bedienen en remmen erg goed.
Een volledig hydraulisch systeem remt nog iets beter, maar dan ben je gebonden aan dezelfde shifters en kan je niet van merk groep veranderen zonder ook je remsysteem te vervangen.
Nu heb ik shimano op de crosser, maar wil overschakelen naar Campa met behoud van de remmen.
Dat is mogelijk bij deze remmen.

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 13 feb 2015 16:29

harryprog schreef:Ik lees allerlei verhalen over schijfremmen. Met name over mechanische vs. hydraulische schijfremmen. Hydraulisch zou dan beter zijn. Maar zijn deze ook te gebruiken met Campagnolo Record 11-speed shifters? Ik kan daar eigenlijk geen informatie over vinden. Wie heeft daar informatie over of ervaring mee?
Mijn voorkeur gaat uit naar mechanische schijfremmen. Op basis van mijn ervaringen met mechanische (Avid BB7 en TRP Spyre) en hydraulische schijfremmen (Formula, Shimano XT) op mijn MTB en racer (racer alleen mechanisch):

Hydraulische systemen leveren meer remkracht en vragen minder ‘handkracht’ voor een bepaalde remkracht > dit is vooral een voordeel voor mensen met minder kracht in de handen en voor situaties waarin lang en/of vaak achter elkaar moet worden geremd (lange en/of steile MTB afdalingen). Een ander argument voor hydro’s is de goede doseerbaarheid, maar daar heb ik met (mijn) mechanische remmen eigenlijk geen enkel probleem mee (vergelijkbaar met velgremmen).

Het grote nadeel van hydraulische systemen is dat deze technisch complexer zijn > dus kwetsbaarder en lastiger qua afstelling, onderhoud, etc. Dat is geen probleem als je wedstrijdrijder bent met een eigen mecanicien of graag zelf sleutelt, maar voor de meeste fietsers is dit een groot praktisch nadeel. En zodra het hydraulische systeem niet meer optimaal werkt (luchtbellen etc.) worden de ‘theoretische’ voordelen (remkracht, doseerbaarheid) ook een stuk minder.

Mechanische schijfremmen daarentegen zijn technisch veel simpeler en dus makkelijk af te stellen en onderhouden. Theoretisch is de maximale remkracht wat minder dan van de hydros, maar die maximale remkracht is vooral weer relevant voor echte MTB toepassingen. Daarnaast wordt de remkracht mede bepaald door je eigen handkracht (net als bij velgremmen). Voor wat meer remkracht kan je ook nog een wat grotere remschijf nemen. Kortom: mechanische schijfremmen bieden de eenvoud van velgremmen met de praktische voordelen van schijfremmen (altijd goede remkracht, ook in natte / modderige omstandigheden, geen slijtage van dure velgen, etc.) en specifiek voor cyclocross: geen last van ophopende modder en een bokkende voorvork zoals vaak met velgremmen.

Kortom, voor cyclocross en Nederlandse cross country MTB (en op de weg) vind ik (goede) mechanische schijfremmen optimaal. Alleen voor het ruigere MTB werk in de bergen gaan de functionele voordelen (remkracht) zwaarder wegen dan de praktische nadelen.

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 13 feb 2015 17:36

en over de wielen ...
harryprog schreef: … Dan nog een vraag over wielen. Want remmen met schijfremmen brengt natuurlijk met zich mee dat er ook andere wielen moeten komen. Nu heb ik momenteel 2 sets wielen, 1 met crossbandjes en 1 met wegbandjes zodat ik in de winterperiode ook op de weg kan. Eigenlijk wil ik dat straks weer. Nu zijn schijfremmen op de mountainbikes veel meer ingeburgerd, dus wellicht ook goedkoper. Ik las ergens dat 29-er wielen ook gebruikt kunnen worden voor de crosser en dat crossbanden daar zonder problemen op gemonteerd kunnen worden. Maar hoe zit dat met 25mm wegbanden? Of zijn 29-er wielen te breed daarvoor? Maar veel van die wielen met een Campa-body zullen er niet zijn denk ik. Dan toch maar een Shimano of SRAM body met dito cassette gebruiken?
Volgens mij zijn er tegenwoordig ook voldoende goede complete disc wielen voor race/cross te krijgen en die zullen niet echt duurder zijn dan een MTB set. Zelf een setje (laten) bouwen geeft legio mogelijkheden.

Op ‘echte’ (brede) MTB velgen kan je niet zonder meer smalle wegbandjes monteren. Op wat smallere velgen (XC/trekking) kan dat wel (en ook nog flink brede, zeker genoeg voor CX).

Schijfremnaven voor Campa zijn er volgens mij wel, maar de oplossing met een Shimano body en casette zoals JDW noemt is wellicht makkelijker.

Wel even in de gaten houden dat de inbouwbreedte van de achternaaf gelijk is aan die van je frame (in de meeste gevallen voor disc 135mm).

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 14 feb 2015 10:08

Thnx Bartv voor je uitgebreide antwoorden! Dus jij zou gaan voor mechanische remmen met een grote schijf. Kies je dan ook voor remmen die 2 bewegende pads heeft zoals Geer noemde hierboven? En nog over de velgbreedte in je tweede reactie: Wat voor breedte hebben de 'wat smallere velgen'?

Plaats reactie