Cyclocross fietsen
Hydraulisch heeft in principe veel meer (beter gedoseerd) remkracht. Maar in de mechanische schijfremmen onderling is ook een groot verschil. TRP heeft bijvoorbeeld een set mechanische schijfremmen (voor de CX) die twee bewegende pads heeft. Ze kosten wat; maar dan heb je ook wat. Voordeel is dat je geen aparte shifters nodig hebt. Dis die kun je gebruiken in combi met de record 11 speed.harryprog schreef:Ik lees allerlei verhalen over schijfremmen. Met name over mechanische vs. hydraulische schijfremmen. Hydraulisch zou dan beter zijn. Maar zijn deze ook te gebruiken met Campagnolo Record 11-speed shifters? Ik kan daar eigenlijk geen informatie over vinden. Wie heeft daar informatie over of ervaring mee?
- Harryfietst
- Forum-lid
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
- Locatie: Groningen
Dank voor de antwoorden, ik ben weer wat verder. Even gezocht naar TRP en ik zag daar de TRP Hy/RD die met alle shifters zouden moeten werken. Dus ook met Campa's lijkt me dan. Ze zijn mechanisch tot de remklauw en dan hydraulisch. Klinkt goed en de reviews zijn ook positief. Kan er op dit forum niks over vinden. Ook qua aanbieders is het nog niet veel. Even blijven zoeken. Ik heb tijd want eerst moet er een ander frame komen, anders heb ik er natuurlijk niks aan.
Dan nog een vraag over wielen. Want remmen met schijfremmen brengt natuurlijk met zich mee dat er ook andere wielen moeten komen. Nu heb ik momenteel 2 sets wielen, 1 met crossbandjes en 1 met wegbandjes zodat ik in de winterperiode ook op de weg kan. Eigenlijk wil ik dat straks weer. Nu zijn schijfremmen op de mountainbikes veel meer ingeburgerd, dus wellicht ook goedkoper. Ik las ergens dat 29-er wielen ook gebruikt kunnen worden voor de crosser en dat crossbanden daar zonder problemen op gemonteerd kunnen worden. Maar hoe zit dat met 25mm wegbanden? Of zijn 29-er wielen te breed daarvoor? Maar veel van die wielen met een Campa-body zullen er niet zijn denk ik. Dan toch maar een Shimano of SRAM body met dito cassette gebruiken?
Dan nog een vraag over wielen. Want remmen met schijfremmen brengt natuurlijk met zich mee dat er ook andere wielen moeten komen. Nu heb ik momenteel 2 sets wielen, 1 met crossbandjes en 1 met wegbandjes zodat ik in de winterperiode ook op de weg kan. Eigenlijk wil ik dat straks weer. Nu zijn schijfremmen op de mountainbikes veel meer ingeburgerd, dus wellicht ook goedkoper. Ik las ergens dat 29-er wielen ook gebruikt kunnen worden voor de crosser en dat crossbanden daar zonder problemen op gemonteerd kunnen worden. Maar hoe zit dat met 25mm wegbanden? Of zijn 29-er wielen te breed daarvoor? Maar veel van die wielen met een Campa-body zullen er niet zijn denk ik. Dan toch maar een Shimano of SRAM body met dito cassette gebruiken?
-
- Forum-lid
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33
Harryprog dacht dat forum lid jeroen van de mooie fotos in vandaag gefiest met deze trp remmen rijdt op zijn bmc zou eens bij hem informeren
even een gekke vraag van mijDan nog een vraag over wielen. Want remmen met schijfremmen brengt natuurlijk met zich mee dat er ook andere wielen moeten komen. Nu heb ik momenteel 2 sets wielen, 1 met crossbandjes en 1 met wegbandjes zodat ik in de winterperiode ook op de weg kan. Eigenlijk wil ik dat straks weer. Nu zijn schijfremmen op de mountainbikes veel meer ingeburgerd, dus wellicht ook goedkoper. Ik las ergens dat 29-er wielen ook gebruikt kunnen worden voor de crosser en dat crossbanden daar zonder problemen op gemonteerd kunnen worden. Maar hoe zit dat met 25mm wegbanden? Of zijn 29-er wielen te breed daarvoor? Maar veel van die wielen met een Campa-body zullen er niet zijn denk ik. Dan toch maar een Shimano of SRAM body met dito cassette gebruiken
maar is je frame dan al wel voorbereid voor schrijfremmen
of komt er ook een nieuwe frame en zet je de rest over ??
- Harryfietst
- Forum-lid
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
- Locatie: Groningen
@Bodhi:
Er moet idd een ander frame komen. Die gaat er komen als de baas een beetje meewerkt. Vooralsnog heb ik de voorpret van het uitvinden wat ik wil. Ik ga het frame dan opbouwen met de onderdelen die ik de afgelopen tijd bij elkaar gescharreld heb. Komt dat frame er niet dan heb ik kennis opgedaan van schijfremmen en worden de onderdelen gebruikt om mijn huidige crosser te upgraden.harryprog schreef:Ik heb tijd want eerst moet er een ander frame komen, anders heb ik er natuurlijk niks aan.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Harry, ik heb die remmen van TRP Hy/RD ook op m'n crosser zitten. Deze kun je dus met normale shifters bedienen en remmen erg goed.
Een volledig hydraulisch systeem remt nog iets beter, maar dan ben je gebonden aan dezelfde shifters en kan je niet van merk groep veranderen zonder ook je remsysteem te vervangen.
Nu heb ik shimano op de crosser, maar wil overschakelen naar Campa met behoud van de remmen.
Dat is mogelijk bij deze remmen.
Een volledig hydraulisch systeem remt nog iets beter, maar dan ben je gebonden aan dezelfde shifters en kan je niet van merk groep veranderen zonder ook je remsysteem te vervangen.
Nu heb ik shimano op de crosser, maar wil overschakelen naar Campa met behoud van de remmen.
Dat is mogelijk bij deze remmen.
Mijn voorkeur gaat uit naar mechanische schijfremmen. Op basis van mijn ervaringen met mechanische (Avid BB7 en TRP Spyre) en hydraulische schijfremmen (Formula, Shimano XT) op mijn MTB en racer (racer alleen mechanisch):harryprog schreef:Ik lees allerlei verhalen over schijfremmen. Met name over mechanische vs. hydraulische schijfremmen. Hydraulisch zou dan beter zijn. Maar zijn deze ook te gebruiken met Campagnolo Record 11-speed shifters? Ik kan daar eigenlijk geen informatie over vinden. Wie heeft daar informatie over of ervaring mee?
Hydraulische systemen leveren meer remkracht en vragen minder ‘handkracht’ voor een bepaalde remkracht > dit is vooral een voordeel voor mensen met minder kracht in de handen en voor situaties waarin lang en/of vaak achter elkaar moet worden geremd (lange en/of steile MTB afdalingen). Een ander argument voor hydro’s is de goede doseerbaarheid, maar daar heb ik met (mijn) mechanische remmen eigenlijk geen enkel probleem mee (vergelijkbaar met velgremmen).
Het grote nadeel van hydraulische systemen is dat deze technisch complexer zijn > dus kwetsbaarder en lastiger qua afstelling, onderhoud, etc. Dat is geen probleem als je wedstrijdrijder bent met een eigen mecanicien of graag zelf sleutelt, maar voor de meeste fietsers is dit een groot praktisch nadeel. En zodra het hydraulische systeem niet meer optimaal werkt (luchtbellen etc.) worden de ‘theoretische’ voordelen (remkracht, doseerbaarheid) ook een stuk minder.
Mechanische schijfremmen daarentegen zijn technisch veel simpeler en dus makkelijk af te stellen en onderhouden. Theoretisch is de maximale remkracht wat minder dan van de hydros, maar die maximale remkracht is vooral weer relevant voor echte MTB toepassingen. Daarnaast wordt de remkracht mede bepaald door je eigen handkracht (net als bij velgremmen). Voor wat meer remkracht kan je ook nog een wat grotere remschijf nemen. Kortom: mechanische schijfremmen bieden de eenvoud van velgremmen met de praktische voordelen van schijfremmen (altijd goede remkracht, ook in natte / modderige omstandigheden, geen slijtage van dure velgen, etc.) en specifiek voor cyclocross: geen last van ophopende modder en een bokkende voorvork zoals vaak met velgremmen.
Kortom, voor cyclocross en Nederlandse cross country MTB (en op de weg) vind ik (goede) mechanische schijfremmen optimaal. Alleen voor het ruigere MTB werk in de bergen gaan de functionele voordelen (remkracht) zwaarder wegen dan de praktische nadelen.
en over de wielen ...
Op ‘echte’ (brede) MTB velgen kan je niet zonder meer smalle wegbandjes monteren. Op wat smallere velgen (XC/trekking) kan dat wel (en ook nog flink brede, zeker genoeg voor CX).
Schijfremnaven voor Campa zijn er volgens mij wel, maar de oplossing met een Shimano body en casette zoals JDW noemt is wellicht makkelijker.
Wel even in de gaten houden dat de inbouwbreedte van de achternaaf gelijk is aan die van je frame (in de meeste gevallen voor disc 135mm).
Volgens mij zijn er tegenwoordig ook voldoende goede complete disc wielen voor race/cross te krijgen en die zullen niet echt duurder zijn dan een MTB set. Zelf een setje (laten) bouwen geeft legio mogelijkheden.harryprog schreef: … Dan nog een vraag over wielen. Want remmen met schijfremmen brengt natuurlijk met zich mee dat er ook andere wielen moeten komen. Nu heb ik momenteel 2 sets wielen, 1 met crossbandjes en 1 met wegbandjes zodat ik in de winterperiode ook op de weg kan. Eigenlijk wil ik dat straks weer. Nu zijn schijfremmen op de mountainbikes veel meer ingeburgerd, dus wellicht ook goedkoper. Ik las ergens dat 29-er wielen ook gebruikt kunnen worden voor de crosser en dat crossbanden daar zonder problemen op gemonteerd kunnen worden. Maar hoe zit dat met 25mm wegbanden? Of zijn 29-er wielen te breed daarvoor? Maar veel van die wielen met een Campa-body zullen er niet zijn denk ik. Dan toch maar een Shimano of SRAM body met dito cassette gebruiken?
Op ‘echte’ (brede) MTB velgen kan je niet zonder meer smalle wegbandjes monteren. Op wat smallere velgen (XC/trekking) kan dat wel (en ook nog flink brede, zeker genoeg voor CX).
Schijfremnaven voor Campa zijn er volgens mij wel, maar de oplossing met een Shimano body en casette zoals JDW noemt is wellicht makkelijker.
Wel even in de gaten houden dat de inbouwbreedte van de achternaaf gelijk is aan die van je frame (in de meeste gevallen voor disc 135mm).
- Harryfietst
- Forum-lid
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
- Locatie: Groningen
Thnx Bartv voor je uitgebreide antwoorden! Dus jij zou gaan voor mechanische remmen met een grote schijf. Kies je dan ook voor remmen die 2 bewegende pads heeft zoals Geer noemde hierboven? En nog over de velgbreedte in je tweede reactie: Wat voor breedte hebben de 'wat smallere velgen'?