Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

geertiorix
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 okt 2008 23:35

geertiorix 29 mei 2009 20:10

Mijn ervaring is ook dat wanneer man direct leverbaar aangeeft dat je toch op 3 a 4 weken moet tellen eer je hem hebt.

geertiorix
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 okt 2008 23:35

geertiorix 29 mei 2009 20:22

Ik zou toch oppassen met die maat kleiner nemen.
Of je moet inderdaad zeker echt diep willen zitten.
Mijn ervaring is dat die frames eerder klein dan groot uitvallen (of ligt het aan mij?).

Ik heb ook de hele tijd zitten twijfelen tussen een 58 of 60 kader.
Nu ik die 58 heb denk ik dat ik misschien wel beter af ben met een 62.
Dat diep zitten ligt me echt niet.

Het verschil tussen bovenkant zadel bovenkant stuur is bij mij 11 cm en dan heb ik mijn stuurpen al omgedraaid wat de fiets echt niet mooier maakt.

Ik heb een bbl van 89 cm en ben 188 groot.

Ik ben nu van plan die fiets van de hand te doen, zo fel valt me dat tegen.
Je kan misschien beter eerst eens naar Eersel voor een testrit.
Die openen vanaf vandaag dat testcentrum als ik het goed heb.

roadkill21
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 01 aug 2007 15:04

roadkill21 29 mei 2009 21:14

Ik heb alleen maar een Ultimate CF 2008 58CM frame besteld (en 4 mei de factuur ontvangen en betaald) en wacht nog steeds, heb de bestelling op 18 april gedaan, voor iets dat direct leverbaar is, is dat best een tijdje wachten ;)
Je moet het het wachten waard vinden, anders zou ik of wachten tot ze de achterstand hebben weg gewerkt (geen idee wanneer dat zou zijn) of toch voor een ander merk fiets kiezen.

ultimatecf
Forum-lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 23 feb 2007 10:20

ultimatecf 29 mei 2009 21:28

Geertiorix schreef:Ik zou toch oppassen met die maat kleiner nemen.
Of je moet inderdaad zeker echt diep willen zitten.
Mijn ervaring is dat die frames eerder klein dan groot uitvallen (of ligt het aan mij?).

Ik heb ook de hele tijd zitten twijfelen tussen een 58 of 60 kader.
Nu ik die 58 heb denk ik dat ik misschien wel beter af ben met een 62.
Dat diep zitten ligt me echt niet.

Het verschil tussen bovenkant zadel bovenkant stuur is bij mij 11 cm en dan heb ik mijn stuurpen al omgedraaid wat de fiets echt niet mooier maakt.

Ik heb een bbl van 89 cm en ben 188 groot.

Ik ben nu van plan die fiets van de hand te doen, zo fel valt me dat tegen.
Je kan misschien beter eerst eens naar Eersel voor een testrit.
Die openen vanaf vandaag dat testcentrum als ik het goed heb.



Gezien jouw maten, komen overeen met mijn afmetingen, moet je op een 58 kunnen zitten. Ik rij zelf op een 60, zonder spacers, en een extra laag balhoofdstel. Hierdoor een drop tussen zadel en stuur van 10 cm. Als ik een 58 had genomen, dan zou dat betekenen dat ik het standaard balhoofdstel kon laten zitten. Maar wel de spacers moest verwijderen. Echter frame werd dan te kort.

Misschien moet je eens kijken of je zadel toch niet te hoog staat, hierdoor zit je ook niet lekker op je fiets.

Post eens een foto van je fiets.

lyot
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 28 mar 2005 15:10

lyot 29 mei 2009 21:28

Geertiorix schreef:Ik zou toch oppassen met die maat kleiner nemen.
Of je moet inderdaad zeker echt diep willen zitten.
Mijn ervaring is dat die frames eerder klein dan groot uitvallen (of ligt het aan mij?).

Ik heb ook de hele tijd zitten twijfelen tussen een 58 of 60 kader.
Nu ik die 58 heb denk ik dat ik misschien wel beter af ben met een 62.
Dat diep zitten ligt me echt niet.

Het verschil tussen bovenkant zadel bovenkant stuur is bij mij 11 cm en dan heb ik mijn stuurpen al omgedraaid wat de fiets echt niet mooier maakt.

Ik heb een bbl van 89 cm en ben 188 groot.

Ik ben nu van plan die fiets van de hand te doen, zo fel valt me dat tegen.
Je kan misschien beter eerst eens naar Eersel voor een testrit.
Die openen vanaf vandaag dat testcentrum als ik het goed heb.


zoals hierboven al aangehaald heb ik een 56, daar waar ik eerst een 58 had. Mijn lengte is 1m84 en binnenbeenlengte is 89. Ik heb nu zelfs alle ringen weggehaald en de maximale drop ingesteld (14cm). Uit de ervaringen met de 58 kan ik zeggen dat er een serieus verschil is qua rijeigenenschappen. De frames hebben eerder een 'luie' geometrie vind ik en als je wedstrijden rijdt ben je beter af met een kleiner frame. Rijdt veel prettiger en snediger in bochten en wat betreft 't optrekken.

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1172
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 29 mei 2009 22:18

Ik denk dat de grote van het frame zeker ook bepaald wordt door persoonlijke voorkeur en specifiek (wedstrijd)gebruik. Ik ben wel sterk geneigd om te zeggen dat de adviezen van Canyon's systeem heel goed kloppen en/maar dat veel renners (om de e.e.a. reden) graag een klein(er) frame rijden...

Ennuh misschien veeel minder belangrijk maar ik vind een (te) grote drop ook erg lelijk om te zien!
Aeroad
Grail
Ultimate

geertiorix
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 okt 2008 23:35

geertiorix 29 mei 2009 22:19

Hier is hij:

Het is wel een type Roadlite.
Misschien beetje andere geometrie?

Wat de afstelling van de zadel betreft, die heb ik rechtsstreeks overgenomen van mijn Cube hybride.Ik heb op die fiets toch al een 4000 Km gedaan en dat bevalt me die hoogte. Mijn Cube is ook een 58 kader.

geertiorix
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 okt 2008 23:35

geertiorix 29 mei 2009 22:32

Oh ja,

Die zadel is natuurlijk niet origineel.
Dat was even om te testen welke eigenlijk beter zit.
Originele of deze.

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1172
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 29 mei 2009 22:37

@geertiorix 2 dingen;

- bij deze afstelling lijkt mij dat je een (veel) te klein frame hebt
- pak alsjeblieft weer het originele zadel.....ziet er niet uit dat "ding" ;-)
Aeroad
Grail
Ultimate

lyot
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 28 mar 2005 15:10

lyot 29 mei 2009 22:55

Geertiorix schreef:Hier is hij:

Het is wel een type Roadlite.
Misschien beetje andere geometrie?

Wat de afstelling van de zadel betreft, die heb ik rechtsstreeks overgenomen van mijn Cube hybride.Ik heb op die fiets toch al een 4000 Km gedaan en dat bevalt me die hoogte. Mijn Cube is ook een 58 kader.


geometrie is heel anders, inderdaad. Ik durf betwijfelen dat dit frame te klein is daar je zadel al redelijk hard naar voren staat; Bij een grote maat ga je 't nog meer naar voren moeten zetten.

thomas1974
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27

thomas1974 29 mei 2009 23:01

Geertiorix schreef:Ik zou toch oppassen met die maat kleiner nemen.
Of je moet inderdaad zeker echt diep willen zitten.
Mijn ervaring is dat die frames eerder klein dan groot uitvallen (of ligt het aan mij?).

Ik heb ook de hele tijd zitten twijfelen tussen een 58 of 60 kader.
Nu ik die 58 heb denk ik dat ik misschien wel beter af ben met een 62.
Dat diep zitten ligt me echt niet.

Het verschil tussen bovenkant zadel bovenkant stuur is bij mij 11 cm en dan heb ik mijn stuurpen al omgedraaid wat de fiets echt niet mooier maakt.

Ik heb een bbl van 89 cm en ben 188 groot.

Ik ben nu van plan die fiets van de hand te doen, zo fel valt me dat tegen.
Je kan misschien beter eerst eens naar Eersel voor een testrit.
Die openen vanaf vandaag dat testcentrum als ik het goed heb.


De bedoeling is idd. dieper zitten, dan zou een 60 moeten kunnen. Qua bovenbuislengte zou iets korter beter uitkomen: m'n bovenlijf is relatief kort, armen zijn iets langer dan gemiddeld.

Scott CR1 (2006) heeft een balhoofdbuis van 21cm, de Canyon maat 60 heeft een balhoofdbuis van 18.5cm, wordt met 1cm spacers 1.5cm dieper zitten.
De bovenbuis van de Scott is 59.5cm, van de Canyon 57.5cm, wordt met een stuurpen van 12 ipv. 11cm 1cm korter.

Of zie ik iets over het hoofd?

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1172
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 29 mei 2009 23:13

Volgens mij ontstaat het probleem vooral door de (te) grote drop; groter frame=zadel lager (naar verhouding) stuur hoger : minder grote drop en dan hoeft het zadel ook niet zover naar voren ;-)!
Aeroad
Grail
Ultimate

Plaats reactie