Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 02 mei 2012 22:02

Ik heb de 705 ook gehad en daar deed hij het volgens mij automatisch. Al zaten er dan wel vaak wat foutjes in. Ik zou het gewoon even proberen door een blokje om te tekenen en deze te fietsen. Volgens mij moet dat lukken.

Kan je dit niet beter vragen in het 705 topic?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 mei 2012 06:53

gaisdergerman schreef:Ik heb de 705 ook gehad en daar deed hij het volgens mij automatisch. Al zaten er dan wel vaak wat foutjes in. Ik zou het gewoon even proberen door een blokje om te tekenen en deze te fietsen. Volgens mij moet dat lukken.

Kan je dit niet beter vragen in het 705 topic?
Eigenlijk zou de vraag het beste passen in een "hoe maak ik een route" topic oid (als dat zou bestaan), maar in dit topic vond ik een handige FAQ van havana,dus vandaar. Maar goed, ik wil dus bikeroutetoaster aanwijzingen in een bestaande track laten inbakken, zodat ik een course met aanwijzingen krijg die onafhankelijk van het navigatieapparaat zijn (vanwege de door jou genoemde foutjes bijvoorbeeld). Ik vrees nu dat dit onmogelijk is, en dat er niets anders opzit dan in BRT de route overtrekken. Of zie ik toch een andere mogelijkheid over het hoofd?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27868
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 mei 2012 08:09

WinGDB3 kan het geloof ik ook. Is een freeware programma, helaas alleen voor Windhoos.

Persoonlijk vind ik al die aanwijzingen alleen maar afleiden. Vanaf dat je 3 jaar oud bent weet je al wat links en rechts is, dus ik heb geen Garmin nodig om me dat vertellen. En hoe je het ook wendt of keert: aanwijzingen leiden altijd tot meer storing, terwijl het volgen van een lijntje idiotproof is. Bij complexe verkeerssituaties werken aanwijzingen zelfs averechts. Dat ligt niet alleen aan Garmin, bijvoorbeeld een TomTom heeft daar ook last van.

eelcoz

eelcoz 03 mei 2012 10:02

havana schreef:
Persoonlijk vind ik al die aanwijzingen alleen maar afleiden. Vanaf dat je 3 jaar oud bent weet je al wat links en rechts is, dus ik heb geen Garmin nodig om me dat vertellen. En hoe je het ook wendt of keert: aanwijzingen leiden altijd tot meer storing, terwijl het volgen van een lijntje idiotproof is. Bij complexe verkeerssituaties werken aanwijzingen zelfs averechts. Dat ligt niet alleen aan Garmin, bijvoorbeeld een TomTom heeft daar ook last van.
+1

Sinds ik niet meer met aanwijzingen werk en gewoon het lijntje volg, rij ik nooit meer verkeerd. Daarvoor regelmatig staan klooien bij complexe verkeerssituaties omdat de aanwijzingen van meneer Garmin de verwarring alleen maar groter maakten. In de auto gebruik ik ook een Garmin (Nuvi) en ook daar heb ik het geluid vaak uit (zeker als er iemand naast me zit die mee kan kijken).

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 03 mei 2012 14:04

Ik ben even de weg kwijt...
Tot nu toe met aanwijzingen gereden met de garmin 800, maar dat gaat regelmatig niet echt handig zoals hier boven al is beschreven.
Als ik nu met een lijntje wil rijden, zie ik dan nog wel gewoon mijn zelf gemaakte infoscherm en geeft die het lijntje alleen weer als er een afslag oid aankomt? Of moet de garmin dan op de kaart blijven staan als scherm?

Stel ik haal de route van de AGR van gpsies als tcx. en importeer die in basecamp, dan wordt dat een track zet ik die dan als track in de garmin of moet ik er eerst een route van maken om een lijn te krijgen?

Allard
Allard

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27868
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 mei 2012 14:08

Een TCX is al een track/course (=lijntje volgen), dus je hoeft 'm niet nog eens over te trekken in Basecamp o.i.d. Gewoon in de map "Newfiles" kwakken en rijden maar. Je vindt de track/course terug onder courses (of koersen als je 'm op NL hebt staan).

Je wordt niet gewaarschuwd als er een kruising komt, je moet dus het kaartscherm er altijd ophouden. Dat moet bij een route (met aanwijzingen) overigens ook, omdat het vaak gebeurt dat een aanwijzing ineens ontbreekt. Als je dan het kaartscherm er niet op hebt, rijd je fout. Gelukkig kun je in het kaartscherm nog twee datavelden kwijt (hartslag en cadans bij mij, maar andere waarden kunnen ook).

Persoonlijk vind ik het wel fijn om het kaartscherm er altijd op te houden, zo zie je tenminste een beetje waar je rijdt en hoe de wegen lopen. Kan me voorstellen dat het voor cijferfetisjisten afzien is.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 mei 2012 14:48

havana schreef:Een TCX is al een track/course (=lijntje volgen), dus je hoeft 'm niet nog eens over te trekken in Basecamp o.i.d. Gewoon in de map "Newfiles" kwakken en rijden maar. Je vindt de track/course terug onder courses (of koersen als je 'm op NL hebt staan).

Je wordt niet gewaarschuwd als er een kruising komt, je moet dus het kaartscherm er altijd ophouden. Dat moet bij een route (met aanwijzingen) overigens ook, omdat het vaak gebeurt dat een aanwijzing ineens ontbreekt. Als je dan het kaartscherm er niet op hebt, rijd je fout. Gelukkig kun je in het kaartscherm nog twee datavelden kwijt (hartslag en cadans bij mij, maar andere waarden kunnen ook).

Persoonlijk vind ik het wel fijn om het kaartscherm er altijd op te houden, zo zie je tenminste een beetje waar je rijdt en hoe de wegen lopen. Kan me voorstellen dat het voor cijferfetisjisten afzien is.
Het zal jou verbazen hoe vaak ik links en rechts door elkaar haal (bakboord/stuurboord gaat al iets beter ;-) )! Maar los daarvan, je hebt natuurlijk gelijk dat een lijntje volgen idiot proof is. Aangezien ik zo'n cijferfetishist ben (snelheid/cadans/HF/gradient/hoogte "moeten" iig in beeld) fiets ik niet graag met de kaart continu in beeld. Ik heb in het verleden veel gereden met via-punten. Dat werkt in het buitenland perfect (zeker omdat je een kaartje in beeld krijgt tegelijk met de waarschuwing), maar is in Nederland en Belgie, met al die weggetjes, een drama. Zo'n koers met ingebakken aanwijzingen lijkt me een perfecte tussenoplossing, vooral ook omdat je garmin unit daar zelf niet meer voor hoeft te rekenen. Maar ik begrijp nu dat dit alleen mogelijk is als je zelf een route tekent in bikeroutetoaster, en dat dit niet gaat werken bij een in BRT geimporteerde route. Jammer.

Ander vraagje over BRT: het lijkt me ook wel leuk om alle klimmetjes erin te zetten. Is er een manier om het coursepoints aan te brengen in het hoogteprofiel (ipv op de kaart), zodat de top ook echt de top is?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27868
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 mei 2012 15:16

Maar overtrekken is echt geen werk. De Waalse Pijl van 160 km tekende ik bijvoorbeeld na binnen 5 minuten. Twee browservensters naast elkaar open en tekenen maar. Sowieso moet je bijna altijd tekenen, aangezien je aan geïmporteerde routes vrijwel altijd wel iets wil veranderen. Slepen met trackpunten is een drama, dus dan natekenen/overtrekken sowieso de meest handige optie.

Je laatste vraag snap ik geloof ik niet helemaal? Je wil een course point vlakbij de top? Dat is mogelijk, door handmatig een cp toe te voegen. Dat heb ik een paar pagina's geleden dacht ik al uitgelegd.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 mei 2012 15:24

havana schreef:Maar overtrekken is echt geen werk. De Waalse Pijl van 160 km tekende ik bijvoorbeeld na binnen 5 minuten. Twee browservensters naast elkaar open en tekenen maar. Sowieso moet je bijna altijd tekenen, aangezien je aan geïmporteerde routes vrijwel altijd wel iets wil veranderen. Slepen met trackpunten is een drama, dus dan natekenen/overtrekken sowieso de meest handige optie.

Je laatste vraag snap ik geloof ik niet helemaal? Je wil een course point vlakbij de top? Dat is mogelijk, door handmatig een cp toe te voegen. Dat heb ik een paar pagina's geleden dacht ik al uitgelegd.
Twee browsers naast elkaar open is een goede tip, met trackpunten slepen gaat idd steeds mis. Hoe ik een course punt toe moet voegen weet ik. Alleen wil ik het CP precies op de top zetten. Dat zou het makkelijkste gaan als ik in het hoogteprofiel gewoon de piek aan zou kunnen klikken, maar dat werkt helaas niet (tenminste, niet in BRT). Vraag is of hier nog iets slims voor te verzinnen is, of dat ik mij moet baseren op de hoogtelijntjes van de terrein kaart.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

twofourtwo
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 mar 2010 14:02

twofourtwo 03 mei 2012 15:51

havana schreef:Maar overtrekken is echt geen werk. De Waalse Pijl van 160 km tekende ik bijvoorbeeld na binnen 5 minuten. Twee browservensters naast elkaar open en tekenen maar. Sowieso moet je bijna altijd tekenen, aangezien je aan geïmporteerde routes vrijwel altijd wel iets wil veranderen. Slepen met trackpunten is een drama, dus dan natekenen/overtrekken sowieso de meest handige optie.

Je laatste vraag snap ik geloof ik niet helemaal? Je wil een course point vlakbij de top? Dat is mogelijk, door handmatig een cp toe te voegen. Dat heb ik een paar pagina's geleden dacht ik al uitgelegd.
havana, heb je een verklaring waarom het slepen met trackpunten zo een drama is?

als ik een trackpunt versleep dan komt het dikwijls niet meer goed om de track over een stuk weg te laten lopen. ik zou denken dat de nieuwe route die moet aangemaakt worden tussen de punten die links en rechts van het versleepte trackpunt liggen ... in principe zou dat toch geen probleem mogen zijn om de nieuwe weg te volgen tussen het linkse en rechts punt. misschien staat dat ooit nog op een feature list? zo ver ben ik nog niet in BRT gaan kijken. op dit ogenblik is het gemakkelijkste om routes over te tekenen als je nog veranderingen wil aanbrengen. zo doe ik het ook.

ik ben vrij tevreden over BRT en gebruik deze nu, het is allemaal begonnen dankzij die rare youtube filpmjes :) thanks!!
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27868
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 mei 2012 09:57

Rare YouTube-filmpjes? ;)

Anyway, de reden dat het zo'n drama is, is dat een route uit behoorlijk veel trackpunten bestaat. Zelfs een kleine verandering betekent vaak al dat je 25 trackpunten moet verslepen. Dat kost zoveel tijd dat het sneller is om na tekenen. Dit zou overigens wel veel beter kunnen, als je bijvoorbeeld met Google Maps een route berekent is heel makkelijker de route wat te verslepen.

@ 53x11

Nee volgens mij kan dat niet. Bij GPsies kun je dat wel zien, maar daarmee kun je dan weer geen cp's invoegen. Je zou 't voor elkaar kunnen krijgen door ze naast elkaar open te zetten.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 05 mei 2012 01:54

53x11 schreef: Eigenlijk zou de vraag het beste passen in een "hoe maak ik een route" topic oid (als dat zou bestaan), maar in dit topic vond ik een handige FAQ van havana,dus vandaar. Maar goed, ik wil dus bikeroutetoaster aanwijzingen in een bestaande track laten inbakken, zodat ik een course met aanwijzingen krijg die onafhankelijk van het navigatieapparaat zijn (vanwege de door jou genoemde foutjes bijvoorbeeld). Ik vrees nu dat dit onmogelijk is, en dat er niets anders opzit dan in BRT de route overtrekken. Of zie ik toch een andere mogelijkheid over het hoofd?

Je kunt een bestaande GPX of TCX in BRT inlezen op het Tab "courses" (volgens mij moet je dan wel inloggen) dan wordt je course voor je getekend, daarna ga je naar "summary"en vinkt "add course point warnings" aan voordat je de course weer download naar je Edge.


Probleem bij de 705 kan zijn dat je meer warnings krijgt dan het geheugen van de 705 aan kan waardoor de course niet bruikbaar wordt.
Eventueel ook nog training center installeren, daar kun je namelijk zelf met de hand overbodige warnings verwijderen en ander toevoegen zoals Top van een klim of pauze plaats.
Afbeelding

Gesloten